• Anonym (Bella)

    12 åringen har sex, normalt?

    Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

    För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

    Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

    Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

    Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

    Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

    Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

    Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

  • Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Anonym (skapa förståelse)

    Om han nu tycker att det känns ok att ha sex så kan ju du inte göra så mycket mer än att skapa förståelse kring sex och vad det kan innebära i form av sjukdomar, graviditet osv.

    Har själv inga barn så jag kan inte riktigt sätta mig i din situation men det är nog viktigt att han känner att han kan komma och prata med er om han känner att han behöver det. Du kommer nog inte så långt med ilska och förbud i alla fall.

  • Anonym (Mamma)

    Jag hade inte varit okej med att min 12-åring hade sex. När man är 12 är man fortfarande väldigt mycket barn, även om man kommit i puberteten tidigt. Sen vet jag inte exakt hur jag hade hanterat situationen, men tror det är viktigt att inte bli arg, utan prata och lyssna. Jag hade nog också begränsat möjligheterna till att ha sex. Inga övernattningar osv. Sen å andra sidan kommer de väl hitta tillfällen att ha sex ändå om de nu vill, så slutänden handlar det väl om att prata mycket om det, skapa ett öppet klimat. Usch vad svårt!

  • Meriall

    Är tjejen också 12 eller äldre? Iom att han har kondomer tänker jag att han låter rätt mogen. Det är absolut tidigt men inte olagligt eller fel om tjejen är lika ung och de är säkra. Men du kan ju prata lite om att det är bättre att ha det med en fast flickvän så han eller hon inte blir sårad. Kanske är hon hans flickvän fast han inte riktigt vågar stå för det?

  • Jesper f

    Oj, ja, det var en svår fråga..

    Jag skulle nog försöka sätta mig ned och prata med pojken ifråga, och försöka förklara skillnaden mellan när kroppen utvecklas och hormonerna sticker både hit och dit, mot när man "mentalt" är redo och klar för att ta ansvar för att ha ett sex/samliv med någon. Att man KAN ha sex med någon, innebär inte alltid att det är lämpligt. Graviditet, könssjukdomar, osv, och att det är därför det finns en ålder i lagstiftningen kring det här. Är naturligtvis jätteviktigt att inte skuld eller skam belägga här, men att försöka få honom att förstå att leka med sig själv är helt OK och harmlöst, men när det är andra inblandade, då är det inte alltid så. Kan det vara en väg att försöka?

  • Anonym (Bella)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-02 16:37:37 följande:

    Jag hade inte varit okej med att min 12-åring hade sex. När man är 12 är man fortfarande väldigt mycket barn, även om man kommit i puberteten tidigt. Sen vet jag inte exakt hur jag hade hanterat situationen, men tror det är viktigt att inte bli arg, utan prata och lyssna. Jag hade nog också begränsat möjligheterna till att ha sex. Inga övernattningar osv. Sen å andra sidan kommer de väl hitta tillfällen att ha sex ändå om de nu vill, så slutänden handlar det väl om att prata mycket om det, skapa ett öppet klimat. Usch vad svårt!


    Tror han tyvärr märkte att jag blev upprörd under snacket tidigare, men är ju svårt att hålla sig lugn i en sån situation. och som du nämnde går det inte att stoppa det då de kan ha det när som helst egentligen, och hellre att de har det hemma än i nån buske känner jag. Ska försöka ha ett ordentligt snack om det när jag är mer sansad så att vi iallafall kommunicerar.
  • Anonym (Bella)
    Meriall skrev 2017-08-02 16:38:21 följande:

    Är tjejen också 12 eller äldre? Iom att han har kondomer tänker jag att han låter rätt mogen. Det är absolut tidigt men inte olagligt eller fel om tjejen är lika ung och de är säkra. Men du kan ju prata lite om att det är bättre att ha det med en fast flickvän så han eller hon inte blir sårad. Kanske är hon hans flickvän fast han inte riktigt vågar stå för det?


    Hon är också 12... Ja har flera gånger frågat om de är tillsammans men han har alltid varit så tyst och privat om kärlek så är stor sannolikhet att de ändå är ett par men att han tycker det är för pinsamt att berätta för oss helt enkelt.
  • Queennr1

    Man är för liten för att ha sex vid 12. Skulle gjort allt som står i min makt för att sätta stopp. Hade definitivt berättat för flickans föräldrar också.

  • Anonym (Bella)
    Jesper f skrev 2017-08-02 16:41:40 följande:

    Oj, ja, det var en svår fråga..

    Jag skulle nog försöka sätta mig ned och prata med pojken ifråga, och försöka förklara skillnaden mellan när kroppen utvecklas och hormonerna sticker både hit och dit, mot när man "mentalt" är redo och klar för att ta ansvar för att ha ett sex/samliv med någon. Att man KAN ha sex med någon, innebär inte alltid att det är lämpligt. Graviditet, könssjukdomar, osv, och att det är därför det finns en ålder i lagstiftningen kring det här. Är naturligtvis jätteviktigt att inte skuld eller skam belägga här, men att försöka få honom att förstå att leka med sig själv är helt OK och harmlöst, men när det är andra inblandade, då är det inte alltid så. Kan det vara en väg att försöka?


    Jo är lite så jag tänker, att skambelägga honom kommer ju bara skapa problem snarare än att hjälpa. Är just det där med skydd som oroar mig, även om de nu verkar ha använt det varenda gång (enligt honom) så är ju konsekvenstänket inte det starkaste i den åldern. Man ska inte behöva hantera en oplanerad graviditet och allt vad det innebär när man endast är 12.
  • taquine

    Måste säga jag får en jävligt fadd smak i munnen av denna tråd? Du började alltså prata med en 10-åring om kärlek och sex? Och han var inte intresserad men du tjatade? 

    Är tråden sann så är det helt sjukt, barn ska fanimej inte ha sex med andra barn.


    Goodness me
  • Anonym (Bella)
    Queennr1 skrev 2017-08-02 16:50:25 följande:

    Man är för liten för att ha sex vid 12. Skulle gjort allt som står i min makt för att sätta stopp. Hade definitivt berättat för flickans föräldrar också.


    Är nog tyvärr riktigt svårt att stoppa han från att ha sex då de två går i samma klass och likagärna kan ha det på skoltoaletten nån rast. Har funderat över att kontakta tjejens mamma då det såklart är viktigt att hon också har någon vuxen i sitt liv som är medveten om detta och kan ta ansvar och vara stöd.
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?