• larssonsyndromet

40+6 igångsättning pga pytteliten bebis

Hej! Gick på överburenhetskontroll idag på Danderyds sjukhus. Där upptäcktes det att bebis endast väger 2600g, fick därför stanna kvar och inväntar nu igångsättning förmodligen imorgon om det finns plats. Det här var verkligen inte vad jag väntat mig och personalen säger att jag inte ska oroa mig. Det här verkar dock vara ett ovanligt problem så jag undrar om det finns fler som har råkat ut för samma eller om nån kan bidra med erfarenheter/tankar?

• Svar på tråden 40+6 igångsättning pga pytteliten bebis
  • Trippelmamma76

Hade varit intressant om du ville uppdatera sedan vad bebisen verkligen väger. Min erfarenhet är att det sällan stämmer särskilt väl när de gjort en uppskattning. Å andra sidan skulle jag absolut inte kalla 2,6 kg för pyttebebis. Om det hade handlat om 1,6 kg så visst... Var ni föräldrar stora eller små när ni föddes?

Jag tror även att de flesta barn som är små för tiden brukar ta ikapp sig rätt snabbt sedan. Min egen har dock fortsatt att vara liten och nätt. Men det är inget problem då hen följer sin kurva.

• aztec

Jag tycker inte heller du ska oroa dig i onödan, de har ett +500g och -500g marginal. Min senaste gjorde de tul 2 dygn innan han plockades ut, sa han skulle väga ca 3200g, kom ut 2600g så skulle ta det med nypa salt.

Kommer gå bra! Lycka till!

• larssonsyndromet

Tack för er input! Hoppas att de har uppskattat för lite i vikt då och inte för mycket :) Tänkte att iom att jag har gått över en vecka så borde barnet vara större än så.. Ligger på -30%. De såg även ett ökat prioriterat flöde till vitala organ vilket tyder på att bebisen inte får riktigt så mycket näring som den behöver, även om försörjning av både moderkaka och bebis såg bra ut. Mycket tvetydigt. Hoppas jag har min bebis imorn och kan skriva hur det föll ut.

• Iden

Min dotter föddes i v 40 + 3 och vägde 2700 g. Var uppskattad till 2800 g några dagar innan. Tillväxthämmad med 26 %. Allt gick bra men hon var medtagen och trött när hon föddes. Behövde mat enligt klockan och orkade inte amma (saknade rootingreflex). Hon var lite prematur i sitt beteende första veckorna. Idag har hon växt ikapp allt. Det går säkert bra men håll koll på maten så att hon får i sig ordentligt.

• MissHelene

Min tös vägde 2446 om jag inte minns helt fel och det var en dag innan bf, lite tillägsmatning men förövrigt pigg och frisk liten tjej som följer kurvorna :)
    Så oroa dig inte, alla barn är inte stora när dom föds :) lycka till nu!

• larssonsyndromet

Tack, känns bra att det har gått fint för er andra. Jag själv vägde jag 3100g när jag föddes, men jag är å andra sidan född bf -10. Bebis rör på sig som sjutton i alla fall, hoppas att jag får plats imorn. ????

• cosinus

Min 9-åring föddes i v39+4. Var beräknad till 2400 men vägde 2555.

Var jättepigg efteråt men vi fick stanna 3 dagar på BB för de ville se att amningen kom igång och han ökade i vikt.

• LejonSa

Nu är ju min son född i v 32 men de uppskattade honom att då väga (dagen innan KS) 1900 ca. Ut kom 1500g. Tog igen sig väl ganska snabbt och redan vid ett år så var han ikapp sina jämnåriga och förbi de som skulle varit hans jämnåriga. Generellt sett då.

Vid beräknad förlossningsdag så vägde han 2890g o jag vägde vid bf + 6 dagar 2960g (min lillebror vägde 2900). Så han hade nog inte varit någon "bjässe" även om han hade kommit "i tid".

Det kommer gå bra. Lycka till!

• annabellelee

Mitt barn vägde 2500g , född i v 39. Han var trött, svag och prematur i beteendet. Hade problem med amningen och jag fick pumpa ut bröstmjölk i flera månader vilket var ett helvete. Sedan ammade han fint tills han började bitas :) Han var sen i utvecklingen men kom i kapp till ettårsdagen. Jag oroade mig mycket för honom i början.

Han kom ikapp på längden efter ca 6 mån, men är fortfarande en liten spinkis. Svårt att veta om han varit det ändå dock. Vi föräldrar föddes normalviktiga.

• annabellelee

Vi fick ligga på perinatalavdelning i en vecka för att kolla att hans blodsocker inte sjönk och att hans ätande kom igång. Otroligt skönt med kunnig personal!

Den första månaden väckte vi honom var tredje timme dygnet runt för mat, för han bara fortsatte sova...

Sedan dess är rollerna ombytta och han väcker oss...

Svar på tråden 40+6 igångsättning pga pytteliten bebis