• CitronTulo

Upptinad lax?

Jag tog upp ett paket med lax ur frysen i tisdags och la i kylskåpet med tanken att laga till dessa till middag på onsdagen. Av olika anledningar så blev det inte så och undrar nu om den skulle gå att äta idag? Känns synd att slänga den men vill ju inte chansa och bli dålig!

• Svar på tråden Upptinad lax?
  • Birgitta02

Om den legat i kylen är det inga problem. Den tinar mycket långsamt där. Jag är kräsen när det gäller "gammal" mat. Men DEN hade jag inte haft några problem med.

• Aniiee

Luktar det inte "fisk" så är det bara att äta.

Själv har jag väldigt kallt i kylen, så din fisk hade förmodligen bara varit halvtinad här =P

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • EnAnonumius
    Tofflans skrev 2017-08-18 17:09:23 följande:
    Jag hade aldrig vågat!
    Har man rätt temperatur på kylskåpet så är det ingen far att den ligger tre-fyra dagar i kylskåpet efter att kött/fisk har tinat. OM man nu väljer att tina det i kylskåpet i stället för "rums temperatur".

Fast många har en alldeles för hög temperatur som +8 grader. Det är visserligen något man trodde "förr" var en bra temperatur här i Sverige. Och det är tyvärr många som fortsätter att "tro på detta" än idag på modern tid, fast livsmedelsverket även går ut med att "sänka temperaturen på kylskåpet för bättre hållbarhet".
    Man får bättre färskhet och hållbarhet på varor om man har mellan +2-6 grader i kylskåpet. MAX +6 grader. Jag själv har mellan +4-5 grader i mitt kylskåp och kan använda mjölken upp till två dagar utan problem efter "bäst före datum" på mjölkpaketen. Och de moderna kylskåpen är energieffektiva också så de dra inte så mycket ström om man ställer in dem på rätt temperatur, som är mellan +2-6 grader.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    CitronTulo skrev 2017-08-18 14:40:43 följande:
    Tack för svar!

Den luktar inget konstigt så..
    Bara att köra på då.

• Aniiee
    EnAnonumius skrev 2017-08-18 18:30:07 följande:
    Har man rätt temperatur på kylskåpet så är det ingen far att den ligger tre-fyra dagar i kylskåpet efter att kött/fisk har tinat. OM man nu väljer att tina det i kylskåpet i stället för "rums temperatur".

Fast många har en alldeles för hög temperatur som +8 grader. Det är visserligen något man trodde "förr" var en bra temperatur här i Sverige. Och det är tyvärr många som fortsätter att "tro på detta" än idag på modern tid, fast livsmedelsverket även går ut med att "sänka temperaturen på kylskåpet för bättre hållbarhet".
    Man får bättre färskhet och hållbarhet på varor om man har mellan +2-6 grader i kylskåpet. MAX +6 grader. Jag själv har mellan +4-5 grader i mitt kylskåp och kan använda mjölken upp till två dagar utan problem efter "bäst före datum" på mjölkpaketen. Och de moderna kylskåpen är energieffektiva också så de dra inte så mycket ström om man ställer in dem på rätt temperatur, som är mellan +2-6 grader.
    felet är väl egentligen att olika varor vill ha olika temperatur, och en del vill ha 8-10 grader hellre än 4-6 (själv har jag 2-4 grader i kylen.) En del kylar har "klimatzoner", och de flesta har en viss skillnad naturligt pga hur ett kylskåp är byggt (testa själv att mäta tempen i grönsakslådan och högst upp, till exempel, ofta är det olika temperaturer). De flesta packar sina kylar fel också.

Engentligen skulle man ha en kyl på 2-6 grader, en sval på 8-12 grader, ett kallskafferi på 12-16 grader och ett vanligt skafferi på rumstemp. Och gärna en frys på minst -22 grader.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-08-18 15:14:31 följande:
    Luktar det inte "fisk" så är det bara att äta.

Själv har jag väldigt kallt i kylen, så din fisk hade förmodligen bara varit halvtinad här =P

Desto mer fisk det luktar, desto troligare är det den är dålig.
    Många som inte ens vet detta.

Sen en annan som få har koll på och när man tillagar, och desto mer man tillagar fisken(högre temp), desto mer fisk smakar det.

Har en fiskbil som stinker fisk, och tom mycket.
    Nästan som man får ta omvägar pga detta och runt fiskbilen.
    Men besökt den fiskbil som Mannerström säger är den bästa i Sverige.
    Dom säljer INGEN fisk där som är en dag gammal och annonserad som färsk.
    Utan de fryser in den, och säljer den billigare.

hur många meter var det?
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2017-08-18 18:30:07 följande:

Jag ändrar min temp till kallare när jag har mer i kylen, men ser till att alltid ha så kallt det går utan saker fryser.
    Främst för jag gillar det jag dricker iskallt.

Har alltid en flaska med isvatten i kylen, där jag fryser in en PET-flaska med halva vatten.
    Som sen jag fyller med vatten, så man alltid har isvatten klart att dricka.

hur många meter var det?
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2017-08-18 20:03:50 följande:

Jag ändrar min temp till kallare när jag har mer i kylen, men ser till att alltid ha så kallt det går utan saker fryser.
    Främst för jag gillar det jag dricker iskallt.

Har alltid en flaska med isvatten i kylen, där jag fryser in en PET-flaska med halva vatten.
    Som sen jag fyller med vatten, så man alltid har isvatten klart att dricka.

Samma här.. Har alltid en kanna kallt vatten i kylen. Prefekt när man skall blanda saft (till frukosten), eller ta ett glas kallt vatten med en skvätt citron i.

• EnAnonumius
    Aniiee skrev 2017-08-18 19:37:41 följande:
    felet är väl egentligen att olika varor vill ha olika temperatur, och en del vill ha 8-10 grader hellre än 4-6 (själv har jag 2-4 grader i kylen.) En del kylar har "klimatzoner", och de flesta har en viss skillnad naturligt pga hur ett kylskåp är byggt (testa själv att mäta tempen i grönsakslådan och högst upp, till exempel, ofta är det olika temperaturer). De flesta packar sina kylar fel också.

Engentligen skulle man ha en kyl på 2-6 grader, en sval på 8-12 grader, ett kallskafferi på 12-16 grader och ett vanligt skafferi på rumstemp. Och gärna en frys på minst -22 grader.
    Det är sant att olika varor ---> olika temperaturer.
    Dock så är mitt kylskåp så otroligt litet så jag kan inte få denna lyx som "klimatzoner" i kylskåpet
    Har jag exempelvis +4 garder i kylskåpet så har jag det även i grönsakslådan också, ja hela i hela kylskåpet faktiskt. Så jag får vara väldigt försiktig när jag handlar in grönsaker b.la, för att hamstra, så får jag välja sådan som tål kyla, eller som kan ligga ett par dagar i vanlig "rumstemperatur", eller så får jag handla tillräckligt med grönsaker så att jag vet att det går åt genast.

Mitt s.k skafferi håller rumstemperatur på vår och hösten, är varm på sommaren och nästan lika kall som kylskåpet på vintern. Förvånad
    Ja mitt "skafferi" är ett jäkla skämt. Fattar inte varför de kallar det före skafferi när det inte är ett sådant i praktiken. :S

Svar på tråden Upptinad lax?