• Fliselisan

    Hur länge arbetade du?

    Hej,

    Berätta gärna hur länge du arbetade innan förlossningen, vad du arbetade med och om du blev sjukskriven (skriv då gärna vad de sjukskrev dig för).

    Ni som arbetade länge, gick det bra, fick ni extra pauser på arbetet etc?

  • Svar på tråden Hur länge arbetade du?
  • Allexandraa

    Jag är i vecka 10+3 och är sjukskriven pga foglossning..

    Jag är lastbilschaufför och kan inte kliva in och ut ur hytten så har varit hemma i snart 2 veckor..

  • sobrio88

    Första graviditeten blev jag sjukskriven redan i v 13 pga grav foglossning. Jobbade som hästskötare. Andra graviditeten studerade jag och gick hem i v35 p ga sommarlov det hade varit lugnare att vara i skolan än att vara hemma själv med en tvååring

  • Meriall

    Var sjukskriven i mitten för hyperemesis några månader och arbetade sedan fram till födseln plus månaden efter. Är psykolog så veckan före födsel plus månaden efter hade jag inga patientträffar utan arbetade hemifrån med journalarbete etc. Kunde då styra min arbetstid helt själv (förutom några telefonmöten) så gick bra men var så skönt sedan när jag slapp det och kunde ha fokus på bebisen och vila när hon sov.

  • Fliselisan
    Allexandraa skrev 2017-08-20 20:39:31 följande:

    Jag är i vecka 10+3 och är sjukskriven pga foglossning..

    Jag är lastbilschaufför och kan inte kliva in och ut ur hytten så har varit hemma i snart 2 veckor..


    Åh, så tidigt, stackare. Är det bättre nu när du kan vara hemma och vila?
  • Fliselisan
    sobrio88 skrev 2017-08-20 20:43:07 följande:

    Första graviditeten blev jag sjukskriven redan i v 13 pga grav foglossning. Jobbade som hästskötare. Andra graviditeten studerade jag och gick hem i v35 p ga sommarlov det hade varit lugnare att vara i skolan än att vara hemma själv med en tvååring


    Lyxigt med sommarlov :) men förstår att skolan var lugnare än 2 åringen.
  • Fliselisan
    Meriall skrev 2017-08-20 20:43:38 följande:

    Var sjukskriven i mitten för hyperemesis några månader och arbetade sedan fram till födseln plus månaden efter. Är psykolog så veckan före födsel plus månaden efter hade jag inga patientträffar utan arbetade hemifrån med journalarbete etc. Kunde då styra min arbetstid helt själv (förutom några telefonmöten) så gick bra men var så skönt sedan när jag slapp det och kunde ha fokus på bebisen och vila när hon sov.


    Tufft att jobba även efter att bebisen är född. Önskar att jag också kunde arbeta hemifrån men går tyvärr inte.
  • Anotherone

    Jag har "kontorsjobb " och har jobbat till en vecka före bf med båda mina barn. Sen har båda två kommit sent, 14 resp. 15 dagar efter beräknat datum så jag har ändå varit ledig tre veckor.

    Har inte haft några problem med foglossning eller så utan det har funkat jättebra.

    Hade jag vetat att även nr 2 skulle komma sent hade jag gärna jobbat vidare nån vecka till för jag tycker det är sjukt tråkigt att bara gå hemma!

  • Mia86a

    Med första barnet jobbade jag fram till ca 10 dagar innan hon var beräknad och det planerar jag att göra även nu när jag väntar nr två, är gravid i v 26 nu. Första barnet kom 8 dagar efter beräknat så egentligen hade jag gärna jobbat ytterligare någon vecka då det blir otroligt långtråkigt att gå hemma och vänta på bebis.

    Har kontorsjobb, dock väldigt stressigt och mycket "spring".

  • Fliselisan

    Jag jobbar i vården men kommer inte få havandeskapspenning. Funderar hur länge man orkar....sista månaden kan jag nog sitta i telefon. Har inte så särskilt tungt arbete egentligen, arbetar på en mottagning, tar mycket blodtryck, lägger om sår...kan vara nån patient som tex sitter i rullstol och har sår på ben/fötter som kan bli jobbig, men det får man väl avsäga sig då när magen är i vägen.

  • Fröken W

    Jag jobbar som lärare och gick hem när det var 10 dagar kvar till bf. Tanken var att jag skulle finnas som resurs/extra person och då hade jag kunnat ta det lugnare än vanligt. Men pga sjukdom hos kollegor så blev det nästan mer än vanligt, det var jobbigt psykiskt att ställa om från det jag trodde att jag skulle göra en viss dag för att bli tvungen att vikariera för kollegor. Detta har jag inga problem med annars.

    Dottern föddes på bf+9 så jag hann vara hemma nästan tre veckor.

  • princess77

    Jobbade till 2 veckor innan med första och planerar att göra det samma denna gången.

    Jobbar på resebyrå med klassiska kontorsuppgifter.

  • fixaochdona

    Jag har tidigare haft havandeskapspenning pga riskfyllda arbeten och då varit hemma 2 månader innan bf. Både skönt och långtråkigt så blandade känslor. Denna gången har jag inget sånt utan får jobba så länge jag själv vill (ej fast anställd). Funderar på att gå hem 1.5 månad innan BF då jag löper hög risk att föda tidigare (iaf 3-4 veckor innan BF). Skulle vara tråkigt att inte hinna vara hemma och vila och boa. Jag får känna efter och fatta ett beslut ganska snart (3 månader kvar).

  • emc85

    Jag var halvtidssjukskriven för foglossning från v 16, skulle nog egentligen varit helt sjukskriven från v 30 men det vägrade jag inse då. Jag jobbade till v 35 sedan tog jag ut semester och efter det föräldrapenning, bebis kom i v 42+1 så blev en hel del ledigt men det behövde jag. Jag jobbar som sjuksköterska på mottagning, jag kunde jobba så som jag gjorde tack vare att jag slapp de tyngsta arbetsuppgifterna under hela sjukskrivningen.

  • 2009

    Jag jobbar som distriktssköterska och jobbade fram t om v 38 med andra barnet innan jag gick hem. Mådde precis som vanligt under hela graviditeten och hade kunnat jobba ett par v till men det var mest för mina kollegors skull jag gick hem, de var rätt nervösa då första barnet kom i v 36+5... :)

  • Fliselisan

    Tack för alla svar, roligt att höra hur ni andra gjort. Svårt att veta hur mycket man kommer orka, och är nog mysigt att få vara hemma ett par veckor innan förlossningen även om man mår bra.

  • GAndrea

    Jobbade på Ikea. Körde truck och fyllde på varor så som kyl/frys, madrasser och byråer till månad 7. Blev sedan förflyttad till köksavdelningen som jag också hade som kompetens. Var där till v 37. Fick mycket planeringsdag med kunder men inte fler raster eller så. Hade jag bett om det så hade jag nog fått det. Födde i v42 så jag var hemma i en månad. Hade jag vetat det så hade jag jobbat längre. Jag gick bara hem, tog föräldrarledig men tog inte ut ersättning för de veckorna.

  • Natta

    Nni som blivit sjukskrivna, hel och halv. För foglossning. Vad arbetar ni med?

    Jag arbetar i butik och har så fruktansvärt ont , och de dagarna som jag står upp nästan hela dagen kan jag knappt gå dagen efter . Så undrar om det skulle gå att få någon sjukskrivning eller om jag har för "normalt" jobb

Svar på tråden Hur länge arbetade du?