• Anonym (Gravid)

Hur ska spjälsängen vara bäddad?

Hej!

Jag har köpt en spjälsäng men nu undrar jag hur den egentligen ska vara bäddad?

Jag har läst att bebisen inte ska ha någon huvudkudde pga kvävningsrisk. Till vilken ålder gäller detta? Sedan har jag också läst att täcke ger ökad kvävningsrisk. Att man helst ska ha en hålig filt... Så om han/hon får filten över sig så kan barnet andas. Trots detta ser jag överallt bäddade spjälsängar med mysig kudde och täcke. Snacka om att jag känner mig förvirrad... När kan barnet börja med täcke och kudde utan kvävningsrisk?

Undrar även om det blir för varmt om barnet sover på fårskinn i spjälsängen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur ska spjälsängen vara bäddad?
  • Alexi

Vi köpte och bäddade så fint med täcke. Men sen lärde vi oss också allt det där och körde med filtar istället, olika sorter.

Täcket rullade vi till en korv och la längs långsidan i sängen för att göra den mer ombonad.

• Anonym (Siv)

Det finns "godkända" täcken att köpa. Man får tänka på att barnet varken ska bli för varmt eller för kallt heller. Mina barn har behövt både täcke och filt då de inte kunnat hålla kroppstemperaturen riktigt annars. på BB bäddar de för övrigt in dem rätt ordentligt just av den anledningen. Det har gällt både mina prematurer och fullgångna f ö.

Kudde går det lite upp och ner om man ska använda eller ej. För 4 år sedan vet jag att det var viktigt med (godkänd) kudde just för att de inte ska snedbelasta och få snett eller platt huvud. Efter det hade vi en bebis sim kräktes jämt och ständigt så det funkade inte med kudde av den anledningen. Du kan titta på antingen vanliga kuddar (för nyfödda) eller tex pandakuddar.

• Anonym (Gravid)
    Alexi skrev 2017-08-22 20:06:20 följande:

Vi köpte och bäddade så fint med täcke. Men sen lärde vi oss också allt det där och körde med filtar istället, olika sorter.

Täcket rullade vi till en korv och la längs långsidan i sängen för att göra den mer ombonad.

Tack för svaret! Det är inte lätt att veta. Mitt barn föds i jan så man undrar lite vad han/hon ska ha för filt.. Jag är livrädd att barnet blir kvävd eller fryser/blir för varmt.
  • Meriall

Vi hade pandakudde i början och inget täcke, bara pyjamas. Bytte till vanlig platt kudde och hålfilt när hon blev halvåret ungefär. Hon gillade att sätta filten över huvudet så det hade inte funkat med täcke.

• Alexi

Vår äldsta föddes i december. Vi hade en gallerfilt, en bomullsfilt och en fleecefilt (en sån där supergosig barnfilt) , så använde vi dem på olika sätt så det kändes lagom. Vi hade väldigt stor glädje av dessa olika filtar.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Siv) skrev 2017-08-22 20:15:32 följande:

Det finns "godkända" täcken att köpa. Man får tänka på att barnet varken ska bli för varmt eller för kallt heller. Mina barn har behövt både täcke och filt då de inte kunnat hålla kroppstemperaturen riktigt annars. på BB bäddar de för övrigt in dem rätt ordentligt just av den anledningen. Det har gällt både mina prematurer och fullgångna f ö.

Kudde går det lite upp och ner om man ska använda eller ej. För 4 år sedan vet jag att det var viktigt med (godkänd) kudde just för att de inte ska snedbelasta och få snett eller platt huvud. Efter det hade vi en bebis sim kräktes jämt och ständigt så det funkade inte med kudde av den anledningen. Du kan titta på antingen vanliga kuddar (för nyfödda) eller tex pandakuddar.

Tack så mycket för svaret! Vad bra att det finns godkända kudden och täcken. Som du skriver vill man ju inte att barnet ska frysa.. Jag tänker att om jag bäddar spjälsängen med fårskinn och barnet får en ullfilt + pjamas så borde det väl funka? Detta ska ju hålla och reglera värmen bra. Barnet föds i jan.
  • Anonym (Vi då)

Vi hade babykorg i början. Bebben född sent i november. Spjälsäng sen mars. Han har tunt täcke med påslakan och nu i sommar enbart påslakan, men jag sätter alltid fast täcket under madrassen så det fanns ingen risk att han ska få det över sig. Ingen kudde. Inte vågat och det finns inga tydliga rekommendationer för jag har frågat på bvc. Kudde har han däremot alltid haft i vagnarna. Pyjamas. Han är kokhet av sig så täcket ligger f.ö sällan på.

• Anonym (Mo)

Vi hade babynest, pandakudde och gallerfilt. Blev rekommenderade det och det funkade fint.

• Anonym (Gravid)
    Meriall skrev 2017-08-22 20:18:31 följande:

Vi hade pandakudde i början och inget täcke, bara pyjamas. Bytte till vanlig platt kudde och hålfilt när hon blev halvåret ungefär. Hon gillade att sätta filten över huvudet så det hade inte funkat med täcke.

Barnet borde väl vara för orörligt i början för att få kudden över ansiktet?
  • Anonym (Vi då)
    Anonym (Gravid) skrev 2017-08-22 20:25:10 följande:
    Tack så mycket för svaret! Vad bra att det finns godkända kudden och täcken. Som du skriver vill man ju inte att barnet ska frysa.. Jag tänker att om jag bäddar spjälsängen med fårskinn och barnet får en ullfilt + pjamas så borde det väl funka? Detta ska ju hålla och reglera värmen bra. Barnet föds i jan.
    Fårskinnet behövs absolut inte! Riskerar att bli för varmt vilket ökar risken för psd. Vi hade strumpor på bebben i början plus bara den tunna filten och han frös aldrig. Varmare täcke behövs förstås om ni har väldigt kallt inne- typ under +20.
  • Anonym (Gravid)
    Alexi skrev 2017-08-22 20:21:02 följande:

Vår äldsta föddes i december. Vi hade en gallerfilt, en bomullsfilt och en fleecefilt (en sån där supergosig barnfilt) , så använde vi dem på olika sätt så det kändes lagom. Vi hade väldigt stor glädje av dessa olika filtar.

Gallerfilt och fleecefilt saknas här :)
  • Anonym (K)

Vi har börjat med kudde och täcke vid 1 års ålder. Å andra sidan har ingen av barnen brytt sig om det då. De rör sig en massa och ligger aldrig som man la ner dem från början ändå. Varma som kaminer är de också så täcket sparkar de ändå bara av sig. När de var små hade vi sovpåse från IKEA. Det är som en liten sovsäck med hål för armarna. Man knäpper den uppifrån och ner så det är lätt att byta blöja om man måste göra det mitt i natten. Jag tyckte den var jättesmidig för att hålla värmen utan att riskera att de skulle få nåt över ansiktet. Blev det för varmt var det bara att öppna upp lite. Tänk på att fleece innehåller plast så om barnet får det över ansiktet har de svårt att få luft. Vill man ha filt skulle jag satsa på gallerfilt eller bomullsfilt istället.

• Fliselisan

Vart köper man såna godkända täcken? Och pandakuddar? Vad är det för sorts kudde?

• Alexi
    Anonym (Gravid) skrev 2017-08-22 20:25:10 följande:
    Inte fårskinn i sängen inne! Det är däremot jättebra att ha underst i liggdelen i vagnen på vintern, skyddar mot kylan underifrån.

Tänk på att de flesta föräldrar klär sina barn för varmt! Alltså fårskinn och ullfilt och pyjamas, ditt barn kommer få värmeslag om du gör så...
  • Erizajo

Alltid haft täcke och kudde från start. Dock har mina samsovit på nätterna, då utan kudde men med eget täcke.

• Anonym (Amatören)

Kanske korkad fråga, men vad är en pandakudde? Jag har märkt att vår 3 månaders bebis som alltid vill ligga på rygg har fått lite platt bakhuvud och håret har skafts av :(. Är det för sent att ändra på huvudformen efter 3 månaders ålder? Mvh nybliven förstagångsmamma

• Anonym (Vi då)
    Anonym (Amatören) skrev 2017-08-22 22:00:39 följande:
    Kanske korkad fråga, men vad är en pandakudde? Jag har märkt att vår 3 månaders bebis som alltid vill ligga på rygg har fått lite platt bakhuvud och håret har skafts av :(. Är det för sent att ändra på huvudformen efter 3 månaders ålder? Mvh nybliven förstagångsmamma
    Det handlar ju inte bara om bebbar som vill sova på rygg- de ska sova på rygg så länge som möjligt för att minska risken för psd. Platt bakhuvud hade vår bebbe också. Inget bvc sa nåt om ö.h.t. Det går tillbaks när de börjar sitta upp mer. Håret kommer garanterat tillbaks också. Glad
  • GravidFetaMorsan
    Alexi skrev 2017-08-22 21:09:14 följande:

Inte fårskinn i sängen inne! Det är däremot jättebra att ha underst i liggdelen i vagnen på vintern, skyddar mot kylan underifrån.

Tänk på att de flesta föräldrar klär sina barn för varmt! Alltså fårskinn och ullfilt och pyjamas, ditt barn kommer få värmeslag om du gör så...

Och dom flesta föräldrar inte heller vet att ull och får både kyler och värmer!
  • Alexi
    GravidFetaMorsan skrev 2017-08-22 22:15:08 följande:
    Och dom flesta föräldrar inte heller vet att ull och får både kyler och värmer!
    Jag vet. Vi hade fårskinnsdyna i sittvagnen hela året.

Men i en spjälsäng i ett normalbyggt hus behövs inte varken kylning eller värmedyna. Så kalla är inte spädbarn.
Svar på tråden Hur ska spjälsängen vara bäddad?