• Nelliet00

Han äter upp ALLT!

Jag är 17 år och bor hemma, min pojkvän och jag har varit tillsammans i ungefär ett år och han är några år äldre. Min pappa tog upp med mig för ett tag sen att min pojkvän måste tänka på hur mycket han äter, han är kille och äter en hel del mer än mig, men han verkar inte förstå att maten ska räcka till alla i familjen? Självklart ska han få äta sig mätt, men oftast äter han sig mätt och sen för nöjes skull, att det är gott eller att han har tråkigt. Han kan dricka upp ett helt mjölkpaket till middag, medan min familj är vana att kunna dela på ett mjölkpaket i ett par dagar iallafall, detta blir ett problem då min pojkvän många gånger ätit upp all mat så arr vissa i familjen inte får någon eller inte blir mätta, dessutom har inte min familj en ekonomi som sträcker sig hur långt som helst.

I början ville jag inte säga något till min pojkvän om vad min pappa sagt då han ofta uppfattar saker som att han gör fel, så istället sa jag till pojkvännen att vi inte behöver äta upp ALLT då min pappa behövde matlåda, blev ingen skillnad.

Nu har detta blivit till ett problem för mig också, jag har börjat vara mycket ensam hemma och får då pengar av mina föräldrar för att handla mat som ska räcka till veckorna och sen såklart pengar till att handla igen viss saker som mjölk eller ägg osv. Då jag handlar till att äta SJÄLV handlar jag ju inte super mycket, ändå när han hälsar på ett sover över äter han allting och dricker upp all mjölk osv så fort han kan, han vill laga mat HELA tiden och äta, då känner jag själv att jag varken har råd eller lust att gå och handla varje dag för att han äter mest för nöjes skull??

Blev väldigt långt inlägg men är upprörd då han nyss åkte härifrån och har ätit upp all frukost jag tänkte käka imorgon!!

Behöver hjälp, hur får jag fram detta utan att säga att han äter upp o "förstör" för familjen, han skulle ta åt sig så fel o bli ledsen, måste finnas något annat sätt!!!!!!!!

• Svar på tråden Han äter upp ALLT!
  • Anonymamamma

Han är väl omyndig? Dvs hans föräldrar är försörjningsvsvariga för honom.

Säg till honom att om han ska äta hos er så får han bidra med sin del, ert hem är inget jävla soppkök. Säg till dina föräldrar att ringa hans föräldrar och göra upp om hur mycket de ska bidra med och be dem ta ett snack om allmänt hyffs med honom.

När min pojkvän flyttade in hos hos vid 18-19 så stod han för sin del, han lagade också oftast maten till hela familjen och hjälpte till med hushållssysslorna. Av tacksamhet och respekt.

När min bror ofta sov hos sin flickvän vid 17-18 års ålder så skickade mamma med matpengar att ge till dem. Hon ringde dem även för att se så det var okej att han åt där.

• viseversa
    Anonym (Suck) skrev 2017-09-03 09:23:39 följande:
    Fast enligt din andra tråd så har han vart otrogen, kallat dig äcklig hora och fysiskt skadat dig. Din mamma hatar honom och låter hon knappt vara hemma hos er, särskilt inte när du är ensam hemma. Hur ska du ha det?
    Oj det såg jag inte. Läste ju den andra tråden också. Mao är ts ett troll.
  • Mandel

Behöver pappa matlåda så gör han den innan alla börjar äta middag. Sedan serverar man varsin tallrik och låter kastruller med mat stå kvar på spisen. Står de på bordet är det lättare att ta om flera gånger.
    Ställ fram knäckebröd och rårivna morötter som man kan ta som bukfylla om man inte blir mätt.
    Och säg att det är okej att ta mer potatis och sås, men att köttet inte räcker mer än till var sin bit.

Sedan får väl din pojkväns föräldrar börja betala om han alltid är hos er och äter. Är ni aldrig hos honom?
    Samma om du har fått pengar för att köpa mat till dig så får väl hans föräldrar ge honom pengar så han ska köpa mat till sig.

Prata med varandra!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Glupsk)

Asså Gud vad jag avskyr sånt. Har själv varit i samma sits. Glupska människor!!

Jag sa till mitt ex "mina föräldrar älskar att du är här på middag, men du är för glupsk".

Herregud man äter inte så mycket. Min nuvarande kan ära hur mycket som helst och vi har inte råd! Men då säger jag till på skarpen". Bara äckligt med såna. De som äter mycket fy fan, min syster äte mycket, jag blir äcklad av henne. Jag hatar det och säger "du är fet sluta ät". Hon är inte fet men ända som hjälper för att hon ska sluta äta. Till frukost åt hon 4 nutella mackor, 2 skålar flingor ovh en bulle!! Efter 1 timma fika hon ett helt kexpaket själv. Vid middag en hel påse chips före och sen massa kött och 6 potatisar. Det är äckligt att titta på

• Alessia

Är det fler sociala koder den killen inte behärskar? Utöver att skamlöst förse sig med mat som är tänkt för en hel familj? Den som inte klarar det efter 5-6-årsåldern  saknar nog en hel del i sin uppfostran. Bara det att han fullständigt struntar i att din pappa behöver mat i matlådan. Fast märkligt att din pappa inte tar upp problemet själv med killen. Är ni rädda för honom kanske, på ett omedvetet plan? Du är rädd för att säga till ordentligt då han "ofta uppfattar saker som att han gör fel". Ja, han gör fel! Han är ouppfostrad, oempatisk, egoistisk och lat och bekväm och  ingen kille som du och din familj kommer att få glädje av - någonsin. Har han på ett år inte fattat galoppen och inte ändrat ett dyft i sitt beteende kommer han inte att göra det heller. Det är du och din familj som får ändra ert beteende mot honom. Helst göra er av med honom.

• jrockyracoon

Jag förstår att det här kan bli ett problem.

Du vill inte såra din pojkvän genom att påpeka detta beteende, och du vill inte heller låta det vara som det är för portionerna räcker inte till alla.

Först hoppas jag att du håller med om att din pojkvän måste få äta sig mätt? Kan inte förstå de inlägg som tydligen tycker att man ska gå hungrig från måltiderna eftersom man ska tänka på andra, etc. Vi bor i Sverige, ska vi behöva gå hungriga - det verkar ju inte riktigt klokt...

Det verkar som om att ni beräknar alldeles för små portioner och har för lite mjölk, etc hemma. Det kanske ni kan lösa genom att beräkna för betydligt större matportioner och köpa hem mer mat. Eller? Blir det något över kan ni ju frysa in det återstående.

Men vem ska då betala kalaset?
    Som jag ser det har du två val.
    1. Ta upp detta med din pojkvän. Börja lite mjukt, men fattar han inte - får du bli ännu tydligare. Vänligt men bestämt. Du kan ju berätta att dina föräldrars ekonomi är lite svajig och att det vore bra om han kunde bidra. Han kanske inte alls har något emot att betala, du har ju inte frågat!

2. Eller så tänker ni att det är orimligt att kräva av gäster och mer permanenta gäster/pojkvänner att dessa betalar för maten. Ni kanske prioriterar ett avslappnat gästfritt klimat därhemma -  och tycker det är värt att lägga ner lite extra slantar på detta.

Utöver det har jag tipset att laga ihop något gott tillsammans med din pojkvän. Då får ni en trevlig stund tillsammans, om ni handlar maten tillsammans är det ju ni som betalar och avlastar familjen och dessutom får din pojkvän lära sig att förstå arbetet bakom lagad mat...

Tycker det är lite magstarkt att pojkvännen ska behöva förstå att han inte får ta mer mat genom någon slags tankeläsning. Är det så att ni vill vägra honom mat, så är det i så fall bättre att ni säger det rakt ut. Är det slut på köttbullar, får ni väl säga att nu får du bara ta 5 stycken för det ska räcka till alla, eller något sådant. 

Hur man ska bete sig hos en annan familj när det gäller mat är ju väldigt olika i olika familjer. I mina svärföräldrars familj är man en riktig hedersknyffel ju mer man äter och då visar att man tycker om deras mat. De fullständigt vräker över maten på den ynkliga tallriken och man måste plåga i sig allt det där för att göra dem glada...

Det är inte konstigt att det kan bli krockar, men om vi är tydliga mot varandra kan vi minska missförstånden.

• jrockyracoon
    Anonym (Glupsk) skrev 2017-09-03 12:22:07 följande:

Asså Gud vad jag avskyr sånt. Har själv varit i samma sits. Glupska människor!!

Jag sa till mitt ex "mina föräldrar älskar att du är här på middag, men du är för glupsk".

Herregud man äter inte så mycket. Min nuvarande kan ära hur mycket som helst och vi har inte råd! Men då säger jag till på skarpen". Bara äckligt med såna. De som äter mycket fy fan, min syster äte mycket, jag blir äcklad av henne. Jag hatar det och säger "du är fet sluta ät". Hon är inte fet men ända som hjälper för att hon ska sluta äta. Till frukost åt hon 4 nutella mackor, 2 skålar flingor ovh en bulle!! Efter 1 timma fika hon ett helt kexpaket själv. Vid middag en hel påse chips före och sen massa kött och 6 potatisar. Det är äckligt att titta på

Ursäkta men har du anorexia? Du verkar inte ha en sund inställning till mat och ätande. 

Istället för att fokusera på de enkla faktumet att olika personer vill äta olika mycket vid olika tillfällen - kan du väl njuta av den mat du nu äter och låta andra njuta av sin...

Förstår ärligt talat inte hur du tänker, om du då inte har någon form av aversion mot matätande...

Jag hoppas du genast slutar med att kommentera din syster, som du ju borde värna om. Du vet väl vad sådana kommentarer kan leda till när det gäller personers självkänsla och kroppsuppfattning?
  • Anonym (Tips)

Ett litet tips kanske är att servera maten på mindre tallrikar och då lurar man både mage och ögon att man ätit mer

• jrockyracoon
    Alessia skrev 2017-09-03 12:42:15 följande:

Är det fler sociala koder den killen inte behärskar? Utöver att skamlöst förse sig med mat som är tänkt för en hel familj? Den som inte klarar det efter 5-6-årsåldern  saknar nog en hel del i sin uppfostran. Bara det att han fullständigt struntar i att din pappa behöver mat i matlådan. Fast märkligt att din pappa inte tar upp problemet själv med killen. Är ni rädda för honom kanske, på ett omedvetet plan? Du är rädd för att säga till ordentligt då han "ofta uppfattar saker som att han gör fel". Ja, han gör fel! Han är ouppfostrad, oempatisk, egoistisk och lat och bekväm och  ingen kille som du och din familj kommer att få glädje av - någonsin. Har han på ett år inte fattat galoppen och inte ändrat ett dyft i sitt beteende kommer han inte att göra det heller. Det är du och din familj som får ändra ert beteende mot honom. Helst göra er av med honom.

Precis! Jättekonstigt att han åt tills han blev mätt av maten som stod framme. Eller gick han i skåpen och stal maten därifrån?

Så om en person kommer till middag hos er, får denne passa sig. Stackarn om han äter maten som står på bordet. Borde han inte fatta att han måste kila iväg till McDonalds direkt efter er middag, för att er gästfrihet ligger på 0,0...
  • Anonym (Suck)
    viseversa skrev 2017-09-03 11:31:04 följande:

Oj det såg jag inte. Läste ju den andra tråden också. Mao är ts ett troll.

Troligen ja.
Svar på tråden Han äter upp ALLT!