• Linda5

Massor av nästan gratis mat.

Har flera gånger blivit ifrågasatt när jag skrivit om billiga matkonton. Men nu börjar bunkrongsmånaderna????

Frukt, bär och svamp är GRATIS

Snart kommer rotfrukterna och kålen också till superlåga priser.

Lever väldigt mycket som förr dvs saftar och syltar gör mos , marmelad och diverse inläggningar själv.

Väljer man rätt äppel ex så behövs inget socker i moset.

Fiskar en del själv.

Röker både fisk och kött.

Meningen med tråden är att tipsa om väldigt billig/gratis mat.

Hoppas fler kommer med idéer.

• Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.
  • zdudmwml
    Deb123 skrev 2017-08-30 01:15:34 följande:
    Skapa en egen gnälltråd istället
    Jag rättar rena sakfel. Du gnäller på de du anser gnäller. Vem ska starta en egen gnälltråd sa du?
  • Egon den stora
    zdudmwml skrev 2017-08-29 23:40:08 följande:

Arbetslösa ska söka jobb 8 timmar/dag. Arbetsförmedlingen förmedlar inte längre jobb utan har enbart en kontrollfunktion, dvs de kollar så att varje arbetslös söker jobb /dag i verkligheten. Den som inte gör det och blir påkommen blir av med a-kassan.

Så vilken tid menar du att de arbetslösa har mängder av?Du snackar som du har förstånd till?

Du vet inte hur dyrt det är med båt. Kilopriset på den fisken lär med råge överstiga guld, platina och rysk kaviar. Men visst, det lär vara billigare än Californium.

Du menar på fullt allvar att det är en ekonomisk vinst att lägga pengar på dyra hobbies för att det finns det som är TOKdyrt?

Jösses...

Jag vet hur dyrt det är med båt. Jag sa inte att det skulle få med vinst, men det ger i alla fall något tillbaka. Du verkar inte riktigt mentalt stabil så försvinn nu så blir det en bättre mattråd.

Det där med hallonblad som te, blandar du med något? Jag funderade på hur det skulle bli med torkade hallon för att få lite sötare smak?
  • zdudmwml
    Egon den stora skrev 2017-08-30 06:05:39 följande:
    Jag vet hur dyrt det är med båt. Jag sa inte att det skulle få med vinst, men det ger i alla fall något tillbaka. Du verkar inte riktigt mentalt stabil så försvinn nu så blir det en bättre mattråd.

Det där med hallonblad som te, blandar du med något? Jag funderade på hur det skulle bli med torkade hallon för att få lite sötare smak?
    Du gör som Trump och beskyller andra för dina egna fel och brister.
  • Egon den stora
    Aniiee skrev 2017-08-30 00:08:03 följande:

ett till litet tips innan jag får och lägger mig:

Om någon får för sig att köpa Cityseeds, vilket jag gjorde i sommras, för jag gillade idéen, så är det i pricnip bortkastade pengar. Jag köpte versionen med basikila, timjan och mynta, sådde hälften i den stora krukan och jorden som var med, och andra hälften i 3 olika krukor med (riktigt gammal, mossig) jord jag hade hemma. Resultatet är som följer:

Stora krukan: rätt mycket basilika, lite timjan och ingen mynta

Liten kruka med basilika: Riktigt härlig basilikaboll. dock inga stora blad

Liten kruka med timjan: Hyfsad tuva timjan (som jag kunde vattna på rätt sätt, den stora krukan hade ju inget hål i botten...)

Liten kruka med mynta: Absolut ingen mynta, men det kan bero på att det var jorden längst ut i påsen, rejält dammtorr.

Så, City seeds: kul idé med 3 örter i en kruka, men det kunde säkert ha matchats bättre och de var knappast värda 100 kr. krukan och fatet (som ju itne behövdes eftersom det inte var några hål i krukan) var dessutom i rätt tunn slit-och-släng-plast.

Ja det känns som om det kostar mer än vad man får ut. Det billigaste är ju att köpa frö i storpack eller spara egna.

Vanliga mjölkpaket går bra att odla i om man vill ha något i fönstret. Bara att klippa av halva och fylla med jord.
  • Physalis

Förstår inte de som klagar i tråden? Man kan väl själv avgöra vad som fungerar att göra i sitt eget liv beroende på tid och plats man bor på. Bara för att man själv bor i stan betyder inte att ett tips som fungerar på landet är värdelöst för alla andra.

Och man behöver väl inte äga en båt och välja att fiska en dag som kräver att man tar semester. Man kan göra det hur dyrt eller billigt man vill. Det är fullt möjligt att plocka några maskar i närmsta jordhög och sätta sig på en brygga. Man kan till och med göra sitt egna fiskespö med enkla medel.

Mitt tips är att ta frön från de grönsaker och frukter man ändå köper och så dessa. Det finns också facebookgrupper och loppisar där man kan byta sina växter med varandra, eller sälja.

Korrekturläser som en kratta
  • Mandel
    Tow2Mater skrev 2017-08-29 15:55:56 följande:
    Min make också. Han kommer hem imorgon efter en veckas fiske. Tar jag i beaktande hans bensinforbrukning och slit pa bilen for att transportera båten, och kostnaden for båtens avskrivning for året, och forlorad arbetsinkomst blir det den dyraste fisk jag nånsin ätit ;) Tror bara båtbensinen kostar mer än fisken i affären faktist.
    Det är olika konton förstår du så det märks inte
    Ungefär som folk som kör en extra runda för att bensinen är några ören billigare på andra sidan stan eller de som åker flera mil för att det var ett bra erbjudande där osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Physalis skrev 2017-08-30 10:02:13 följande:

Förstår inte de som klagar i tråden? Man kan väl själv avgöra vad som fungerar att göra i sitt eget liv beroende på tid och plats man bor på. Bara för att man själv bor i stan betyder inte att ett tips som fungerar på landet är värdelöst för alla andra.

Och man behöver väl inte äga en båt och välja att fiska en dag som kräver att man tar semester. Man kan göra det hur dyrt eller billigt man vill. Det är fullt möjligt att plocka några maskar i närmsta jordhög och sätta sig på en brygga. Man kan till och med göra sitt egna fiskespö med enkla medel.

Mitt tips är att ta frön från de grönsaker och frukter man ändå köper och så dessa. Det finns också facebookgrupper och loppisar där man kan byta sina växter med varandra, eller sälja.

Fast det är väl lag på fiskekort för alla över 15 i de flesta insjöar i detta land?
    Räcker det med 50kr/dag för ett fiskekort?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Egon den stora
    Mandel skrev 2017-08-30 20:28:18 följande:

Fast det är väl lag på fiskekort för alla över 15 i de flesta insjöar i detta land?

Ja här räcker 150 kr per år för familjekort i två sjöar.
  • Rymdmoln
    Ydbdbf skrev 2017-08-29 17:59:08 följande:

Sen till dom som har så långt ifrån skog och mark, tips till nästa år---> många grönsaker och kryddor trivs utmärkt i balkonglådor eller på balkonger i krukor. Man kan även sätta potatis i hinkar. 1 sättpotatis kan resultera i 10-12 potatisar. Väldigt prisvärt och enkelt,

Önskar att jag kunde odla själv, men jag bor vid en otroligt trafikerad väg (en av Stockholms mest trafikerade) så för mig är det uteslutet om man inte kan odla inomhus.

Tar gärna emot tips om vad man kan odla inomhus förutom typ ärtor och tomater. Antar att det inte finns så mycket :)

Jag äter billigt genom att äta veganskt.
  • Physalis
    Mandel skrev 2017-08-30 20:28:18 följande:

Nu fick jag googla lite.

Alla sjöar, borträknat de 5 största är det någon som äger fiskerätten av. Man måste ha ordnat tillåtelse av ägaren för att få fiska där. Ägaren kan sälja tidsbestämd tillåtelse (fiskekort), men kan också ge tillåtelse helt gratis om denne känner för det. Alltså måste det inte vara något fiskekort involvetat.

Vad gäller de 5 största sjöarna samt havskusten så har man rätt att fiska. Men det finns såklart regler att följa, bland annat så får man inte sälja fångsten utan licens.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.