Aniiee skrev 2017-08-18 19:37:41 följande:
felet är väl egentligen att olika varor vill ha olika temperatur, och en del vill ha 8-10 grader hellre än 4-6 (själv har jag 2-4 grader i kylen.) En del kylar har "klimatzoner", och de flesta har en viss skillnad naturligt pga hur ett kylskåp är byggt (testa själv att mäta tempen i grönsakslådan och högst upp, till exempel, ofta är det olika temperaturer). De flesta packar sina kylar fel också.
Engentligen skulle man ha en kyl på 2-6 grader, en sval på 8-12 grader, ett kallskafferi på 12-16 grader och ett vanligt skafferi på rumstemp. Och gärna en frys på minst -22 grader.
Det är sant att olika varor ---> olika temperaturer.
Dock så är mitt kylskåp så otroligt litet så jag kan inte få denna lyx som "klimatzoner" i kylskåpet
Har jag exempelvis +4 garder i kylskåpet så har jag det även i grönsakslådan också, ja hela i hela kylskåpet faktiskt. Så jag får vara väldigt försiktig när jag handlar in grönsaker
b.la, för att hamstra, så får jag välja sådan som tål kyla, eller som kan ligga ett par dagar i vanlig "rumstemperatur", eller så får jag handla tillräckligt med grönsaker så att jag vet att det går åt genast.
Mitt s.k skafferi håller rumstemperatur på vår och hösten, är varm på sommaren och nästan lika kall som kylskåpet på vintern.

Ja mitt "skafferi" är ett jäkla skämt. Fattar inte varför de kallar det före skafferi när det inte är ett sådant i praktiken. :S