• Anonym (anonym)

    Föräldrar som inte köper mat?

    Jag vet inte om någon kommer känna igen sig i det här men jag bor med min mamma och hon köper väldigt sällan mat. Hon äter mat på jobbet sen på kvällen brukar hon ta lite yoghurt eller en macka och ibland ingenting, samma på helgen. såklart förstår jag om hon inte vill ha eller orkar och jag har inte tänkt på det så mycket innan eftersom vi är vana vid det och äter mat i skolan och på kvällen brukar vi ofta inte vara hungriga för att behöva äta någon mat, och macka eller typ yoghurt är ju också mat. Men nu på sommarlovet har det varit ett problem eftersom det inte finns nåt att äta förutom till frukost. ibland inte ens det men vi kan ju handla själva, dock har vi inte så mycket pengar och det räcker inte så långt. speciellt inte eftersom jag inte prioriterar mat för man vill ju köpa annat också....


    Någon som känner igen sig eller är hon "ovanlig"?

  • Svar på tråden Föräldrar som inte köper mat?
  • Anonym (Störning)
    Anonym (liknande) skrev 2017-08-19 12:52:48 följande:

    Nej, detta är inte normalt! Jag hade det liknande när jag växte upp pga att min mamma har narcissistisk personlighetsstörning.

    Reagerar på att din mamma blir irriterad när du försöker hjälpa till, vad tror du det beror på? Är det pengar, ork eller lust som saknas hos din mamma?

    Tycker att det var ett bra förslag att du ska prata med skolsköterskan! Du och dina syskon måste få ordentlig mat även på lov, kan inte din mamma ordna det så finns det hjälp att få utifrån. 

    Hur är din mamma i övrigt?

    Innerst inne känner du att detta inte är helt ok, annars skulle du inte ha frågat här. Lyssna på dig själv. De där små sakerna som ligger och gnager och inte känns rätt är oftast inte rätt. Lita på dina känslor och våga be om hjälp. Det förtjänar både du och dina syskon.


    Min mamma har också narcissistisk störning.

    Hon såg bara sina behov och kände aldrig för lagad mat, alltså lagade hon aldrig mat.

    Det finns nog många barn som växer upp med egocentriska föräldrar och far illa.
  • MissNastrax

    Om ni äter vegetariskt (jag gillar inte soya korv osv) så finns det massa rätter på linser, bönor m.m godaste lasagnen jag någonsin gjort var på morötter, squash och aubergine och röda linser.

    Finns en tjej som skrivit en studentmats bok "skippa nudlarna" hon kör även veggo/veganskt och hennes rätter brukar ligga på 10-15 kr per portion.

  • MissNastrax

    Och nej inte okej med att förälder ej fixar mat.. hur kan det inte finnas pengar tex om hon nu inte köper mat, vart tar alla pengar vägen?

    Men tyvärr sett liknande situationer där barnen får havregrynsgröt till middag, att de kommer hem till oss och frågar försynt om de får ta en frukt och och eventuellt en liten smörgås.

    Mina föräldrar var dock väldigt sällan hemma men det fanns alltid mat hemma så lärde mig laga mat tidigt.

  • Anonym (Svältfödd)

    Hade det likadant, levde på mackor, gröt och såna där billiga nudelpaket. Om man var hemma från skolan så höll man på att hungra ihjäl. Det gjordes ofta mat sent på kvällen som skulle vara till matåda till mina föräldrar, det fick man inte ta av.
    Fick väldigt dåliga matvanor av det, levde på kolhydrater upp till vuxen ålder.

    Idag äter jag bättre, ger mina barn två lagade mål om dagen allt som oftast.

    Är man där och hälsar på i dag så håller man på att svälta ihjäl, blodsockret är så lågt så man nästan svimmar innan mat serveras. En förklaring kan vara att båda mina föräldrar har visat sig ha diabetes typ 2 och därför aldrig har lågt blodsocker...så de kan gå hela dagarna utan att äta.

  • Anonym (anonym)

    Innan jag börja få barnbidraget var det ingen skillnad i hur ofta eller vad hon handlade så jag tror inte hon tänker att det borde räcka till mat. nu är lovet slut och det är just på sommarlovet eftersom det är långt det börjat kännas som ett problem men vissa får det att låta som vi svälter och det gör vi inte. Mina syskon är ofta hos kompisar också minst 1 dag på helgen och några dagar på lov men på sommaren har många varit bortresta.


    Mina pengar räcker när det är vanliga veckor men det hade inte räckt om jag köper mat att laga alla dagar men jag kan börja göra det ibland och prioritera mat mer än jag gjort för jag har inte heller varit intresserad av att köpa och laga mat, och jag har inte tänkt att dom flesta lagar mat men dom kanske gör det då.

  • Anonym (usch 2)

    Jag är 19år iförsig men här lagas det alltid mat, betalar inte en krona för servicen heller... Ibland händer det att jag lagar maten eller min lillebror det låter fruktansvärt märkligt med en förädrer som ej lagar mat till sina mideråirga barn. Tycker helt ärligt att socialen borde kopplas in och hoppas att någon anmält. för att din mamma ska få stöd som verkar behövas för att mat ska finnas på bordet eller ekonomiskt stöd. Låter hemskt jobbigt att vara hungrig och leva på "sockermat" allt som oftast..

  • neverpreggo
    Anonym (anonym) skrev 2017-08-20 01:20:45 följande:

    Innan jag börja få barnbidraget var det ingen skillnad i hur ofta eller vad hon handlade så jag tror inte hon tänker att det borde räcka till mat. nu är lovet slut och det är just på sommarlovet eftersom det är långt det börjat kännas som ett problem men vissa får det att låta som vi svälter och det gör vi inte. Mina syskon är ofta hos kompisar också minst 1 dag på helgen och några dagar på lov men på sommaren har många varit bortresta.


    Mina pengar räcker när det är vanliga veckor men det hade inte räckt om jag köper mat att laga alla dagar men jag kan börja göra det ibland och prioritera mat mer än jag gjort för jag har inte heller varit intresserad av att köpa och laga mat, och jag har inte tänkt att dom flesta lagar mat men dom kanske gör det då.


    Förminska inte att din mamma faktiskt inte köper in mat. Det ska inte vara ditt ansvar mer än att kanske laga mat ibland men då ska mat finnas hemma/pengar till. Din mamma ska kunna prata med dig om detta...Något är fel och varesig det är sociala problem eller pengar så ska du inte ha detta ansvar. Du är fortfarande ett barn och ska inte oroa dig över om dina syskon får äta sig mätta.
  • Anonym (stor-potäten)
    Anonym (anonym) skrev 2017-08-20 01:20:45 följande:

    Innan jag börja få barnbidraget var det ingen skillnad i hur ofta eller vad hon handlade så jag tror inte hon tänker att det borde räcka till mat. nu är lovet slut och det är just på sommarlovet eftersom det är långt det börjat kännas som ett problem men vissa får det att låta som vi svälter och det gör vi inte. Mina syskon är ofta hos kompisar också minst 1 dag på helgen och några dagar på lov men på sommaren har många varit bortresta.


    Mina pengar räcker när det är vanliga veckor men det hade inte räckt om jag köper mat att laga alla dagar men jag kan börja göra det ibland och prioritera mat mer än jag gjort för jag har inte heller varit intresserad av att köpa och laga mat, och jag har inte tänkt att dom flesta lagar mat men dom kanske gör det då.


    Du är 16. Du har inget ansvar för att se till att er familj har mat.

    Din mamma köper inte mat så att ditt syskon på sju år kan äta ordentligt varje dag.

    Din mamma behöver hjälp av en annan vuxen och jag tror att det du gör nu i ditt inlägg är någon slags "medberoende".
  • Anonym (Ja)
    Anonym (anonym) skrev 2017-08-20 01:20:45 följande:

    Innan jag börja få barnbidraget var det ingen skillnad i hur ofta eller vad hon handlade så jag tror inte hon tänker att det borde räcka till mat. nu är lovet slut och det är just på sommarlovet eftersom det är långt det börjat kännas som ett problem men vissa får det att låta som vi svälter och det gör vi inte. Mina syskon är ofta hos kompisar också minst 1 dag på helgen och några dagar på lov men på sommaren har många varit bortresta.


    Mina pengar räcker när det är vanliga veckor men det hade inte räckt om jag köper mat att laga alla dagar men jag kan börja göra det ibland och prioritera mat mer än jag gjort för jag har inte heller varit intresserad av att köpa och laga mat, och jag har inte tänkt att dom flesta lagar mat men dom kanske gör det då.


    Nu verkar du totalt ha glömt bort detaljen att det är din mamma som skulle börja köpa och (helst också) laga maten. INTE DU. 


    TS skrev väl för övrigt att hon fyller 16 iår, hon är alltså 15 år nu.

  • moaguuun

    Du kommer troligen ångra dig när du blir äldre om du inte pratar med någon som kan hjälpa till att lösa situationen för ja, det är en situation som behöver lösas....

Svar på tråden Föräldrar som inte köper mat?