• amanh11

Sambon orkar inte gå promenader med hunden

Sambon orkar inte gå på promenader med hunden! Vi har hunden tillsammans, vi bestämde tillsammans att vi skulle ha en hund. Men det är sällan min sambo orkar gå på promenader med hunden.

När jag jobbar så vet man aldrig hur mycket motion hunden har fått...

När vi går tillsammans på promenad orkar sambon nästan aldrig gå längre utan frågar fort "ska vi vända nu". Vad gör man åt en så slö sambo? Han gör ingenting annat med hunden heller. Varken fysisk eller mental träning, utan jag gör i princip allt med hunden.

• Svar på tråden Sambon orkar inte gå promenader med hunden
  • Lena

Rör han på sig annars? Tog han initiativ till hunden?

• Anonym (Va)

Sälj hunden om du inte orkar ta ansvaret själv. Din sambo kommer inte att ändra sig.

• viseversa

Omplacera hunden? han kommer inte ändra på sig. Vad är det för sorts hund?

• amanh11

Aldrig att jag säljer hunden! Det är mitt liv.

Ja han ville också ha hund så vi valde beslutet tillsammans.

Han rör inte på sig annars, de enda han går är korta kiss o bajsrundor, men inte någon motionspromenad. Så jag går alltid ordentligt innan jag far till jobbet, men tycker även han borde kunna göra det. Blir som lite stressad när de känns som att hunden inte får lika bra motion av sambon. Men det funkar ju som det är nu, att jag går ordentligt innan/efter jobb. Tycker bara det är trist när han ville ha hund.

• Dexter dot com

Acceptera att han förmodligen inte kommer ändra sig för antingen förstår man att en hund behöver aktivering/motion och man tycker det är roligt och givande att umgås och jobba med sin hund eller så tycker man inte att det är roligt och tragiskt och egoistiskt nog inte ser till att hunden får sina behov tillgodosedda.
    Personligen hade jag betalat för att nån kom och gick en långpromenad när jag jobbade alt skaffat dagmatte/dagis så hunden fick den motion den förtjänar.

• Anonym (Jillian)

Sparka igång sambon säger jag.

Man måste röra på sig för att orka leva livet fullt ut och där har han en gratis anledning.

Slöa småfeta män blir snabbt det osexigaste som finns framåt 45.

• Anonym (gråsten)

Utgå från att mannen inte kommer ändra sig, och ta ställning till om du orkar dra hela lasset runt hunden själv. Utan att vara bitter och besviken på att mannen inte lever upp till sin del av 'avtalet'.

• Aniiee
    amanh11 skrev 2017-08-08 18:19:41 följande:

Han rör inte på sig annars, de enda han går är korta kiss o bajsrundor, men inte någon motionspromenad. Så jag går alltid ordentligt innan jag far till jobbet, men tycker även han borde kunna göra det. Blir som lite stressad när de känns som att hunden inte får lika bra motion av sambon. Men det funkar ju som det är nu, att jag går ordentligt innan/efter jobb. Tycker bara det är trist när han ville ha hund.

Omplacera sambon, säger jag. Mycket lättare att ha energi till hunden då....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • scanmia
    amanh11 skrev 2017-08-08 18:19:41 följande:

Men om nu hunden får en eller två ordentliga promenader med dig och regelbunden mental aktivering - är det då så illa om hunden och sambon bara hänger resten av dagen? Kissrundor och sällskap medan du är på jobbet? Du kan ju alltid förbereda någon aktiveringsleksak med mat eller godis i som sambon kan dra fram i halvtid. Och du har någon som delar ansvar och räkningar. Jag förstår att det inte var vad ni hade kommit överens om, men kanske inte direkt en dealbreaker för hela förhållandet? 
  • Dexter dot com
    scanmia skrev 2017-08-09 03:38:21 följande:
    Men om nu hunden får en eller två ordentliga promenader med dig och regelbunden mental aktivering - är det då så illa om hunden och sambon bara hänger resten av dagen? Kissrundor och sällskap medan du är på jobbet? Du kan ju alltid förbereda någon aktiveringsleksak med mat eller godis i som sambon kan dra fram i halvtid. Och du har någon som delar ansvar och räkningar. Jag förstår att det inte var vad ni hade kommit överens om, men kanske inte direkt en dealbreaker för hela förhållandet? 
    Fast visst vore det skönt att kunna åka och handla, träna, ta en fika efter jobbet istället för att kasta sig hem till en rastlös och nödig hund när man har en sambo som tydligen är hemma? Vill sambon sen inte hänga med på långpromenad och träning med hunden när man kommer hem från jobbet hinner man ju knappt umgås heller.
Svar på tråden Sambon orkar inte gå promenader med hunden