• Anonym (En mor)

Går ej med på delad vårdnad.

Vi ska skiljas, min mans beslut. Vi har ett barn, en 13-åring. Ända sen han föddes har min man och jag varit överens om att han aldrig ska behöva behöva bo varannan vecka om vi eventuellt ska skiljas. Det har min man naturligtvis glömt nu. Jag går inte med på varannan vecka eller nåt annat typ av arrangemang som innebär att sonen har två permanenta, fasta boenden. Mitt krav är att han bor på heltid antingen hos mej eller min man. Vi bor ganska nära varandra så den andra föräldern har möjlighet till att umgås med sonen i princip när som helst. Vår son är juridiskt gammal nog att själv bestämma, men han säger bara att han inte vet, inget mer än att han inte vill att vi skiljer oss. Han kan inte välja och jag tänker inte tvinga honom till det heller. I början kommer det alltså bli vi föräldrar som tar beslutet. Har jag rätt att inte gå med på Vv? Mitt erbjudande är ju att mannen får sonen på heltid så jag kommer inte tvinga honom från sonen?

• Svar på tråden Går ej med på delad vårdnad.
  • Anonym (En mor)
    Brumma skrev 2017-08-14 13:42:52 följande:
    Finns det ingen kollektivtrafik till orten?
    Både ja och nej. Det är olika kommuner och finns inga förbindelser mellan orterna. Ska man åka kollektivt innebär det att man får först åka in till närmaste större stad - ca 4 mil och sen byta där för att åka 3 mil till pappans ort. Och tvärt om tillbaka. Jag tror jag skrev innan att det i bästa fall kunde ta 1,5 timme. Jag tror det är optimistiskt. Snarare handlar det om längre tid än så. Linjerna är inte gjorda att passa i anslutning. Det är långa väntetider. 2,5 timmes resa är nog närmare sanningen. Så ja det går att åka kollektivt, men är inget sim fungerar på daglig basis.
  • Anonym (En mor)
    Brumma skrev 2017-08-14 13:42:52 följande:
    Finns det ingen kollektivtrafik till orten?
    Både ja och nej. Det är olika kommuner och finns inga förbindelser mellan orterna. Ska man åka kollektivt innebär det att man får först åka in till närmaste större stad - ca 4 mil och sen byta där för att åka 3 mil till pappans ort. Och tvärt om tillbaka. Jag tror jag skrev innan att det i bästa fall kunde ta 1,5 timme. Jag tror det är optimistiskt. Snarare handlar det om längre tid än så. Linjerna är inte gjorda att passa i anslutning. Det är långa väntetider. 2,5 timmes resa är nog närmare sanningen. Så ja det går att åka kollektivt, men är inget sim fungerar på daglig basis.
  • Anonym (Fix idé?)

Problemet i det hela är att ni inte bor i samma kommun, inte sant?

• Anonym (En mor)
    ullisfri skrev 2017-08-14 13:47:18 följande:

Många blandar ihop gemensam vårdnad och vv. Man kan gemensam vårdnad, d.v.s. ta ett gemensamt ansvar för barnet, även det bor mest hos den ena föräldern. Försök lösa detta på det sätt som passar er bäst.

Jag har tydligen blandat i hop begreppen. Vårdnaden kommer vi ha gemensamt. Jag är ny i den här djungeln...
  • Anonym (En mor)
    ullisfri skrev 2017-08-14 13:47:18 följande:

Många blandar ihop gemensam vårdnad och vv. Man kan gemensam vårdnad, d.v.s. ta ett gemensamt ansvar för barnet, även det bor mest hos den ena föräldern. Försök lösa detta på det sätt som passar er bäst.

Jag har tydligen blandat i hop begreppen. Vårdnaden kommer vi ha gemensamt. Jag är ny i den här djungeln...
  • Anonym (En mor)
    Anonym (Fix idé?) skrev 2017-08-14 14:49:35 följande:

Du förstår visst inte. Hade vi bott på gränsen till vars en kommun men med cykelavstånd emellan hade olika kommuner inte varit ett problem.
  • Anonym (En mor)
    Anonym (Fix idé?) skrev 2017-08-14 14:49:35 följande:

Du förstår visst inte. Hade vi bott på gränsen till vars en kommun men med cykelavstånd emellan hade olika kommuner inte varit ett problem.
  • Anonym (Fix idé?)
    Anonym (En mor) skrev 2017-08-14 14:58:46 följande:
    Ja men då märker vi ord en stund. Jag omformulerar:

Problemet i det hela är att ni bor långt från varandra, eller hur? (och då menar jag att det tar lång tid för barnet att åka själv. Så kanske jag förtydligat nog?)
  • Brumma
    Anonym (En mor) skrev 2017-08-14 14:31:22 följande:

Och blir det bestämt att det bli Vv så är det ju inte heller gemensamt. Då är det ju pappan som är den tvingande och inget gemensamt beslut. Det enklaste hade ju förstås varit om sonen uttryckt önskemål om hur han vill ha det. Han har inte uttryckt några såna och vi har inte pressat honom att välja och tänker inte göra det heller. Inte jag i alla fall. Om du läser vidare det jag skrivit så ser du att jag kommer att gå med på Vv eller andra konstellationer om sonen önskar det. Det är initialt jag inte går med på det. Säger sonen att han vill bo hos pappa varannan vecka, 1 månad eller ett halvår kommer jag naturligtvis uppmuntra det och ställa upp att skjutsa till kompisar också. Jag är inte emot att han bor hos pappan på annan ort om sonen vill det. Det är nu i början när han just ska börja högstadiet, när nya kompisar kommer till som jag vill att han ska bo fast på orten och kan vara med.

Eller så kommer ni gemensamt fram till em annan lösning.

Växelvis på prov. Något fler dagar hos dig (tex de dagar pappan tränar). Eller ngt annat alteenativ.

Jo jag har läst det. Men - du tror inte sonen förstått att du "initialt" inte går med på vv? Finns risk3n att han då inte vill säga vv för att han vet vad du anser om det?
  • Anonym (En mor)
    Anonym (Fix idé?) skrev 2017-08-14 15:00:16 följande:
    Ja men då märker vi ord en stund. Jag omformulerar:

Problemet i det hela är att ni bor långt från varandra, eller hur? (och då menar jag att det tar lång tid för barnet att åka själv. Så kanske jag förtydligat nog?)
    Ja det är såklart ETT av problemen. Är inte det självklart? Nu är ju sonen beviljad skolskjuts men skulle han åkt kommunalt från pappans lägenheten fram och tillbaka till skolan skulle det ta honom mellan 4 och 5 timmar varje dag. Varför undrar du ens om det är ett problem?
Svar på tråden Går ej med på delad vårdnad.