• Anonym (En mor)

Går ej med på delad vårdnad.

Vi ska skiljas, min mans beslut. Vi har ett barn, en 13-åring. Ända sen han föddes har min man och jag varit överens om att han aldrig ska behöva behöva bo varannan vecka om vi eventuellt ska skiljas. Det har min man naturligtvis glömt nu. Jag går inte med på varannan vecka eller nåt annat typ av arrangemang som innebär att sonen har två permanenta, fasta boenden. Mitt krav är att han bor på heltid antingen hos mej eller min man. Vi bor ganska nära varandra så den andra föräldern har möjlighet till att umgås med sonen i princip när som helst. Vår son är juridiskt gammal nog att själv bestämma, men han säger bara att han inte vet, inget mer än att han inte vill att vi skiljer oss. Han kan inte välja och jag tänker inte tvinga honom till det heller. I början kommer det alltså bli vi föräldrar som tar beslutet. Har jag rätt att inte gå med på Vv? Mitt erbjudande är ju att mannen får sonen på heltid så jag kommer inte tvinga honom från sonen?

• Svar på tråden Går ej med på delad vårdnad.
  • Anonym (En mor)
    Anonym (Vv) skrev 2017-08-13 21:33:09 följande:
    Barn har normalt inte sin trygghet i väggar, tak och prylar som vuxna har. De har sin trygghet hos de vuxna de har runt sig, oavsett väggar, tak och prylar. Just i tonåren kan sånt börja förändras och börja likna de vuxnas. Just därför anser man att Vv kan vara bra för barn. Men lägger man in en vuxens aspekt på det hela blir det naturligtvis orimligt att behöva byta hem.
    Ni får helt enkelt välja vad som är viktigast för just ert barn: Att han sover i samma säng varje vecka och träffar den ena föräldern mindre eller att han har båda sina föräldrar tillgängliga lika mycket och slipper välja och/eller ha dåligt samvete.
    Varför skulle det vara mer orimligt för en vuxen att byta hem varannan vecka än för en tonåring? Min son ska börja sjuan. Bor han varannan vecka 2,5 mil från skolan utan möjlighet till att hänga med kompisarna är risken stor att han hamnar utanför. Han har kommit upp i den åldern där han börjat frigöra sej från oss och hellre umgås med vänner än med oss. Att sitta varannan vecka själv hela eftermiddagarna på en ort han inte känner någon och vänta på att den andre föräldern ska komma hem några timmar senare tror jag inte sonen tycker är så kul i längden. Är det rätt att sonen ska behöva göra det bara för att tillfredsställa sina föräldrars behov? Om vi inte ger honom dåligt samvete för det och anstränger oss lite kan vi träffa honom flera gånger i veckan ändå.
  • Queennr1
    Anonym (En mor) skrev 2017-08-13 20:59:06 följande:

Varför skulle det vara lättare för en 13-åring med Vv än en för en 5-åring?

Av samma anledning som det är lättare för en 18 åring att bo på internat än för en 13 åring. Av samma anledning som en 5 åring har lättare för att vänta på efterrätt än för en 3 åring.
  • Anonym (En mor)
    Anonym (bam) skrev 2017-08-13 21:42:54 följande:
    Stämmer inte heller, det finns ingen åldersgräns
    Jo, så sa i alla fall dom som utredde vårdnadstvisten mellan en väninna och hennes exmake.
  • Queennr1
    Anonym (En mor) skrev 2017-08-13 21:12:31 följande:

Schystast för vem? Skulle du själv kunna tänka dej att bo permanent på två adresser och flytta mellan dom varannan vecka?

Det är givetvis inte ultimat men såklart bättre än att förlora all vardagskontakt med en av föräldrarna.
  • Anonym (En mor)
    TQR735 skrev 2017-08-13 21:48:44 följande:

Om nu det är flyttandet på ungen som du ser som problem så är det väl inte svårare än att det är ni vuxna som får flytta på er.

Ni har en bostad där barnet bor och så får ni två vuxna bo där varannan vecka.

Har bekanta som valde den lösningen, i deras fall var det även ekonomiskt då de hade flera barn och det skulle blivit väldigt kostsamt för båda att ha stora bostäder med plats för alla ungar samt dubbla uppsättningar av leksaker elektronik möbler osv.

Nej, det är ingen lösning för mej. Jag vill inte bo i två hem. Behöver det inte heller av ekonomiska skäl.
  • Anonym (bam)
    Anonym (En mor) skrev 2017-08-13 21:55:59 följande:
    Jo, så sa i alla fall dom som utredde vårdnadstvisten mellan en väninna och hennes exmake.
    Då sa de fel helt enkelt. Finns ingen lag som har någon åldersgräns. 
  • Anonym (En mor)
    Anonym (bam) skrev 2017-08-13 21:39:07 följande:
    Jag är inte någon förespråkare för varannan vecka. Däremot anser jag att det ibland kan vara det bästa.

Ja, jag kan mycket väl tänka mig 2 hem. Jag ser det inte så mycket som att jag har 2 adresser utan mer som att jag skulle få lika mycket tillgång till 2 personer som är viktiga för mig. Det väger tyngre och är mycket viktigare än att jag behöver pendla mellan 2 hem.

Sen sa jag inte att det skulle vara en permanent lösning utan något som man kan prova ett halvår t ex. Funkar det inte så kan det ju vid det laget ha visat sig vilket hem som är det som passar sonen bäst?
    Anonym (En mor) skrev 2017-08-13 21:22:18 följande:För en 5-åring är kompisarna inte lika viktiga. Bor en 13 -åring varannan vecka 2 mil bort utan möjlighet att träffa dom är risken stor att hamna utanför.
    Varför skulle 2 mil hindra honom från att träffa kompisarna? Han är ju tonåring och kan ta bussen själv. 2 mil
    Visst skulle han kunna ta bussen, han är varken handikappad eller dum. Tyvärr fungerar inte bussarna här. De olika hemmen ligger i olika kommuner och det finns inga fungerande bussar mellan dom. En resa skulle ta ca 2,5 timme enkel väg.
  • Anonym (En mor)
    Anonym (bam) skrev 2017-08-13 22:10:56 följande:
    Då sa de fel helt enkelt. Finns ingen lag som har någon åldersgräns. 
    Jag jag inte sagt att det finns någon lag. Jag sa dom runt tolv år tog hänsyn till barnets önskemål.
  • Anonym (En mor)
    Queennr1 skrev 2017-08-13 21:58:07 följande:
    Det är givetvis inte ultimat men såklart bättre än att förlora all vardagskontakt med en av föräldrarna.
    Om man dom förälder anstränger sej behöver man inte förlora någon vardagskontakt bara för att man inte har Vv.
  • Anonym (En mor)
    Queennr1 skrev 2017-08-13 21:55:36 följande:
    Av samma anledning som det är lättare för en 18 åring att bo på internat än för en 13 åring. Av samma anledning som en 5 åring har lättare för att vänta på efterrätt än för en 3 åring.
    Kompisarna har mer betydelse för en 13-åring än för en 5-åring. Det är fler faktorer än hur lätt man klarar av att bo i två hem som spelar in.
Svar på tråden Går ej med på delad vårdnad.