• Anonym

Hygien i underlivet...

Hur sköter ni er hygien i underlivet? Jag har än så länge bara sköljt det med vatten men tycker att jag måste göra mer i och med att det luktar äckligt . Är underlivs-tvålen på apoteket bra att använda? Och hur många gånger ska man använda det? Något man kan göra för att känna sig fräschare därnere?

• Svar på tråden Hygien i underlivet...
  • Pitufita

TS

Lactacyd är en sorts tvål vissa väljer att använda det andra inte. Personligen har jag fått svar att tvål EJ ska användas alls i underlivet. Men däremot intim tvättolja. Nackdelen med den är att det innehåller parffinum vilket betyder att det är en återfettande olja som gör att huden blir beroende av den precis som de flesta lysyler man smetar o smetar och huden känns ändå torr. Jag kan säga att jag själv använder intim olja men inte lika ofta. Är det så att det börjat lukta nyligen så kanske du ska testa med lactal det är ngt som återställer ph värdet i slidan eller kontakta en gyn så du kan få bekräftat du inte fått typ bakteriell vaginos.

Sedan kan jag tala om att bara för saker och ting säljs på apoteket betyder det inte att det är bra. Många utav Aco:s produkter innehåller skadliga ämnen dvs skadliga i längden och inget dödligt om man säger så. Såg nämligen ett programm om detta!

Själv har jag haft MEGA problem med svamp, illaluktande flytningar osv. Enda sättet för mig o slippa allt det där är helt enkelt att inte duscha muffen varje dag. Kan låta äckligt i mångas öron. Men jag VET att jag inte luktar bara för jag inte duschat muffen på typ två dagar sedan går jag inte heller i jeans utan lösa byxor varje dag

Oj det blev långt!

• Nattviolen

PH5 Eucerin flytande tvål. Har inga problem vare sig med svamp eller att inte känna mig ren sen jag började med den.

Enligt min erfarenhet är lactacyden sämre.

Vid tillfällig dålig lukt och flytningar kan Lactal funka som återställande av balansen. Men kolla för all del att du inte har någon infektion

• Anonym (privat)

Danbala - Min gynekolog är också noga med att jag ska använda olja i underlivet. Barnolja eller olivolja. Jag tycker olivoljan är bäst. Den återfettar mer och stannar kvar. I duschen använder jag bara vatten. OM jag använder tvål, t ex vid mens, använder jag också Lactacyd.

Jag har sköra slemhinnor pga allergi mm. Jag får därför lätt infektioner. Det är viktigt att jag motverkar nötning osv som ger små skador och sprickor. Annars kan baciller som oftast annars är rätt harmlösa få fäste, och ge urinvägsinfektion el dyl.

• Nisen

Lactacyd använder jag. jag kan inte använda intim tvålen Aco från apoteket. Jag får svamp direkt utav den.

• Danbala

Anonym 7798629:

Hmmm, olivolja... Men då kanske ens partner blir lite för hungrig om h*n är där nere och "jobbar", glömmer bort var h*n är och tar sig en tugga! (Ajajajaj...)

• Danbala

Pitufita:

Jo, precis. Inte använda oljan hela tiden, brukar jag också tänka på.

F.ö. låter ditt inlägg nästan precis som om jag hade kunnat skriva det. Jobbigt när ens maskin är en så känslig apparat. Där en del har liksom en NC-svarv som tål allt (SCHAMPO!? DÄR!? ) sitter man själv med något jäkla kalibreringsverktyg som blir nipprigt om temperaturen ökar en tiondels grad. Orättvist!

• Pitufita

Danbala

HAHAHA... skönt skrivet! Ja, verkligen vissa har stålmuffar verkligen orättvist. Men jag har lärt mig att leva med det. Tack o lov o tack gode gud o allt sånt,nu har man äntligen accepterat detta och lärt sig hur man ska leva med ett måndagsexemplar till muff

Tvål lite då o då

Duscha muffen varje dag heeell not

Raka bort allt hår icke sa nicke men trimma ja det går bra

Sköljmedel spottar vi på hehe

Jeans eller tighta byxor NO NO här är det baggies som gäller

Detta har tagit mig hmmm låt se 8 år att komma fram till

Ja som det sägs bättre sent än aldrig

• Anonym (privat)

nähäää du, Danbala än så länge är allt intakt!

• Anonym

Bra oljan akn man bara köpa den på apoteket eller kan man typ bara tvätta med vatten och ta barnolja..

• Mamma till Philip Nova Elliot

Jag använder ingenting speciellt mer än typ vanlig dusch-creme som man har till övriga kroppen...men så har jag heller inte känsliga slemhinnor lr dyl. Annars finns de lactacyd lr oljor som kan vara bra o man ska inte vara så hysterisk med sin hygien...nu menar jag inte att man inte ska duscha på en vecka men man kan ibland låta det vara liksom kram o lycka till!

• Claudia gbg

vill bara varmt rekommendera weledas calendula-olja. Använder den till precis ALLT som har med kroppsvård att göra:
    -tvätta musen
    -massage (egen och barn)
    -badolja till både vuxna o barn
    -smörja torra hudpartier
    -läkte ett utslag som kortison inte bet på - läkarna visste inte vad det var för utsla
    -etc etc

oljan är helt naturlig o ekologisk utan tillsatser av mineraloljor - som apotekets produkter tyvärr ofta har...

• Anonym

Hej!
    Ja, jag vill också varna lite för mineraloljor, som finns i många av apotekets varor. De känns sköns men torkar ut huden i längden. En del är mer känsliga för dem än andra. Jag tycker att apotekets jordnötsolja är bra i underlivet när man är lite irriterad där. Kanske är värt för dig att prova!?

Svar på tråden Hygien i underlivet...