• Linda5

Massor av nästan gratis mat.

Har flera gånger blivit ifrågasatt när jag skrivit om billiga matkonton. Men nu börjar bunkrongsmånaderna????

Frukt, bär och svamp är GRATIS

Snart kommer rotfrukterna och kålen också till superlåga priser.

Lever väldigt mycket som förr dvs saftar och syltar gör mos , marmelad och diverse inläggningar själv.

Väljer man rätt äppel ex så behövs inget socker i moset.

Fiskar en del själv.

Röker både fisk och kött.

Meningen med tråden är att tipsa om väldigt billig/gratis mat.

Hoppas fler kommer med idéer.

• Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.
  • Kusin Krakel

Jag äter säsongsbetonat och kollar rabatter, det sparar man en del på.

Har dock bara en liten frys och inte heller annat bra förvaringsutrymmen för mat så så mycket hamstrar för resten av året blir det inte. Paprika är dock sådant som jag köper billigt på hösten, strimlat och fryser in förresten av året liksom att jag brukar göra ratatouille på sommarens billiga grönsaker och frysa in.

• Kusin Krakel

Förvaringsutrymmen kan vara ett problem om man ska handla billigt. Kål är tex oftast billigt i helt huvud och det tar stor plats i liten kyl.

• Egon den stora

Många, framförallt äldre ger bort det dom har i landen eftersom dom inte gör åt allt själva. Kolla på lokala grupper på facebook! Mamm kan ju också byta med varandra om man får mycket av en vara.

• Egon den stora
    Tow2Mater skrev 2017-08-29 15:55:56 följande:

Min make också. Han kommer hem imorgon efter en veckas fiske. Tar jag i beaktande hans bensinforbrukning och slit pa bilen for att transportera båten, och kostnaden for båtens avskrivning for året, och forlorad arbetsinkomst blir det den dyraste fisk jag nånsin ätit ;) Tror bara båtbensinen kostar mer än fisken i affären faktist.

Man kan ju se det som en hobby dom ger lite avkastning. Hade han tex kört rally i stället så hade det ju bara varit pengar ut. Men annars håller jag med om att det kanske inte är det bästa rådet.
  • Ydbdbf

Sen till dom som har så långt ifrån skog och mark, tips till nästa år---> många grönsaker och kryddor trivs utmärkt i balkonglådor eller på balkonger i krukor. Man kan även sätta potatis i hinkar. 1 sättpotatis kan resultera i 10-12 potatisar. Väldigt prisvärt och enkelt,

• Egon den stora
    Ydbdbf skrev 2017-08-29 17:59:08 följande:

Sen till dom som har så långt ifrån skog och mark, tips till nästa år---> många grönsaker och kryddor trivs utmärkt i balkonglådor eller på balkonger i krukor. Man kan även sätta potatis i hinkar. 1 sättpotatis kan resultera i 10-12 potatisar. Väldigt prisvärt och enkelt,

Man kan även odla en del på fönsterbrädan inomhus på vintern. Olika skott tex.
  • Aniiee

Ja, jag brukar idiotförklara och inte tro på dig, Linda5. Vet du varför? För att du framställer det som att du handlar allt du behöver i vanliga affärer, alternativt att alla har tiden, orken och kunskapen att plocka bör och svamp, jaga och fiska själva, och alla som inte gör det är dumma i huvudet, typ. Så därför tror jag inte ett dugg på det.

Lite ödmjukhet från ditt håll inför andras situationer skulle alltså behövas, rent generellt.

Men gör en sån här tråd, med tips, trix och igen, ödmjukhet, tycker jag är super. Mer sånt.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Ydbdbf
    Aniiee skrev 2017-08-29 18:23:15 följande:

Ja, jag brukar idiotförklara och inte tro på dig, Linda5. Vet du varför? För att du framställer det som att du handlar allt du behöver i vanliga affärer, alternativt att alla har tiden, orken och kunskapen att plocka bör och svamp, jaga och fiska själva, och alla som inte gör det är dumma i huvudet, typ. Så därför tror jag inte ett dugg på det.

Lite ödmjukhet från ditt håll inför andras situationer skulle alltså behövas, rent generellt.

Men gör en sån här tråd, med tips, trix och igen, ödmjukhet, tycker jag är super. Mer sånt.

Man har aldrig tid till saker som inte hör vardagen till, det är tid man tar sig. Alla har egentligen tiden MEN alla väljer inte att ta tillvara och ta tiden det tar. Vad många sitter inte 30-60 min/dag framför tv:n? Den tiden KAN man lägga på annat. Det handlar inte om tidsbrist, det handlar om prioriteringar
Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.