• Nelliet00

Han äter upp ALLT!

Jag är 17 år och bor hemma, min pojkvän och jag har varit tillsammans i ungefär ett år och han är några år äldre. Min pappa tog upp med mig för ett tag sen att min pojkvän måste tänka på hur mycket han äter, han är kille och äter en hel del mer än mig, men han verkar inte förstå att maten ska räcka till alla i familjen? Självklart ska han få äta sig mätt, men oftast äter han sig mätt och sen för nöjes skull, att det är gott eller att han har tråkigt. Han kan dricka upp ett helt mjölkpaket till middag, medan min familj är vana att kunna dela på ett mjölkpaket i ett par dagar iallafall, detta blir ett problem då min pojkvän många gånger ätit upp all mat så arr vissa i familjen inte får någon eller inte blir mätta, dessutom har inte min familj en ekonomi som sträcker sig hur långt som helst.

I början ville jag inte säga något till min pojkvän om vad min pappa sagt då han ofta uppfattar saker som att han gör fel, så istället sa jag till pojkvännen att vi inte behöver äta upp ALLT då min pappa behövde matlåda, blev ingen skillnad.

Nu har detta blivit till ett problem för mig också, jag har börjat vara mycket ensam hemma och får då pengar av mina föräldrar för att handla mat som ska räcka till veckorna och sen såklart pengar till att handla igen viss saker som mjölk eller ägg osv. Då jag handlar till att äta SJÄLV handlar jag ju inte super mycket, ändå när han hälsar på ett sover över äter han allting och dricker upp all mjölk osv så fort han kan, han vill laga mat HELA tiden och äta, då känner jag själv att jag varken har råd eller lust att gå och handla varje dag för att han äter mest för nöjes skull??

Blev väldigt långt inlägg men är upprörd då han nyss åkte härifrån och har ätit upp all frukost jag tänkte käka imorgon!!

Behöver hjälp, hur får jag fram detta utan att säga att han äter upp o "förstör" för familjen, han skulle ta åt sig så fel o bli ledsen, måste finnas något annat sätt!!!!!!!!

• Svar på tråden Han äter upp ALLT!
  • Fennyxx
    Nelliet00 skrev 2017-09-02 08:30:22 följande:

Att lägga upp maten på det viset kan absolut vara ett sätt, knäckebröd och sallad brukar vi alltid ha framme, och nog äter han det också! Till frukost kan han trycka ungefär 4 ägg, ett helt Han är dock inte otrevlig eller så utan frågar alltid snällt min familj om han kam få ta lite mer mat, då min familj sa att här äter man tills man är mätt så självklart får han ta mer, och det där utnyttjar han verkligen att dom sa i början när han var såförsiktig

Men om ni säger till honom att han får äta så mycket han vill är drt väl inte konstigt att han gör det? (jo, lite konstigt är det men jag antar att i är jämnåriga och att han inte riktigt har koll ännu)

Rak kommunikation. Sluta säga en sak men mena en annan.

Lägg upp till alla och ta undan matlådan från böran så att han inte äter upp den. Servera vatten till maten. Ställ fram knäckebröd, så får han äta mackor när maten är slut. Gå och handla gemensamt och be honom betala varannan gång om han vor hos er.
  • lollip0p

Men alltså, han är tonåring och kille. Han behöver äta mycket och tycker säkert inte själv att mängderna är konstiga. Kan inte dina föräldrar säga åt hans föräldrar att de måste skicka med honom pengar till mat? De är ju fortfarande försörjningspliktiga så det är ju de som ska stå för hans mat.

• Anonym (Buyit)
    lollip0p skrev 2017-09-02 09:30:22 följande:

Men alltså, han är tonåring och kille. Han behöver äta mycket och tycker säkert inte själv att mängderna är konstiga. Kan inte dina föräldrar säga åt hans föräldrar att de måste skicka med honom pengar till mat? De är ju fortfarande försörjningspliktiga så det är ju de som ska stå för hans mat.

Fast, hon är 17 och han några år äldre. Så minst 19 tänker jag. Tänker inte på honom som tonåring. Ung vuxen. Han kanske inte ens bor hemma? Föräldrar är försörjningspliktiga så länge han går på gymnasiet. Det kanske han gör?? Bara lite reflektioner...
  • lollip0p
    Anonym (Buyit) skrev 2017-09-02 13:07:10 följande:
    Fast, hon är 17 och han några år äldre. Så minst 19 tänker jag. Tänker inte på honom som tonåring. Ung vuxen. Han kanske inte ens bor hemma? Föräldrar är försörjningspliktiga så länge han går på gymnasiet. Det kanske han gör?? Bara lite reflektioner...
    TS skrev ju tidigare att han var "hockeykille" så jag förutsatte bara att han också var i gymnasieåldern.

Oavsett hans exakta ålder så behöver man ju extremt mycket energi om man utövar en såpass fysiskt krävande sport samtidigt som man fortfarande växer (vilket majoriteten av alla killar fortfarande gör i viss grad fram tills de är iaf 20 år), speciellt om man är lång/storväxt. Inget konstigt med det.

Det märkliga är väl att TS föräldrar verkar vilja lägga ansvaret att "säga till" om detta på TS som är 17 år, varför detta nu ska göras istället för att de bara ber killen/killens föräldrar att stå för hans del av maten hemma hos TS.
  • viseversa

Men jösses be din pappa/mamma ryta ifrån. Din ouppfostrade egoistiska pojkvän får nu betala 5000:- i månaden för mat hemma hos er för jag lovar att det är så mycket han själv slafsar i sig utan en tanke på någon annan. Eller så dumpar du honom?! Ännu bättre idé tycker jag.

• Nämnvärt

Det är ju toppen av respektlöshet både mot dig och din familj det han håller på med. Nä en människa som bara sätter sig själv i första rummet och skiter i resten är inget att offra tid på och be möjligen med bestämd röst att han kan flyga och fara åt varmare breddgrader!

• Anonym (Systern)

Du beskriver precis hur min systers pojkvän var när jag fortfarande bodde hemma.

Han kunde äta 10 mackor till kvällsmat utan tanke på att det brödet skulle räcka till frukost år hela familjen. Till middagarna kunde han lägga upp så mycket mat att det inte ens blev hela normalportioner till resten som skulle ta.

Jag önskade att mina föräldrar hade sagt åt min syster att be honom skärpa sig. Om det inte hjälp skulle de ha sagt ifrån till honom och slutligen säga att han inte får hälsa på eftersom han förstör för hela familjen.

Istället gnällde de bara på det. Jag och mina syskon fick se till att hinna ta mat innan honom för att få tillräckligt.

Än idag 5 år senare tycker jag illa om den mannen, han kan inte alls de sociala koderna.

• Anonym (mor)
    Nelliet00 skrev 2017-09-01 22:08:56 följande:

Jag är 17 år och bor hemma, min pojkvän och jag har varit tillsammans i ungefär ett år och han är några år äldre. Min pappa tog upp med mig för ett tag sen att min pojkvän måste tänka på hur mycket han äter, han är kille och äter en hel del mer än mig, men han verkar inte förstå att maten ska räcka till alla i familjen? Självklart ska han få äta sig mätt, men oftast äter han sig mätt och sen för nöjes skull, att det är gott eller att han har tråkigt. Han kan dricka upp ett helt mjölkpaket till middag, medan min familj är vana att kunna dela på ett mjölkpaket i ett par dagar iallafall, detta blir ett problem då min pojkvän många gånger ätit upp all mat så arr vissa i familjen inte får någon eller inte blir mätta, dessutom har inte min familj en ekonomi som sträcker sig hur långt som helst.

I början ville jag inte säga något till min pojkvän om vad min pappa sagt då han ofta uppfattar saker som att han gör fel, så istället sa jag till pojkvännen att vi inte behöver äta upp ALLT då min pappa behövde matlåda, blev ingen skillnad.

Nu har detta blivit till ett problem för mig också, jag har börjat vara mycket ensam hemma och får då pengar av mina föräldrar för att handla mat som ska räcka till veckorna och sen såklart pengar till att handla igen viss saker som mjölk eller ägg osv. Då jag handlar till att äta SJÄLV handlar jag ju inte super mycket, ändå när han hälsar på ett sover över äter han allting och dricker upp all mjölk osv så fort han kan, han vill laga mat HELA tiden och äta, då känner jag själv att jag varken har råd eller lust att gå och handla varje dag för att han äter mest för nöjes skull??

Blev väldigt långt inlägg men är upprörd då han nyss åkte härifrån och har ätit upp all frukost jag tänkte käka imorgon!!

Behöver hjälp, hur får jag fram detta utan att säga att han äter upp o "förstör" för familjen, han skulle ta åt sig så fel o bli ledsen, måste finnas något annat sätt!!!!!!!!

Du kan väl helt enkelt säga som det är.......att han äter för mkt så maten inte räcker till alla! Du kan väl säga det på ett vänligt, men bestäm,t sätt UTAN att använda negativa uttryck som "förstör"!? Klarar han inte att höra det så är väl han inget att bygga en framtid på? Ska du tassa på tå hela livet?

• viseversa
    Anonym (mor) skrev 2017-09-03 07:21:45 följande:
    Du kan väl helt enkelt säga som det är.......att han äter för mkt så maten inte räcker till alla! Du kan väl säga det på ett vänligt, men bestäm,t sätt UTAN att använda negativa uttryck som "förstör"!? Klarar han inte att höra det så är väl han inget att bygga en framtid på? Ska du tassa på tå hela livet?

Men han kan ju bli ledsen i ögat och ta illa upp för uppenbarligen är han lite trög så han inte själv ser att han slafsar sig all mat så alla andra blir utan. Lite trög kanske?
  • Anonym (Suck)
    Nelliet00 skrev 2017-09-02 08:24:33 följande:

Åhhh visst är det frustrerande? Hur kan man inte förstå liksom?? Han är världens snällaste och skulle jag säga detta till honom skulle han förstå för han vet att han äter mycket, han klagar ofta på ont i magen så jag brukar säga "sluta ät så mycket inte konstigt att du får ont" så brukar jag stoppa honom när han ska ta mer mat, för att han får ont i magen. Men han är väldigt skör skulle ta åt sig på helt fel sätt..

Fast enligt din andra tråd så har han vart otrogen, kallat dig äcklig hora och fysiskt skadat dig. Din mamma hatar honom och låter hon knappt vara hemma hos er, särskilt inte när du är ensam hemma. Hur ska du ha det?
Svar på tråden Han äter upp ALLT!