• Paroon

    Vi 28år+ BF Mars 2018 med syskon!

    Vi som är 28 år eller äldre som har bf för syskon i mars 2018!

  • Svar på tråden Vi 28år+ BF Mars 2018 med syskon!
  • IamtheRose
    Vargen070918 skrev 2017-08-14 15:01:53 följande:

    Tack!

    En fråga, hur tänker ni kring KUB och annan fosterdiagnostik?

    Jag är så kluven...


    Vi har gjort kub. Med de första 2 var det skönt då vi kände oss tryggare efter detta. Sedan var jag gravid i våras. På kuben upptä ktes att nackspalten var onormalt stor och fvp gjordes. Vi fick veta efter en fruktansvärd vevka att denna bebis led av trisomi 13, en av de avvikelser de letar efter. Denna är väldigt allvarlig och ej förenlig med liv. Doktorn trodde bebisen skulle dö i magen under graviditeten men om den överlevt skulle den klara sig bara några timmar/dagar. Ett hemskt beslut men vi valde då att avbryta.

    Jag ångrar det inte idag även om jag fortfarande är ledsen över situationen. Tacksam att kub gav oss denna chans att få veta innan vi hunnit bli totalt förälskade i ett syskon som aldrig skulle få bli.

    Så ingen tvivel här. Kub kommer förhoppningsvis ge oss en chans att slappna av liiite grann åtminstone. Bara en vecka kvar....
  • Paroon

    Alltså så rörig jag är... Bf mars.. Hahahahaahahahah själv ha rjag ju april!! Smart!

  • Vargen070918
    IamtheRose skrev 2017-08-15 08:28:21 följande:

    Vi har gjort kub. Med de första 2 var det skönt då vi kände oss tryggare efter detta. Sedan var jag gravid i våras. På kuben upptä ktes att nackspalten var onormalt stor och fvp gjordes. Vi fick veta efter en fruktansvärd vevka att denna bebis led av trisomi 13, en av de avvikelser de letar efter. Denna är väldigt allvarlig och ej förenlig med liv. Doktorn trodde bebisen skulle dö i magen under graviditeten men om den överlevt skulle den klara sig bara några timmar/dagar. Ett hemskt beslut men vi valde då att avbryta.

    Jag ångrar det inte idag även om jag fortfarande är ledsen över situationen. Tacksam att kub gav oss denna chans att få veta innan vi hunnit bli totalt förälskade i ett syskon som aldrig skulle få bli.

    Så ingen tvivel här. Kub kommer förhoppningsvis ge oss en chans att slappna av liiite grann åtminstone. Bara en vecka kvar....


    Åh nej, jag beklagar!

    Vi har bokat ett infosamtal nu gällande fosterdiagnostik och det är imorgon. Efter det hoppas jag att vi slutar vela. Det är inte själva testet i sig utan mer hur vi ställer oss om ngt visar på avvikelser. Jag är lite nervös inför ett ev fvp eftersom det finns en missfallsrisk. Men som sagt, jag hoppas morgondagen reder ut allt :)
  • MissHelene
    Vargen070918 skrev 2017-08-14 15:01:53 följande:

    Tack!

    En fråga, hur tänker ni kring KUB och annan fosterdiagnostik?

    Jag är så kluven...


    Vi ska göra kub testet. Och även nipt lr vad det heter om det behövs. Vi tänker lite att vi är för gamla för att kunna ta hand om ngn ett "helt liv" och vill därför se hur det ligger till för den oföddes skull. Kommer bli tufft om det visar ngn avvikelse men hellre göra ön abort än att inte kunna ge den ett värdigt liv :(
  • MissHelene
    IamtheRose skrev 2017-08-15 08:28:21 följande:
    Vi har gjort kub. Med de första 2 var det skönt då vi kände oss tryggare efter detta. Sedan var jag gravid i våras. På kuben upptä ktes att nackspalten var onormalt stor och fvp gjordes. Vi fick veta efter en fruktansvärd vevka att denna bebis led av trisomi 13, en av de avvikelser de letar efter. Denna är väldigt allvarlig och ej förenlig med liv. Doktorn trodde bebisen skulle dö i magen under graviditeten men om den överlevt skulle den klara sig bara några timmar/dagar. Ett hemskt beslut men vi valde då att avbryta.

    Jag ångrar det inte idag även om jag fortfarande är ledsen över situationen. Tacksam att kub gav oss denna chans att få veta innan vi hunnit bli totalt förälskade i ett syskon som aldrig skulle få bli.

    Så ingen tvivel här. Kub kommer förhoppningsvis ge oss en chans att slappna av liiite grann åtminstone. Bara en vecka kvar....
    Men fy vad jobbigt! :( håller tummarna för att "kuben" nu inte visar ngt :-/
  • Vargen070918
    MissHelene skrev 2017-08-18 22:08:20 följande:
    Vi ska göra kub testet. Och även nipt lr vad det heter om det behövs. Vi tänker lite att vi är för gamla för att kunna ta hand om ngn ett "helt liv" och vill därför se hur det ligger till för den oföddes skull. Kommer bli tufft om det visar ngn avvikelse men hellre göra ön abort än att inte kunna ge den ett värdigt liv :(
    I fredags var vi på infosamtal och fick veta att man efter KUB får göra NIPT om det skulle bli dåliga siffror. Och det klargjorde mina tankar. Så nu på torsdag är det dags för UL. Eftersom jag inte tagit blodprovet än lär vi väl få vänta på svar men ändå skönt att ha bestämt sig.
  • MissHelene
    Vargen070918 skrev 2017-08-21 13:13:48 följande:
    I fredags var vi på infosamtal och fick veta att man efter KUB får göra NIPT om det skulle bli dåliga siffror. Och det klargjorde mina tankar. Så nu på torsdag är det dags för UL. Eftersom jag inte tagit blodprovet än lär vi väl få vänta på svar men ändå skönt att ha bestämt sig.
    Vi var på kub häromdagen och fick bra värden så vi slipper gå vidare till nipt, så skönt o ha det dör gjort och med goda nyheter :) lycka till på ul!:)
  • Vargen070918
    MissHelene skrev 2017-08-25 19:56:38 följande:

    Vi var på kub häromdagen och fick bra värden så vi slipper gå vidare till nipt, så skönt o ha det dör gjort och med goda nyheter :) lycka till på ul!:)


    Allt gick fint, så skönt!

    Fick bra siffror så nu är det bara att njuta :)

    Vi blev flyttade till 1 mars så plötsligt är jag i vecka 14 :)
  • MissHelene
    Vargen070918 skrev 2017-08-27 07:56:08 följande:
    Allt gick fint, så skönt!

    Fick bra siffror så nu är det bara att njuta :)

    Vi blev flyttade till 1 mars så plötsligt är jag i vecka 14 :)
    Skönt att höra! Vi blev flyttade till 3:e mars så jag klev precis in i v. 14 jag med ^^
  • cleia80

    Hej! Jag är 37 år och väntar tredje barnet den 31 mars 2018. Vi ska göra kub den 20 sep. Väldigt nervöst, men försöker att ta en sak i sänder. Dumt att oroa sig i onödan, det gör jag tillräckligt ändå. ????

    Hur har era tidigare graviditeter skilt sig från varann? Min första gick som en dans, medan den andra var väldigt jobbig med illamående ända till slutet. Den här började med illamående redan i v5 som har blivit värre och värre så till den grad att jag inte kan jobba. Jag är även väldigt andfådd så fort jag går i en trappa tex. Äter lergigan comp för illamåendet, det hjälper ytterst lite. Men då jag nyligen börjat med den så ger jag det några dagars chans iaf. Det värsta är nog slemmet i halsen. Någon som har tips mot det?

    Hejhej!

  • MissHelene
    cleia80 skrev 2017-09-10 14:47:25 följande:

    Hej! Jag är 37 år och väntar tredje barnet den 31 mars 2018. Vi ska göra kub den 20 sep. Väldigt nervöst, men försöker att ta en sak i sänder. Dumt att oroa sig i onödan, det gör jag tillräckligt ändå. ????

    Hur har era tidigare graviditeter skilt sig från varann? Min första gick som en dans, medan den andra var väldigt jobbig med illamående ända till slutet. Den här började med illamående redan i v5 som har blivit värre och värre så till den grad att jag inte kan jobba. Jag är även väldigt andfådd så fort jag går i en trappa tex. Äter lergigan comp för illamåendet, det hjälper ytterst lite. Men då jag nyligen börjat med den så ger jag det några dagars chans iaf. Det värsta är nog slemmet i halsen. Någon som har tips mot det?

    Hejhej!


    Första graviditen och den jag är i nu är nästan identiska. Sjukt illamående men avtar iaf lite efter 3:e månaden, tidiga foglossningar som jag vet kommer göra livet surt för mig :D mina 2 missfall jag haft emellan skilde sig dock lite. Jag slapp illamåendet då.
    Dricker/äter du mkt mjölk produkter lr mkt sött? Fet blir jag slemmig av så undviker det för det mesta. Har inte tagit bort det ut kosten helt då jag behöver det :) knaprar därimot mandlar och hårt bröd vilket jag tycker hjälper mot både slem o illamående.

    Lycka till på kub!
Svar på tråden Vi 28år+ BF Mars 2018 med syskon!