• Linda5

Massor av nästan gratis mat.

Har flera gånger blivit ifrågasatt när jag skrivit om billiga matkonton. Men nu börjar bunkrongsmånaderna????

Frukt, bär och svamp är GRATIS

Snart kommer rotfrukterna och kålen också till superlåga priser.

Lever väldigt mycket som förr dvs saftar och syltar gör mos , marmelad och diverse inläggningar själv.

Väljer man rätt äppel ex så behövs inget socker i moset.

Fiskar en del själv.

Röker både fisk och kött.

Meningen med tråden är att tipsa om väldigt billig/gratis mat.

Hoppas fler kommer med idéer.

• Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.
  • Aniiee
    Ydbdbf skrev 2017-08-29 19:41:50 följande:
    Man har aldrig tid till saker som inte hör vardagen till, det är tid man tar sig. Alla har egentligen tiden MEN alla väljer inte att ta tillvara och ta tiden det tar. Vad många sitter inte 30-60 min/dag framför tv:n? Den tiden KAN man lägga på annat. Det handlar inte om tidsbrist, det handlar om prioriteringar
    Det har du rätt i. Mååååååånga prioriterar att gå upp i tid, få upp ungarna, se till att alla äter frukost, kommer i tid till skolan, jobbet, whatever, jobba tillräckligt mycket för att få ekonomin att gå ihop, hämta ungarna, få i ungarna mat, se till att ungarna kommer iväg till eventuella fritidsaktiviteter om tid och pengar finns till det, kanske sköta om djur, få ungarna rena och i säng och sen kanske, kanske få någora minuter framför en tv eller en dator, kanske samtidigt med hushållssysslorna, innan de själva ska få sig rena och i säng, så att dagen kan börja om om 7-8 timmar. 

På helgen ska de dessutom hinna shoppa annat (kläder, mat och annat onödigt), göra onödiga saker om att ta hand om gamla mormor, för det har kommunen inte råd med på helgen, och gud förbjude om man fick en timme att fila fötterna på också.

Så klart har inte ALLA det så, och som jag skrev så handlar det om kunskap också. Fler BORDE kunna, det tycker jag också, men jag lever i verkligheten, även om jag tycker att den är fel. Jag känner gott om stadsbor som inte vet skillnaden mellan ett blåbär och ett kråkbär, och inte skulle känna igen om hel lax om de så trillade på den.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Ydbdbf skrev 2017-08-29 19:41:50 följande:
    Man har aldrig tid till saker som inte hör vardagen till, det är tid man tar sig. Alla har egentligen tiden MEN alla väljer inte att ta tillvara och ta tiden det tar. Vad många sitter inte 30-60 min/dag framför tv:n? Den tiden KAN man lägga på annat. Det handlar inte om tidsbrist, det handlar om prioriteringar
    för övrigt skulle jag bara helt knappt hinna till närmaste blåbärsskog på 60 minuter, men jag bor ju i Stockholm också.... och har ingen bil.
  • alexias mamma
    Aniiee skrev 2017-08-29 20:49:47 följande:
    Det har du rätt i. Mååååååånga prioriterar att gå upp i tid, få upp ungarna, se till att alla äter frukost, kommer i tid till skolan, jobbet, whatever, jobba tillräckligt mycket för att få ekonomin att gå ihop, hämta ungarna, få i ungarna mat, se till att ungarna kommer iväg till eventuella fritidsaktiviteter om tid och pengar finns till det, kanske sköta om djur, få ungarna rena och i säng och sen kanske, kanske få någora minuter framför en tv eller en dator, kanske samtidigt med hushållssysslorna, innan de själva ska få sig rena och i säng, så att dagen kan börja om om 7-8 timmar. 

På helgen ska de dessutom hinna shoppa annat (kläder, mat och annat onödigt), göra onödiga saker om att ta hand om gamla mormor, för det har kommunen inte råd med på helgen, och gud förbjude om man fick en timme att fila fötterna på också.

Så klart har inte ALLA det så, och som jag skrev så handlar det om kunskap också. Fler BORDE kunna, det tycker jag också, men jag lever i verkligheten, även om jag tycker att den är fel. Jag känner gott om stadsbor som inte vet skillnaden mellan ett blåbär och ett kråkbär, och inte skulle känna igen om hel lax om de så trillade på den.
    + 1 på detta...
  • Egon den stora

Kan alla tjafspellar lämna så vi kan fokusera på mat här?

Jag rekommenderar att torka rölleka för att ha som te. Det är nyttigt! Man behöver inte ut i skogen för att hitta det. Andra saker som fungerar på våren är ju nässeloppa.

• Deb123
    Egon den stora skrev 2017-08-29 21:22:54 följande:

Kan alla tjafspellar lämna så vi kan fokusera på mat här?

Jag rekommenderar att torka rölleka för att ha som te. Det är nyttigt! Man behöver inte ut i skogen för att hitta det. Andra saker som fungerar på våren är ju nässeloppa.

Håller med. Frågan va inte

"Om du hinner göra de extra billigt hur gör du då" eller "skriv en roman om dina vardagsuppgifter och gnäll lite" haha

Ditt inlägg fick mig att tänka på att torka hallonblad som jag glömde göra förra året. Fick köpa en påse istället, himla gott!!

Försent för de nu, men plocka nässlor och använd till te och soppor
  • Aniiee

ett annat länktisps: dagsattplocka.se 

Jättebra sida för att hitta vilda växter i säsong.

• zdudmwml
    Egon den stora skrev 2017-08-29 16:57:57 följande:
    Har man slut på pengar beror det väl på att man inte har jobb. Alltså massa tid över.
    Väldigt mycket människor bor på promenad eller cykelavstånd från skog. Större är inte städerna i Sverige.
    Arbetslösa ska söka jobb 8 timmar/dag. Arbetsförmedlingen förmedlar inte längre jobb utan har enbart en kontrollfunktion, dvs de kollar så att varje arbetslös söker jobb /dag i verkligheten. Den som inte gör det och blir påkommen blir av med a-kassan.

Så vilken tid menar du att de arbetslösa har mängder av?
    Egon den stora skrev 2017-08-29 17:53:11 följande:
    Man kan ju se det som en hobby dom ger lite avkastning. Hade han tex kört rally i stället så hade det ju bara varit pengar ut. Men annars håller jag med om att det kanske inte är det bästa rådet.
    Du snackar som du har förstånd till?
    Du vet inte hur dyrt det är med båt. Kilopriset på den fisken lär med råge överstiga guld, platina och rysk kaviar. Men visst, det lär vara billigare än Californium.

Du menar på fullt allvar att det är en ekonomisk vinst att lägga pengar på dyra hobbies för att det finns det som är TOKdyrt?
    Jösses...

• Aniiee

ett till litet tips innan jag får och lägger mig:

Om någon får för sig att köpa Cityseeds, vilket jag gjorde i sommras, för jag gillade idéen, så är det i pricnip bortkastade pengar. Jag köpte versionen med basikila, timjan och mynta, sådde hälften i den stora krukan och jorden som var med, och andra hälften i 3 olika krukor med (riktigt gammal, mossig) jord jag hade hemma. Resultatet är som följer:
    Stora krukan: rätt mycket basilika, lite timjan och ingen mynta
    Liten kruka med basilika: Riktigt härlig basilikaboll. dock inga stora blad
    Liten kruka med timjan: Hyfsad tuva timjan (som jag kunde vattna på rätt sätt, den stora krukan hade ju inget hål i botten...)
    Liten kruka med mynta: Absolut ingen mynta, men det kan bero på att det var jorden längst ut i påsen, rejält dammtorr.

Så, City seeds: kul idé med 3 örter i en kruka, men det kunde säkert ha matchats bättre och de var knappast värda 100 kr. krukan och fatet (som ju itne behövdes eftersom det inte var några hål i krukan) var dessutom i rätt tunn slit-och-släng-plast.

• Deb123
    zdudmwml skrev 2017-08-29 23:40:08 följande:

Arbetslösa ska söka jobb 8 timmar/dag. Arbetsförmedlingen förmedlar inte längre jobb utan har enbart en kontrollfunktion, dvs de kollar så att varje arbetslös söker jobb /dag i verkligheten. Den som inte gör det och blir påkommen blir av med a-kassan.

Så vilken tid menar du att de arbetslösa har mängder av?Du snackar som du har förstånd till?

Du vet inte hur dyrt det är med båt. Kilopriset på den fisken lär med råge överstiga guld, platina och rysk kaviar. Men visst, det lär vara billigare än Californium.

Du menar på fullt allvar att det är en ekonomisk vinst att lägga pengar på dyra hobbies för att det finns det som är TOKdyrt?

Jösses...

Skapa en egen gnälltråd istället
Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.