• Ebo88

Fragminsprutor

Hej.

Har som vanligt funderingar under graviditeten då det är första gången och allt är så nytt. Jag tänkte kolla om det är någon mer än jag som tar fragminsprutor under graviditeten?

Jag fick veta att jag är apc-resistens (har lätt till blodproppar) år 2015 efter att ha haft 6 blodproppar i muskelvaden. Har nu behandlats med Fragminsprutor 5000/IE 0,2 ml en gång per dag sedan vecka 4+3..Är nu i vecka 11+4. Ni andra som tar - varför gör ni det och hur pass stor dos tar ni?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Fragminsprutor
  • mimmoo

Hej,

Jag tar samma dos som du och ska göra så hela graviditeten. Har också APC och har haft små proppar i navelsträng under tidigare misslyckad graviditet..

• Ebo88

Beklagar dina tidigare missfall. Visste du att du var apc resistens under tidigare graviditeter innan eller är det första gången du går på fragminsprutor nu? Blir orolig ibland att dosen inte är tillräcklig. Hur långt gången är du om jag frågar fråga och grattis till graviditeten =)

• mimmoo
    Ebo88 skrev 2017-08-05 13:06:33 följande:

Beklagar dina tidigare missfall. Visste du att du var apc resistens under tidigare graviditeter innan eller är det första gången du går på fragminsprutor nu? Blir orolig ibland att dosen inte är tillräcklig. Hur långt gången är du om jag frågar fråga och grattis till graviditeten =)

Jo, det visste jag men det har inte gjorts något åt det tidigare. Oklart varför. Tar även trombyl som är lite blodförtunnande och kompletterar själv med omega 3 som även det har viss blodförtunnande effekt. Ta inte K-vitamin om du nu råkar ha någon vitaminblandning där det ingår. Det ska tydligen ha motsatt effekt.

Jag har en del andra problem också så är sängliggande med cerclage i v 20+. Så lite väl tidigt för ett grattis här :)

Lycka till med sprutorna!
  • Jag är bara jag

Tagit den dosen efter IVF för att bli gravid och för att förhindra missfall. Funkade inte så jag bytte till bara Trombyl den graviditet som gick vägen. Tror dock inte det berodde på Trombylen utan ändrad dos av annan medicin. Skillnad för dig som haft blodpropp- då gör Fragmin susen! Glad Vet en som fick barn efter 16 tidigare missfall när hon fick blodförtunnande. Glad

• Ebo88

Oj, 16 tidigare missfall?! Att dom inte satte in något tidigare för henne. Men skönt ändå att hon fick sin lilla skatt tillslut =) vet inte riktigt vad Trombyl är? Är det också någon form av blodförtunnande? Stort grattis till den lille! Hur gamal är hon/han idag? =) Fick börja med sprutor redan i v. 4+5. Fick diagnosen apc efter 6 blodproppar i ena benet. Har vart på flera ultraljud också pga hjärtformad livmoder. Var där senast idag då vi gjorde kub och lille tummen mår hur bra som helst, vi väntar oss en liten akrobat tror jag haha. Blev bara lite orolig häromdagen ifall dosen jag har fått är tillräcklig och det kan ju vara skönt ibland att höra om andras upplevelser och så vidare =)

• Jag är bara jag
    Ebo88 skrev 2017-08-07 16:39:16 följande:
    Oj, 16 tidigare missfall?! Att dom inte satte in något tidigare för henne. Men skönt ändå att hon fick sin lilla skatt tillslut =) vet inte riktigt vad Trombyl är? Är det också någon form av blodförtunnande? Stort grattis till den lille! Hur gamal är hon/han idag? =) Fick börja med sprutor redan i v. 4+5. Fick diagnosen apc efter 6 blodproppar i ena benet. Har vart på flera ultraljud också pga hjärtformad livmoder. Var där senast idag då vi gjorde kub och lille tummen mår hur bra som helst, vi väntar oss en liten akrobat tror jag haha. Blev bara lite orolig häromdagen ifall dosen jag har fått är tillräcklig och det kan ju vara skönt ibland att höra om andras upplevelser och så vidare =)
    Några år sen nu och de var ju ännu sämre på missfall på den tiden- de är ju inte bra än i Sverige. Trombyl är blodförtunnande i pillerform ,men lite mildare. Mycket vanligt vid missfall.
    Vårt mirakel är 8,5 månad! Glad

Att börja redan v.5 är bra, men inte så tidigt jämfört med alla vi som börjar innan vi ens är gravida. Vi tar dom dels för att underlätta för ägget att fästa och dels mot missfall.

Jag minns mitt VUL v.13- han slog volter där inne! De har ju stor plats då, men sen blir det värre.

Lycka till nu!
  • jess06

Låg på samma dos förra graviditeten. Jag fick ta sprutor hela graviditeten och en tid efter också. Jag har haft blodproppar tidigare i mitt liv så de bedömde att risken för att jag skulle få propp under graviditeten väg stor, därav fick jag sprutor. Jag är gravid i vecka 9 nu och sprutorna ska sättas in igen under denna månad. Jag tyckte det gick rätt bra sist även om det inte är en fröjd att sticka sig varje dag.

• Ebo88

Grattis till graviditeten!!

Nej usch det är verkligen ingen höjdare. Kan tänka mig att du låste ta upp till 6 veckor efter förlossningen också? Min läkare sa att det är oftast då man får blodproppar. Känns ändå tryggt att man går under behandling med tanke på risken men det är ju som sagt ingen höjdare att behöva ta dem varje kväll, haha. Har du också apc eller berodde dina blodproppar på något annat?

• jess06
    Ebo88 skrev 2017-08-09 23:12:40 följande:

Grattis till graviditeten!!

Nej usch det är verkligen ingen höjdare. Kan tänka mig att du låste ta upp till 6 veckor efter förlossningen också? Min läkare sa att det är oftast då man får blodproppar. Känns ändå tryggt att man går under behandling med tanke på risken men det är ju som sagt ingen höjdare att behöva ta dem varje kväll, haha. Har du också apc eller berodde dina blodproppar på något annat?

Ja, jag kommer få ta dom efter också. Man kunde aldrig se varför jag fick blodproppar, troligtvis beror det på att det finns i familjen. Som tur var kunde jag sluta äta Waran ett år efter propparna för det var ingen höjdare.
  • emzerus

Jag tar Fragminsprutor i samma styrka som dig o har gjort sen jag plussade i februari. Är idag i v 30 <3 Fick de utskrivet av min läkare på kvinnokliniken efter att ha haft 7 missfall o gjort utredningar som inte visade på några fel alls på vare sig mig eller min man...läkaren tyckte att vi skulle testa dessa sprutor o progestron bara för att göra nåt aktivt o det verkar ju funka :)

• Ebo88

Vad är progestron för något ?

Grattis så mycket till din , eller rättare sagt er graviditet!! Ni har ju inte så långt kvar , kan tänka mig att det börjar kännas allt större längtan desto närmare man kommer? Beklagar tidigare missfall. Men vad skönt att det har fungerat så himla bra nu! Var det bara en tanke från hennes sida, att du skulle börja ta dem?

• Jag är bara jag
    Ebo88 skrev 2017-08-12 23:35:52 följande:
    Vad är progestron för något ?
    Grattis så mycket till din , eller rättare sagt er graviditet!! Ni har ju inte så långt kvar , kan tänka mig att det börjar kännas allt större längtan desto närmare man kommer? Beklagar tidigare missfall. Men vad skönt att det har fungerat så himla bra nu! Var det bara en tanke från hennes sida, att du skulle börja ta dem?
    Progesteron utsöndras efter varje äl och är det fostret lever på första tiden i livmodern. Låga nivåer kan vara en orsak till missfall.
Svar på tråden Fragminsprutor