• Dendäratjejen

Orolig för missfall v.6

Jag är så himla orolig. Jag är gravid i vecka 6 (5+4). I söndags eftermiddag fick jag en blödning som kom och gick under 2 timmars tid. Det kom endast blod inga klumpar eller liknande. Det kom inget mer blod förrän igår kväll då kom det vad jag tror var rester från förra blödningen eftersom det var brunt. Har haft det likadant idag. Jag och min Sambo hade sex på lördagen den 29/7 så jag undrar om det kan ha någon påverkan? Jag ringde och pratade med min barnmorska igår som lugnade mig med att det inte behöver betyda MF utan att det kan bli så i början av graviditeten. Jag fick en tid till en läkare som ska göra ett VUL nästa torsdag den 10/8. Men är så himla orolig att de inte ska se något på VUL. Är det någon som har haft något liknande?

• Svar på tråden Orolig för missfall v.6
  • DearFox

Brunt blod är det man behöver oroa sig minst över :) slemhinnorna är känsliga nu och det kan bli små blödningar pga olika anledningar, också sex men det är ingen fara ^^ tror inte du ska oroa dig, min mamma blödde lite titt som tätt med min lillasyster och det var 13 år sen xD

• Kvinna011

Jag har varit i samma situation som du igår och under natten. I morse fick jag till MVC:n som skickade mig vidare till gymakuten på sjukhuset. Där konstaterades att det var ett mf. Jag visste det redan innan. Det kändes ändå skönt att få det bekräftat på en gång, så man inte går omkring och är orolig i ännu en vecka. Större blödningar = kolla på kliniken. Lycka till!

• Toviis

Jag fick missfall för ca 6 veckor sedan och då var jag i v.5+5. Det började med en liten blödning på kvällen, sedan kom det lite brun blod dagen efter och höll på i ca en dag, sen var det ingenting i typ en halv dag. Sedan kom det klar rött blod och jag började få en molande smärta (typ som mensvärk) sedan blev det värre och värre och det började komma mörka klumpar och sen försvann alla gravid symptom som ett brev på posten. Jag kände mig tom, jag vet inte hur jag ska förklara men jag kände verkligen att jag inte längre var gravid.. hoppas det går bättre för din del, men tänkte att det kan vara bra att få höra hur det kan gå till när man får missfall. Sen är det ju väldigt individuellt och det är väldigt vanligt med blödningar under första halvan av graviditeten! Håller tummarna för dig :)

• Toviis

Finns det ett streck överhuvudtaget så har du ändå graviditets hormoner i kroppen, så man kan inte veta ifall det är ett missfall ännu.. hur känner du dig själv i kroppen? Har du fått någon blödning med klumpar? Har du haft ont på något sätt?

Jag gjorde ett gravtest kanske 5 dagar efter missfallet och då hade jag inget streck överhuvudtaget.

Hoppas det inte är något missfall för din del! :)

• Dendäratjejen

Jo det vet jag, det kan ju vara kvar ett tag i kroppen. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag känner. Jag har molvärk, ont i brösten och små brunaktiga flytningar/blödningar. Fortfarande ingen blödning med klumpar. Hade även morgonillamående igår morse. Men känner bara en extrem hopplöshet efter det nya testet. Min sambo försöker få mig att tänka positivt och säger att "hon" finns kvar där inne men jag blir bara mer frustrerad. Han ringde till en BM som sa att man inte kan gå efter att ett gravtest som blivit svagare. Men vad ska man tro när testet jag tog i måndags var starkt och några dagar senare svagt. Jag vill verkligen vara gravid och få ett barn så himla mycket, har längtat i många år.

• Cykeltjejen

HeJ!

Jag hade lite Bruna flytningar runt v7-8 i min graviditet. Men det försvann sedan. Jag är nu gravid i v23 och har fått se vårt lilla barn på ultraljudet. Behöver alltså inte vara missfall! Håller tummarna för dig <3

• Toviis

Okey, jag förstår precis din känsla och hopplöshet.. det är sån jäkla berg och dalbana emotionellt, först får man sitt lyckligaste besked i livet och den lyckan är helt obeskrivlig! och sen när man får känslan av att all den där lyckan kanske kan bli som bortblåst bara sådär så blir man helt knäckt. Känslorna slängs runt så mycket och det är inte konstigt att känna sig hopplös.. Men hoppet är det sista som överger en, och jag hoppas för er skull att det bara är en dum blödning som är väldigt normalt. :)

Vi har också längtat extremt mycket efter barn och jag har aldrig varit lyckligare och ledsnare som när jag blev gravid och när jag fick missfall. Och sen blev jag så arg nästan på alla som sa "det är jätte vanligt med missfall" "nästa gång går det säkert" "vilken tur att du iaf fick missfall så tidigt", det är absolut ingen tröst, det finns ingen någon någonsin kan säga för att få det att kännas bättre, bara tid kan hjälpa att läka. Iaf så är det så för min del.

Men å andra sidan så har jag kommit till insikt nu att det var nog en mening med att jag fick missfall trots allt, för jag fick just veta att jag har cellförändringar i livmodern.. så jag måste få bort det innan vi kan börja öppna fabriken igen tyvärr. Det var som ett till slag i ansiktet :(

• Ensammamma2016

Jag hade precis som du efter sex under den första trimestern, slemhinnorna är extremt känsliga och blöder lätt just då. Jag tyckte det var så obehagligt att jag inte vågade ha sex! Men för oss gick det bra och vår underbara son har hunnit bli 1,5 år.

• Dendäratjejen

Jag ringde till min barnmorska i morse och berättade att jag hade haft ont på min högra sida sen igår kväll och hon sa att jag omgående skulle åka till akuten, vilket jag gjorde. Där konstaterades att det var tomt i min livmoder alltså missfall :( .De kunde inte utesluta att det är utomkveds så jag ska ta ytterligare blodprov på söndag och på efterkontroll. Håller tummarna nu på att det inte är utomkveds.

Känns skönt att äntligen få veta hur det ligger till så att man gå vidare och försöka igen efter detta :).

• Toviis

Så bra att du nu slipper oron! Men väldigt tråkigt med missfall, och vi håller tummarna att det inte är utomkveds!

Svar på tråden Orolig för missfall v.6