• Norpans

Varför

Varför?
    Jag är helt chockerad... Jag har hittat min man med att sexchatta. Vad ska jag göra?

I fredags bröt helvetet ut, jag såg han hade Wordfeud. Jag visste direkt det var något, han såg så skyldig ut. Jag bad att få hans mobil, men han nekade först. Sedan sa jag ge mig din mobil annars drar jag. Jag öppnade Wordfeud och där kom chocken. Såååååå många spel igång och så många chattar om sex, kuk, fitta ja allt det där. Sedan ser jag att å vilken njutning igår...han hade skickat en film när han "kom" till någon på kik. Ja hela kik var fullt. Kanske 50 st chattar igång.

Ja ni kan förstå denna helvetes helg som varit. Jag skakar, darrar och är i chock. Vi gifte oss i April, och även samma dag sexchattade han. Julafton ja jämt, men inte varje dag. Men varann kanske. Han säger 1 år, men jag tror det är mer.

Okej till saken hör att han är extremt ångerfull (det är ju alla med beroende), han säger att han har inser hur sjukt detta har varit. Jag upprepar allt han har skrivit då jag har tagit printscrean på detta. Han mår själv illa och skakar och kan inte förstå hur han kan göra så här mot den han älskar, eller ja mot familjen. Vi har ett barn på 10 år. Han är djupt djupt ångerfull, det ser jag med egna ögon. Han har skam och ser helt ihopsjunken ut, vem hade inte gjort det liksom.

Han är beredd att göra allt, söka sexologhjälp, psykologhjälp och familjerådgivning. Ska jag utsätta mig för detta? Jag har läst om olika historier där man trillar dit igen och där sitter man som en naiv idiot.
    Jag hatar honom, men även älskar honom, han är/var (kan inte svara på det) mitt allt.

Snälla någon hjälp mig att se detta med andra ögon så att jag kan få ett annat perspektiv än mitt egna djupt djupt sårade.

• Svar på tråden Varför
  • Norpans
    Anonym (Annat också ev.) skrev 2017-08-17 02:35:41 följande:

Har upplevt det och trodde först det "bara" var sexmissbruk, men det visade sig finnas även andra störningar med i bilden, under ytan, i mitt fall. Så där gick det inte att "behandla".

Om du stannar, ta med i beräkningen att, även om det är "enbart" sexmissbruk, och även om man går i behandling, så finns det alltid risk för återfall. Fråga dig själv om du skulle orka med att vara med om den här upplevelsen igen om 1 år, 2 år, 5 år, etc. Dvs att hitta nya sexkontakter i hans mobil/dator. Om svaret är solklart nej, dvs. att du inte skulle orka, så skulle jag nog lämna redan nu, om jag vore du....

OJ...ja då finns det inte mycket kvar. Det är kanske det enda rätta att lämna nu.
  • Norpans

[quote=77937347][quote-nick]MR Human skrev 2017-08-18 13:09:40 följande:[/quote-nick]

Vad betyder egentligen lite sexchatt egentligen?

I det stora hela ingenting! Tycker du överdriver något fruktansvärt.

[/

Okej...ja vi alla är ju olika du tycker så men det gör ju inte jag. Tycker man kan gå och sätta på sin fru istället för att sexchatta. Eller lägga den tiden på familjen som han har gett alla dessa brudar. Men vi är alla olika.

• Norpans
    Anonym (hjälp) skrev 2017-08-18 13:34:51 följande:

Det är helt ok att känna hat, ilska, besvikelse, svek och även känslor av otrohet (även om det stannat vid elektroniska, anonyma meddelanden).

Sen är det ju upp till dig att till slut bestämma dig, kanske inte nu på direkten men om en tid.

Det jag snappar upp från ditt inlägg TS, är att ni har ett barn på 10år, mao ni har en längre relation och en familj. Ni är ny-gifta, vilket för mig tyder på att det trots allt finns en kärlek och respekt i botten (om man nu tänker på vad ett bröllop och giftermål brukar symbolisera). Vidare så verkar din man förstå att detta är helt åt helvete och visar någon form av ånger (hade det varit tvärtom, att han rätt i ditt ansikte rationaliserar bort detta som om det inte vore något... skulle jag se det som mer oroväckande).

Det jag möjligen reagerar lite mindre positivt på är när du pratar om terapi och du säger "ska jag utsätta mig för det?". Det förstår jag inte riktigt.

Skulle jag komma på min hustru med att sexchatta med främmande män så skulle mitt huvud och kropp fullkomligen skrika efter att få svar! Hur kunde detta ske? varför? Hur tänkte du? Förstår du vad du har gjort?

Aldrig i helvete att jag skulle skicka iväg min hustru ensam på terapi, eller till en sexolog och själv sitta hemma med barnen och undra vad de pratar om. Aldrig.

Sen kan det finnas behov av individuell terapi under en lägre tid framåt, absolut. Men inledningsvis så skulle jag attackera detta som ett par.

Nu råkar det vara sex, kunde likaväl vara spel. Men likväl så hade jag inte ställt mig vid sidlinjen utan sett detta som att vi har ett problem som påverkar vår relation som par och som familj.

Lycka till

Ja det finns kärlek i grunden, därav jag fortfarande är kvar. Vad jag menade med terapi var att om jag orkar gå igenom det, höra alla svar. Jag kommer känna mig förnedrad. Men självklart kommer jag att vara med på samtalen. Vi har första mötet nu på Fredag då är det på familjerådgivningen, vi får se vad det ger.
  • Norpans

Det sjuka i allt detta med alla mina känslor totalt utanpå, är ju att jag älskar denna mannen. Just nu har vi sex varje dag sedan detta uppdagades. Hur kan det blivit så. Jag har lagt de olika bitarna i olika fack. Men det är sjukt så mycket sex detta har medfört.

Frågan är om jag göra det hela värre genom att ha sex med honom varje dag. Är det att fortsätta på hans sex beteende eller är det kanske hans behov från början, att han vill ha sex varje dag. Vi har ju aldrig haft den diskussionen.

• Norpans
    Stårschan skrev 2017-08-17 16:00:40 följande:

Har han sexchattat så att han har fått välvilliga svar från folk på andra sidan, eller är han en sån där som har skickat oönskade kukbilder till okända människor mot deras vilja?

Ja han har fått svar, och det är en ömsesidig chat i alla konversationer jag plöjt igenom. Många av tjejerna skickar bilder först, sedan har även min gjort det när de har frågat. Så han har inte skickat iväg random kukbilder. Han har alltid inlett med vart de bor och hur gamla de är. Har de varit för unga så har han avslutat konversationen. Det ser jag ändå som sunt.
  • Anonym (Känner med dig)

Hej Norpan,
    Jag känner starkt för det du går igenom. Ett år tillbaka i tiden var jag där. Lite skillnad i att vi inte hade barn ihop men dock hem och ett liv tillsammans sedan 5 år. Det är svårt att sammanfatta det som visade sig vara ett totalt bedrägeri, där jag i efterhand ser hur han förändrades successivt under våra år tillsammans. Och hur jag kom på att han hade haft liknande beteende innan vi träffades. Det är oftast så.

Hen kan gå ifrån en relation och in i ett nytt, känna förälskelse och lova sig själva att "nu har jag träffat The One, nu behöver jag inte det där längre". Hjärnan är full av dopamin och förälskelsen gör att hen känner sig stark och utan behov av sin drog. Men det håller bara så länge och missbruket kommer tillbaka med full kraft, och startar en successiv nedåtgående spiral mot mer, starkare kickar och längre tid av missbruk. Det du beskriver är sexmissbruk och det är ett svårt missbruk att bli kvitt.

Min sambo var alkoholist men nykter sedan många år, och hans sätt att tala om hur han hade gått igenom svåra kval i sina steg mot nykterhet tidigare gjorde honom till den man minst skulle misstänka för något missbruk över huvud taget. Jag visste mycket lite om missbruk i allmänhet, och sexmissbruk i synnerhet, vid den tidpunkten. Det skulle komma att bli annorlunda. Jag kom på honom med att ha varit med prostituerade på lyxhotell och förstod hur det hade pågått i flera år när jag var borta med mitt jobb, eller när han "var på affärsresa". Sedan många år hade han "porrsurfat lite då och då", men det visade sig att han inte gjorde annat hela dagarna. Eftersom han är egen företagare fanns det ingen arbetsgivare som kunde komma på honom. 

När jag kom på alla lögner så fick jag små köttben tillslängda i form av erkännanden, men det fortsatte bara att komma upp mer och mer.

Så, jag krävde att han skulle gå in i behandling, han vägrade och sa till mig att jag var hemsk som kunde kräva något sådant av honom (!), att jag borde känna tillit till hans egen önskan att vara sann (!!) och att jag hade stora problem (!!!)  och aldrig älskat honom (!!!!). Ungefär så talar en missbrukare som lever i förnekelse så det fanns inga möjligheter för mig att stanna med honom.

Det här var som sagt hösten 2016 och jag har i princip inte talat med honom sedan dess. Jag har meddelat att det bara är möjligt för mig att ha en dialog med honom om "oss" (vilket han storsint sa att han önskade i mars) eller det som hände, om han har gått in i behandling. Men enligt honom är jag en person som "inte förstår", och han har istället gått vidare och blev 3 månader efter vår separation ihop med en ny kvinna. Jag vet att han talar med människor i hans närhet om mig som en person med svåra problem, som inte har insikter, som behöver mycket hjälp. Dom vet förstås ingenting om vad som pågår och vad han gör.

Det låter som att din partner uttrycker ånger även om det är väldigt svårt för sexmissbrukare att ha kontakt med sina känslor över huvud taget. Men det är ett gott tecken. Missbruket fyller funktionen att bedöva deras känslor och dom är fulla av ångest och skam. Jag skulle aldrig acceptera att vara kvar i en relation där missbrukaren inte går in i den bästa behandling hen kan få, och det behöver vara på en plats där man har kännedom om den här problematiken.

Du behöver också stöd och oavsett om du stannar eller ej, om din man tar hjälp eller ej, så skulle jag starkt rekommendera dig att ta hjälp för din egen del. Jag gick på DBK i Stockholm i anhörigstöd tillsammans med andra anhöriga. Detta hjälpte mig oerhört mycket och gör att jag idag känner kraft och glädje igen. Det har på sina sätt fått mig att känna mig starkare än jag någonsin gjort, även om det jag varit med om i form av svek och lögner kommer vara med mig i resten av mitt liv. På sitt sätt känner jag främst stor sorg och tragik inför det som är ett miserabelt liv där han till slut kommer att hamna på A-lagarnas parkbänk eller motsvarande skit. Så vidrigt blir det om dom inte får hjälp. 

Se till att ta hand om DIG. 

Styrkekramar.

• Anonym (Y)
    MR Human skrev 2017-08-18 13:09:40 följande:

Vad betyder egentligen lite sexchatt egentligen?

I det stora hela ingenting! Tycker du överdriver något fruktansvärt.

Om sexchatt med ca 50 personer är "lite" så undrar jag när du tycker att det börjar bli "mycket/många".
  • Robert 832
    Anonym (Y) skrev 2017-09-17 23:53:14 följande:

Om sexchatt med ca 50 personer är "lite" så undrar jag när du tycker att det börjar bli "mycket/många".

Samtidigt är det just bara sexchatt och antalet tyder på att det inte finns nån verklig intimitet i det utan snarare att det enbart eggar karln.

I mina ögon är det lika harmlöst som när kvinnor delar bilder på fb för bekräftelsen. Finns ingen anledning att vara orolig annat än den man skapar.
  • Anonym (Y)
    Robert 832 skrev 2017-09-18 00:02:54 följande:

Samtidigt är det just bara sexchatt och antalet tyder på att det inte finns nån verklig intimitet i det utan snarare att det enbart eggar karln.

I mina ögon är det lika harmlöst som när kvinnor delar bilder på fb för bekräftelsen. Finns ingen anledning att vara orolig annat än den man skapar.

Här hade det delats bilder på kön etc. Är det jämförbart med att ta en bild på den fina maten man lagat och hoppas på många likes?
  • Robert 832
    Anonym (Y) skrev 2017-09-18 00:09:25 följande:

Här hade det delats bilder på kön etc. Är det jämförbart med att ta en bild på den fina maten man lagat och hoppas på många likes?

Nu var det inte mat jag åsyftade men ser fortfarande inte problematiken. Det han gör gör han med stor sannolikhet bara för att egga sig eller söka bekräftelse.
Svar på tråden Varför