• Anonym (Hjälp)

Citron i underlivet svamp?

Hej

Pinsam fråga men jag har början till svamp o tog citron vatten på snippan o lite in. Sem läste jag att citron blir basiskt i kroppen? Är detta inte bra då? Om jag förde in citron saft? Är 15 år o vågar inte fråga mamma snälla svara om just citronen...är det bara när man äter den den bli basisk i kroppen

• Svar på tråden Citron i underlivet svamp?
  • Digestive

Citron får tarmarna att utsöndra basiska ämnen och är således ingenting som hjälper mot svamp i underlivet. Citron har ett väldigt surt PH-värde och svamp trivs i sura miljöer så det finns risk för att det blir värre om du fortsätter med citronen.

Det är dock det basiska som du vill åt - för att göra miljön mer livsoduglig för svampar - och gurka är exempelvis väldigt basiskt.

Ordentliga läkemedel är dock att föredra då de även kan balanserar upp PH-värdet. För det kan säkerligen bli andra följdproblem om PH-värdet i underlivet blir utsatt för basiska ämnen under en längre period och därmed riskerar att få en basisk obalans istället.

• Anonym (Wildrat)
    Digestive skrev 2017-09-02 23:43:43 följande:

Citron får tarmarna att utsöndra basiska ämnen och är således ingenting som hjälper mot svamp i underlivet. Citron har ett väldigt surt PH-värde och svamp trivs i sura miljöer så det finns risk för att det blir värre om du fortsätter med citronen.

Det är dock det basiska som du vill åt - för att göra miljön mer livsoduglig för svampar - och gurka är exempelvis väldigt basiskt.

Ordentliga läkemedel är dock att föredra då de även kan balanserar upp PH-värdet. För det kan säkerligen bli andra följdproblem om PH-värdet i underlivet blir utsatt för basiska ämnen under en längre period och därmed riskerar att få en basisk obalans istället.

Fel, fel, fel. Svamp gillar basiska eftersom de bra bakterierna som motverkar svamp blir färre när det är basiskt.
    Underlivet ska vara surt men inte med citron utan med mjölksyra som fil eller yoghurt. På Apoteket kan man köpa mjölksyregel som är jättebra, bättre än mat.
    När det gäller läkemedel är Canesten snällare än Pevaryl men TS bör gå till ungdomsmottagningen först för att kolla att det verkligen är svamp om hon inte haft det tidigare.
  • Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2017-09-02 22:52:25 följande:
    Nej, citron blir inte baskiskt i kroppen, det påverkar inte pH:t överhuvudtaget. Medicin mot svamp finns receptfritt på Apoteket?
    Just så
  • Digestive
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-09-03 09:37:04 följande:
    Fel, fel, fel. Svamp gillar basiska eftersom de bra bakterierna som motverkar svamp blir färre när det är basiskt.
    Underlivet ska vara surt men inte med citron utan med mjölksyra som fil eller yoghurt. På Apoteket kan man köpa mjölksyregel som är jättebra, bättre än mat.
    När det gäller läkemedel är Canesten snällare än Pevaryl men TS bör gå till ungdomsmottagningen först för att kolla att det verkligen är svamp om hon inte haft det tidigare.
    Oj, jag tänkte ju helt tvärt om på PH-skalan.

Bra att du kom in och rättade misstaget. Hjärta
  • Glinda från Oz
    Digestive skrev 2017-09-02 23:43:43 följande:

Fast det har noll betydelse vad ett livsmedel har för pH för det påverkar inte kroppens pH alls, gjorde det skulle man dö.
  • Digestive
    Glinda från Oz skrev 2017-09-03 15:06:45 följande:
    Fast det har noll betydelse vad ett livsmedel har för pH för det påverkar inte kroppens pH alls, gjorde det skulle man dö.
    Nja, det är snarare så att en fullt fungerande kropp inte har några problem med kostens pH-värde.
  • Glinda från Oz
    Digestive skrev 2017-09-03 17:42:28 följande:

Nja, det är snarare så att en fullt fungerande kropp inte har några problem med kostens pH-värde.

Precis, kroppens buffertsystem tar hand om det pH:t i det man äter påverkar inte kroppen alls, man kan äta citron eller mjölk, det blir samma pH i kroppen, kroppen reagerar alltså inte surt eller basiskt på vissa livsmedel.
  • Digestive
    Glinda från Oz skrev 2017-09-03 19:11:06 följande:
    Precis, kroppens buffertsystem tar hand om det pH:t i det man äter påverkar inte kroppen alls, man kan äta citron eller mjölk, det blir samma pH i kroppen, kroppen reagerar alltså inte surt eller basiskt på vissa livsmedel.
    Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det är som du överhuvudtaget bemöter i min text. Har inte påstått att man kan påverka kroppens pH-värden invärtes på ett sådant vis.
  • Glinda från Oz
    Digestive skrev 2017-09-03 20:04:00 följande:

Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det är som du överhuvudtaget bemöter i min text. Har inte påstått att man kan påverka kroppens pH-värden invärtes på ett sådant vis.

Du pratar om basiska och sura livsmedel och att kroppen reagerar surt och basiskt, det är fel.
  • Digestive
    Glinda från Oz skrev 2017-09-03 20:36:05 följande:
    Du pratar om basiska och sura livsmedel och att kroppen reagerar surt och basiskt, det är fel.
    Jag påpekade att citron får tarmarna att utsöndra basiska ämnen. Du verkar läsa in väldigt mycket i den meningen.

Du hänvisar själv till kroppens buffertsystem - som då reglerar pH-värdet - vilket är precis samma sak. Tarmarna som svarar med utsöndra basiska ämnen vid ett överskott på sura, är det här buffertsystemet i verkan.

Gurka var aldrig rekommenderat för invärtes bruk.
  • ankanp

Är osäker på huruvida citron blir basiskt i kroppen eller ej, men om så är fallet kan ju pH-balansen rubbas - vilket kan förvärra problemet. Huskurer som denna saknar generellt sett vetenskapligt stöd, så för att behandla din svamp bör du kanske välja en mer beprövad och effektiv behandling. Diflucan är ett bra val, Daktar är ett annat. Ju snabbare du inleder behandlingen, desto fortare försvinner dina besvär!

• Anonym (Nej)

Nej det blir det inte. Vagi c innehåller ju citron, eller snarare C-vitamin som ska vara bakteriedödande.

• Anonym (Mi)

Lite fil på fingret smörj in och lufta: borta!

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mi) skrev 2020-04-26 11:53:22 följande:

Lite fil på fingret smörj in och lufta: borta!

Nja, fil innehåller även andra bakterier som kanske inte är så bra att ha i underlivet.
Svar på tråden Citron i underlivet svamp?