Ok att köpa begagnade kläder till barnen?
Mitt barn ska börja på dagis nästa vecka och undrar om det är ok att köpa och skicka begagnade kläder till dagis inkl. ytterplagg? Eller är det trashigt?
Mitt barn ska börja på dagis nästa vecka och undrar om det är ok att köpa och skicka begagnade kläder till dagis inkl. ytterplagg? Eller är det trashigt?
Men herregud.
Ja, din unge kommer betraktas som en sopa och du kommer få menande blickar från resten av föräldrarna. Dagis kommer ringa soc helt klart. Hur kan du ens komma på tanken att köpa begagnade kläder?! Så sjukt.
Men det klart det är okej. Det är ju inget nytt fenomen och du är inte först i Sverige, eller hur?
Exempel: I princip alla småsyskon får ärva lite av sina storasyskons kläder. Eller att barnen får några av exempelvis den äldre kusinens plagg. Många gånger går de i dessa kläder till dagis precis som de på samma sätt går i dessa kläder hemma eller till affären.
Men var noggrann så du köper/får bra ytterkläder som barnet kan ha till dagis eftersom de troligen är ute flera timmar varje vecka - då krävs det hållbara ytterplagg som de inte blir kalla eller blöta i.
Självfallet går det bra med begagnat :)
Mindre huvudbry och ångest om något råkar komma bort eller bli förstört då. Jag och många andra skickar hellre begagnat än nytt till förskolan.
Barnen växer fort och alla har inte råd/lust köpa dyra kläder,när man ändå kan köpa billigare fina kläder.Det är vanligt och ok.
Varför skulle det inte vara ok? Det var nog bland det dummaste jag läst!
Det är absolut inte "trashigt"! Däremot är det bra att tänka på att kläder som används på förskolan slits mycket så det är bra med hållbara kläder. Ytterkläder kan vara värt att köpa nytt tycker jag, många barn använder begagnade ytterkläder som tvättats många gånger och därmed inte riktigt fyller sin funktion längre, tex stå emot väta. Barn rullar ju liksom i vattenpölar och lera på förskolan så de behöver såklart tåliga ytterkläder som står emot väta. Men är det begagnat i bra skick som inte är tvättat mycket så är det såklart toppen att kunna återanvända :)
Jag köper mycket begagnat. Hellre begagnat i bra kvalitet än nytt billigt skräp som går sönder direkt. Det tar ändå bara någon vecka så är det lerigt, tvättat och fläckat igen. Vem ser då om det är begagnat eller ej?
Varför så stor osäkerhet? Ja det brukar bli sådär med ens första barn ibland men tänk på att förskolepersonalen inte får betalt för att ha åsikter om barns kläder på det sättet.
Det är klart det är ok! Både ekonomiskt och bra för miljön. Håller dock med de som skriver att det är viktigt att kläderna är i bra skick och fyller sin funktion.
Självklart är det ok!
Vi har en Stadsmissionen-butik i närheten av där vi bor, där vi nästan alltid hittar något fint. Mycket märkesgrejer (Peak performance, MQ mm) som är rena fynden.
Senast nu inför min förlossning köpte jag ett par stora herrskjortor för 20:- st att ha på mig istället för den där hemska sjukhus-särken.
Har även köpt kassar med barnkläder via köp -och-sälj-grupper på Facebook, typ "1 kasse kläder till pojke strl 92, ca 20 plagg, helt och rent " för 100kr. Supersmidigt! På förskolan har inte jag tyckt att det varit viktigt med nya dyra kläder utan då har vi kunnat köpa ytterkläder och stövlar/skor av bra kvalité och lagt pengarna på det istället för där är det lite mer skillnad.
Klart att det är okej. I princip alla ger väl sina barn begagnade kläder. Jag hade ofta min mammas gamla 60-tals klänningar när jag gick på dagis.
Klart att det är okej. I princip alla ger väl sina barn begagnade kläder. Jag hade ofta min mammas gamla 60-tals klänningar när jag gick på dagis.
Är väl jättevanligt att köpa begagnat till små barn som växer fort? Kläderna hinner ju inte slitas ut... Har många kläder min treåring vuxit ur som inte syns att de är använda.
Vanliga bomullskläder har vi köpt begagnat så länge det gått. Nu när de drar 110/116 resp 128 är det betydligt svårare att få tag på begagnat men vi försöker. Det vi lagt pengar på är ytterkläder och ull med resultatet att våra barn varit väldigt bra klädda trots att totalsumman hamnat på samma som om vi hade köpt allt på HM.