• Flodhästen

    LCHF

    Alltså jag är väldigt överviktig (45 kg) detta pågrund av medicin jag åt för ett tag sedan.

    Nu har jag och min man funderat på lchf. Han har övertygat mig. Vi har beställt ett abonnemang med lchf matkasse och så tänkte vi fixa frukostarna på egen hand.

    Nu på morgonen testade jag "kesofrutti"

    Vill säga 1 dl keso, 1 dl vispgrädde och hallon.

    Kan ju säga att jag blev mätt innan jag ens ätit upp allt och det är ju bra.

    Meeeen det känns så fel att äta vispgrädde och så mycket fett till frukost. Hur känner ni som äter lchf? Fungerar det? Hur ser era fettvärden ut? Jag har liksom en hinna med fett i gommen efter frukosten. Det känns så fel och ohälsosamt.

  • Svar på tråden LCHF
  • Anonym (elefanten.)

    Jo, tack det har man ju testat det med!, men hur man än vänder och vrider på det hela, så är det kalorierna som styr här. Det finns inga genvägar, förutom gastic bypass, som också kan gå åt helvete!

    En balanserat kost, en bra kondition, och ett mindre kaloriintag, än det kroppen gör av med är nog enda vägen till viktminskning.

    Men "experterna" skriver böcker om just "sin metod", och tjänar miljarder på alla flodhästar och elefanter. Så er min erfarenhet.

    100 g fett om dagen, är rent upp åt väggarna. Kolhydrater behöver kroppen för det är dens främsta bränsle. Får den bra kolhydrater, lever den flott på det i lång tid. De dåliga däremot, kan man minska rejält på!

    Räkna kalorier, och motionera. Tyvärr.Skrikandes

  • John22

    LCHF är skit och inget annat än en genväg för personer som inte orkar göra faktiska ändringar och uppoffringar i sin livsstil.

    Ät med måtta, undvik saker som innehåller mycket fett/socker och rör på dig dagligen så kommer du gå ned i vikt ? garanterat.

    För att få en bra vikt och stanna där måste man göra permanenta förändringar i sin livsstil, inte använda mirakeldieter och skadliga bantningsplaner.

  • Anonym (kolhydratsnål)

    LCHF funkar skitbra för många.
    Rädslan för fett är inpräntat i oss genom hela uppväxten. Det är en ologisk skräck.
    Jag är inte LCHFare men äter ibland lite åt det hållet. Sockersug försvinner, blir fastare i kroppen (dallret försvinner). Min kropp känns mer stabil, inga plötsliga hungerstoppar, känner mig mentalt skarpare och tja... bättre.
    Men som ovan nämnt, det är fortfarande kalorier in och ut som styr överordnat. Man kan lugnt gå upp i vikt på LCHF.
    Om du vill prata med lite folk som kör kosten så kolla matdagboken.se

  • Anonym (lchf funkar för mig)

    Jag har kört lchf i över ett år nu och fungerar över förväntan för mig.
    Kan säga att jag äter bättre idag än vad jag gjorde innan lchf.
    Min förändring i kosten är att jag kapade kolhydrater men ersatte inte det med fett (endast) utan ökade på intag av grönsaker.
    Idag består tallriken av protein, stora mängder grönsaker och sås (utan kolhydrater). Jämför detta med tidigare då jag åt stora mängder kolhydrater, protein och lite grönsaker.
    Jag har alltid promenerat mycket så motionen har jag inte förändrat alls.
    Jag har tappat över 30 kg sedan jag började med lchf.
    Idag har jag nått mitt viktmål och blivit lite frikostigare med kolhydrater så jag äter frukt ibland och grönsaker som innehåller kolhydrater och mår bra!
    Min frukost har från början varit kokta ägg och kaffe, det håller jag mig mätt på och slipper få en fetthinna i munnen.

  • Anonym (Kalorier)
    Anonym (kolhydratsnål) skrev 2017-08-19 10:34:12 följande:

    Men som ovan nämnt, det är fortfarande kalorier in och ut som styr överordnat. Man kan lugnt gå upp i vikt på LCHF.


    Inte lika mycket som på "normalkost". Man kan äta mer kalorier på LCHF än på normalkost innan man går upp. Så kalorier in/ut är en sanning med modifikation.
Svar på tråden LCHF