• säkerhet08

    Vad behöver man köpa?

    Vad behöver man köpa till bebisen? Vad behöver jag som mamma införskaffa? Vad har varit ert sämsta köp till bebis?

  • Svar på tråden Vad behöver man köpa?
  • Meriall

    Bra köp:

    Barnvagn (sov där första 6 mån och plats att lägga bebisen på)

    Uppblåsbar skötbord (men beror ju på hur mycket plats ni har)

    Blöjor, antingen torra tvättlappar eller våta utan parfym

    Ersättning på tetra (ammade inte, avskyr blanda pulver, värt!) + 3 nappflaskor

    Nappar minsta sorten

    2 uppsättningar bodys

    Filtar och att bädda i barnvagnen

    Tvättlappar av tyg

    Babysitter med avtagbar leksaksgrej

    Borde köpt:

    Mobil att hänga över skötbordet

    Onödigt:

    Babygunga elektrisk (men var jättebra till första barnet, så är olika)

    Byxor, tröjor (använde inte som nyfödd, växte ur)

    Duovagn - borde köpt bara liggvagn för det använde vi tills hon bara satt och då ville vi ha en sulky/cityvagn istället)

    Babyskydd (men vi har ingen bil, borde hyrt istället)

    Spjälsäng (använde först vid 9 mån ålder)

  • Mascaraklumpar

    Bärsjal, babyskydd, säng med madrass och drag-pålakan, en filt, blöjor, tvättlappar, febertermometer och kläder var det jag kände att jag absolut behövde med andra barnet. Och så stora bindor till mig och ett par mjuka bh:ar i rätt storlek. Sen köpte vi en del som inte var helt nödvändigt men som underlättade i vardagen, som babygunga och barnvagn. En flaska och ett par ersättningstetror kan vara bra att ha hemma även om man tänkt amma, bara som en extra trygghet. 

    Jag kan nog inte säga att vi köpte något vi var missnöjda med, men vår inhandlingslista var rätt kort. Eller jo, sängen var i och för sig helt onödig då vårt barn, liksom många andra bebisar, vägrade sova i den. Men eftersom barn som sover i egen säng drabbas av plötslig spädbarnsdöd i lägre utsträckning än barn som samsover så tycker jag det är viktigt att åtminstone försöka.

  • Jag är bara jag

    Barnvagn, babykorg, spjälsäng, kläder, badkar på ställning, babysitter, babygym, skötbord - allt ärvt eller köpt och nödvändigt. Sämst- paraply man ska sätta på barnvagnen. Sitter inte fast ö.h.t! Använder en tröja för solen. Amningsinlägg och MAM kompresser till mig själv.

  • Söderomslottsskogen

    Omlottbodys - jätteskönt att slippa dra något över huvudet på en nyfödd. Skulle säga minst 5 st.

    Pyjamas - minst 2 st.

    Bomullsmössa

    Idominsalva att ha i rumpan så att man inte blir röd efter blöjbyten.

    Tvättlappar och vårservetter

    Blöjor får man på BB, men kan vara skönt att ha köpt ändå.

    Skötbädd

    Skötväska

    Bärsjal / bärsele

    Barnvagn med tillbehör

    Engångsunderlägg till skötbord/skötbädd - superbra när man är iväg, har man bara sådana kan man byta blöja var som helst. Smidiga att använda hemma också. Man kan använde dem tills de blir smutsiga, då slänger man dem.

    Amningsinlägg till BH:n - man läcker massa i början.

    Plastad frotté att ha i sängen / soffan

Svar på tråden Vad behöver man köpa?