• Alexi

Åttaåring med mycket huvudvärk?

Dottern är 8 år och har senaste åren haft huvudvärk då och då men nu i år och framför allt under sommaren tycker vi det blivit mycket oftare.

Vi brukar ge en alvedon samt uppmuntra att dricka vatten och vila lite när hon får ont.
    Vi tror att hon dricker för lite så det jobbar vi på att förbättra.

Ska be skolan göra en synundersökning för att vara säkra på att det inte är orsaken.

Hon är frisk, pigg och aktiv i övrigt, växer normalt osv.

Vilka orsaker till huvudvärk brukar man främst kolla på hos barn? Mer än synen?

• Svar på tråden Åttaåring med mycket huvudvärk?
  • Fru Stjärnfall

Min åttaåring har också mycket huvudvärk och har haft det i några år. Hans syn är perfekt och läkaren vi träffade sa att det är vanligt med huvudvärk hos barn. Jag har varit väldigt orolig tidigare men tror att det är spänningshuvudvärk. En Ipren och vila brukar hjälpa bra. Tråkigt för dem är det ju hur som helst.

• Catti41

Varför går ni inte bara till optikern om hon nu är 8? Det går fort o är enkelt och ger bättre svar än skol-ssk. Och om det inte är synen så bokar ni tid på vårdcentralen.
    Annat att kolla på är bettet, så inget är fel (eller tex gnisslar tänder på nätterna)
    Sen sömnen, sängen, kudden, skärmanvändning (ergonomi vid skärmanvändning) dryck, föda, avspänning mm

• Bdbdb

Ring en optiker och beställ tid för att kolla synen alternativt kan du ringa närmsta vårdcentral för att utesluta så det inte är något annat. Men den vanligaste grundorsaken är ju synfel.

• Alexi

Ok kanske borde gå till optiker direkt alltså? Tänkte inte på det, bara utgick från att man började inom skolhälsovården...

Mailade dock skolsköterskan igår, ska se vad jag får för svar. Annars blir det optiker.

Det där med bettet, är det tandläkaren som kollar? Vi var där förra veckan och drog ut en mjölktand, de borde väl ha reagerat om det var konstigt på annat sätt?

• Nattviol

Gå till optikern istället för skolsyster. Just där är ju optiker bättre för de kollar ju mer saker än just bara syndelen, de kollar ju kontraster med mera. 

När ni gått igenom det mesta själv så prata med vårdcentralen, de kanske har tips. 

Just det - en tanke till (var någon ovan som skrev ergomi). Om 8-åringen sitter med en platta eller telefon - hur sitter 8-åringen med huvud och nacke? Jag är på mina ungar ofta om att de sitter och böjer huvudet. Där kan också huvudvärk börja. 

• Alexi

Googlade mig fram till att det är bara från åtta år optiker tar emot barn, så det kanske inte var helt konstigt att jag inte tänkte på det.

Hur ska de sitta med Ipad för att det ska vara ok då?

• äldreochklokare

1. Kolla synen. Är det det så är det enkelt avhjälpt.
    2. Hur sover hon? Vissa personer har svårt koppla av och komma in i ordentlig djupsömn (väldigt vanligt vid autism tex men kan ju ha andra orsaker också) 
    3. Prata med tandläkaren - vissa spänner käkarna när de sover så att de får spänningshuvudvärk av det
    4. Om det fortsätter, fundera över hur trött hon blir av att tex vara i skolan, utsätter sig för mkt ljud och intryck. Vissa personer är mer känsliga än andra och detta upptäcks kanske inte förrän de kommer upp i tex högstadiet där det ofta är mer ljud och liv och då har flera år gått med huvudvärk utan att man riktigt får grepp på det. 

• 1234568

Börja hos läkaren. Huvudvärk som fortsätter och fortsätter ska kollas av en läkare. Säkert inget farligt, men man ska utesluta det.

Sedan optikern.

Svar på tråden Åttaåring med mycket huvudvärk?