• Anonym

Hygien i underlivet...

Hur sköter ni er hygien i underlivet? Jag har än så länge bara sköljt det med vatten men tycker att jag måste göra mer i och med att det luktar äckligt . Är underlivs-tvålen på apoteket bra att använda? Och hur många gånger ska man använda det? Något man kan göra för att känna sig fräschare därnere?

• Svar på tråden Hygien i underlivet...
  • Wizz

Använder Apotekets intimtvål (vit flaska med rosa text). Återfettar och är jätteskön. Har använt Lactacyd förut men den här gillar jag bättre. Använder varje till varannan dag, har så lätt att få svamp så jag är lite försiktig.

• Anonym (tips)

Ett tips är att använda Barnängens Specialtvål som är flytande, lite tjockare i konsistensen än Lactacyd som jag brukade använda innan. Och det går bra att tvätta överallt med den, även "inuti" om man tycker att det behövs (man når ju inte så långt in att det skulle vara farligt).

• Danbala

Jag har blivit rekommenderad att inte använda Lactacyd. Nu använder jag apotekets olja i "Intim"-serien, men den använder jag bara _ibland_, oftast enbart vatten.

Vad som funkar för dig beror lite på varför du luktar också. Om det luktar _avgjort_ illa och det är något som har dykt upp och inte alltid varit så kan du ju ha något som kräver behandling också, inte bara en annan rengöringsform. Svårt att gissa.

• Anonym

Min barnmorska har sagt att man absolut inte ska använda Lactacyd i underlivet. Hon rekommenderade instället apotekets dusch och badolja och apotekets intimolja.

• Anonym

Märkligt att barnmorska sagt att man INTE ska använda lactacyd i underlivet, med tanke på att det är just en "intim tvål"

Jag har alltid hört att man inte ska använda vanlig tvål & dusch kräm utan ENBART lactacyd.

Om den inte vore bra till intim tvätt borde ju inte apoteket sälja den som just det....

Men det kanske har blivit nya rekommendationer....
    Sa barnmorskan varför man inte skulle använda lactacyd?

• Danbala

Anonym 7798213:

Ah, det var något med pH-värde och grejer, och att även Lactacyd ger tvålrester, osv. Det där beror nog mycket på vad man själv har för typ av underliv. Mitt är jäkligt känsligt för allt möjligt och jag får otrevliga konsekvenser av att inte vara så snäll mot det som jag bara kan. Det stackars lilla (under)livet.

Lactacyd är bra för resten av kroppen, och hon tyckte att det är bra att använda det _runt_ underlivet, men inte i. För mig, i alla fall, alltså. (Och det var gyn, inte bm.)

• Danbala

"att använda det _runt_ underlivet, men inte i"

Alltså - i ljumskarna och så, men hålla det borta från allt vad slemhinnor osv heter - med andra ord inte använda det på blygden alls. Jag menade inte att hon menade "inte i vaginan", för där undviker jag verkligen att använda något alls, om jag kan.

• snobben

Försök att inte tvätta med tvål, ta bara vatten eller olja. lukten kan ju bero på obalans i underlivet, det finns ett receptfritt medel på apoteket som heter Lactal som är bra mot det. Prova det, det har jag gjort och det funkar.

• Anonym

jag använder schampot som jag tvättat håret med. Jag vet att de säger att det inte är bra att använda sånt, men jag har ett väldigt tåligt underliv tror jag, för jag har aldrig märkt några problem.

• Anonym

Jag använder lactacyden på eller hur man nu ska förklara hela underlivet, men jag stoppar ju inte in fingrarna inuti & tvättar.... Det ska man inte göra med nån "tvål"

Det blir ju inte fräscht med bara vatten som nån skrev!

Svar på tråden Hygien i underlivet...