• Anonym (kläder)

Dyra kläder till små barn?

Ni som köper dyra kläder till era barn, köper ni det pga kvaliteten? Alltså märker ni någon skillnad på kläderna? Dyra: Armani, Ralph Lauren, Gucci, Burberry. Billiga: HM, Lindex, Kappahl. Finns såklart mitt emellan också men det är iaf sådana kläder jag avser, iaf någon skulle påpeka att dyrt betyder olika för alla. 

Ni som INTE köper sådana kläder, ser ni skillnad på kvaliteten när ni ser något barn klädd i dyra kläder? 

• Svar på tråden Dyra kläder till små barn?
  • Maddi

Jag köper ytterplagg i märkeskläder, t ex skalkläder och overall från isbjörn of sweden.

Innekläder från dom billigaste och speciellt när dom är på förskolan, då blir de mjukisbyxor från Ullared och tröjor mycket från primark 1-1,30 pund.

De värsta jag vet är när jag vid ett par tillfällen hört föräldrar som sagt till sina barn "sitt inte där, du smutsar ner kläderna för 600 kr och nu är dom förstörd".

Köp gärna märkeskläder, men låt barn vara barn och skita ner sig och ha roligt!

• Anonym (kläder)

Ursäkta min okunnighet men vad exakt är skillnaden mellan en overall som kostar 2000 kr och en som kostar 500 kr?! 

• Anonym (L))
    Anonym (kläder) skrev 2017-08-05 17:11:55 följande:

Ni som köper dyra kläder till era barn, köper ni det pga kvaliteten? Alltså märker ni någon skillnad på kläderna? Dyra: Armani, Ralph Lauren, Gucci, Burberry. Billiga: HM, Lindex, Kappahl. Finns såklart mitt emellan också men det är iaf sådana kläder jag avser, iaf någon skulle påpeka att dyrt betyder olika för alla. 

Ni som INTE köper sådana kläder, ser ni skillnad på kvaliteten när ni ser något barn klädd i dyra kläder? 

Varför starta flera trådar om dina dyra, fina märkeskläder?
  • Fiona M

Varför är det så viktigt för dig med dyra barnkläder att du startat flera trådar TS?

• Anonym (Kvalitet)

Jag bryr mig inte ett dugg om märke. Kvalitet däremot, det är viktigt för mig. Vi köper t.ex. nästan bara kläder i ull och ekologisk bomull. Tror aldrig mitt barn har haft kläder i syntet på sig (utom regnkläder). Vi är miljömedvetna och handlar därefter. Givetvis mycket begagnat också, det är ju det bästa ur miljösynpunkt. Men det är ändå aldrig syntet och allra helst ull pga dess egenskaper.

Sen har jag svårt för hm, lindex, kappahl pga att jag i regel tycker kläderna är fula och extremt stereotypa.

• Anonym (Mellan)

Mina barn har haft både dyra och billiga kläder, ny köpta och ärvda.... Det plagg som hade den bästa kvalitén (plagg i singularis) var en t-shirt alla mina 4 barn använde,som de ärvt efter kusinerna (2st) som i sin tur ärvt den av sina kusiner (2st) ..den tröjan användes alltså av 8 barn innan jag gav den vidare till mina barns kusiner...så minst 10 barn använde samma t-shirt i 1,5-2 års åldern.... Den såg ut som ny när jag gav den vidare och sista gången jag såg den på en av kusinerna såg den lika fin ut... Var var den T- shirten köpt då ? På Lindex! Så att kvalité alltid måste vara dyrt stämmer inte...sen finns det " måndagsexemplar" av alla märken och prisklasser 😀

• fluu

Jag köper barnkläder av märken jag finner bra, fina och hållbara. Det är både dyrare och billigare märken. Jag lägger gärna mer pengar på kläder som ska tåla en del, som skor och andra ytterkläder. För ofta har jag märkt att det är sämre kvalitet på de billigaste märkenas kläder när det gäller att hålla form i tvätt, inte bli noppiga och i tygets täthet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (sälja vidare)
    Anonym (kläder) skrev 2017-08-06 11:53:20 följande:
    Men varför köper du just Mini Rodini eller de märkena du köper, gillar du utseende, design, material eller endast att de håller länge? 
    Dels är det ekologiskt bomull och fairtrade. Mer hållbara material. Men gillar oftast mönsterna, sen tycker bra när kläderna håller för fler barn och fortfarande ser bra ut. Men tycker att det är positivt att det går och sälja vidare det som är urvuxet och har andrahandsvärde. Då blir inte lika dyrt med kläderna på sikt. Tycker nästan är dyrare och köpa i vanliga kedjorna för ord.pris sen försöker man sälja dem så kanske man får en tjuga för plagg som kostar typ 150 kr nytt :-/ 
  • Anonym (Älskar Gant)
    Anonym (kläder) skrev 2017-08-06 11:29:11 följande:

Kvaliteten som att de håller längre, inte tappar färgen efter ett par tvättar osv.? Eller är det bättre kvalitet på materialen också, mjukare, skönare?

Bättre kvalité! Inte kanske mjukare, skönare MEN tvättar man ofta, som man gör till dessa små så håller faktiskt tex Gant och Ralph bättre. Färgerna och materialet tappar inte "det snygga".
  • Physalis

Ytterkläder är för mig viktigt att köpa i bra kvalité då att barnet inte blir blött och kallt. Där kollar jag upp bäst-i-test innan jag köper något.

Vanliga innekläder köper jag billiga från HM, lindex, kappahl och cubus huvudsakligen. Hittills har endast en tröja blivit ful innan den vuxits ur, den var från HM, men den bodyn som hållt bäst och varit mjukast kom också från HM. Aldrig har någon sömn gått upp eller liknande som skrivs om här och då tvättar jag alltid allting efter 1-2 användningar. Jag har köpt ett klädesplagg från pop samt ärvt en del, deras tyger tycker jag är för tjocka på min varma unge så även om vissa saker är fina därifrån så är det inget att ha för mig.

Hade jag haft råd hade jag gärna köpt dyrare saker, men då för att säkerställa arbetsförhållandena för de som gör kläderna, det är något som känns viktigt för mig.

Korrekturläser som en kratta
  • Maddi
    Anonym (kläder) skrev 2017-08-06 18:45:53 följande:

Ursäkta min okunnighet men vad exakt är skillnaden mellan en overall som kostar 2000 kr och en som kostar 500 kr?! 

Åtminstone overallerna som jag köpt för 500 är barnen blöt om kläderna. Och dessutom är overallerna förstörd efter en vinter.

Dom från isbjörn ärvs mellan mina barn, så den ena overallen ska in på sitt fjärde år och ser fortfarande nästan ny ut. Sen säljer jag overallerna för en billig summa. Så första overallen är köpt för 1500 är använd 3 vintrar och såld. Dom andra är köpt på rea för 1000, används till tre barn och säljs. Så i slutändan är det troligtvis jag som tjänar på att köpa dyrare overaller än att jag skulle köpa en billigare.

Dessutom är våran familj aktiv på vintern och för mig känns det bra att veta att mina barn då har dom, enligt mig, bästa kläderna.
Svar på tråden Dyra kläder till små barn?