• Pubicalyx

Konstigt blåmärke

Fick förra Fredagen ett blåmärke på insidan av överarmen helt utan anledning. Det var även en mindre knöl mitt i som var halvhård och gjorde ont.

Åkte in till vårdcentralen för att kolla upp och en läkare sa att det var en "blodutgjutelse" och absolut ingen propp iaf.

Jag fick med mig en salva som skulle påskynda läkningen och åkte hem.

Har sedan dess fått mer ont/värk i hela armen och blåmärket har blivit större och fortsätter att vara väldigt mörkt.

Ska åka in idag igen till vårdcentralen för att be de kolla igen på det, men tänkte höra om någon härinne känner igen eller vet vad det annars kan vara?

Dag 1

Igårkväll

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-07 08:34

• Svar på tråden Konstigt blåmärke
  • Plott

Hej! Att blåmärket blir större är bog inte så konstigt i sig eftersom blåmärken och bulor "flyter ut" efter ett tag. Däremot verkar det lite konstigt att du får en sån där stor "bula"/blåmärke utan att du gjort illa dig eller vet vad som hänt. Om det gör ont/hettar osv tycker jag du ska åka in akut igen.

• Pubicalyx
    Plott skrev 2017-09-07 14:08:08 följande:

Hej! Att blåmärket blir större är bog inte så konstigt i sig eftersom blåmärken och bulor "flyter ut" efter ett tag. Däremot verkar det lite konstigt att du får en sån där stor "bula"/blåmärke utan att du gjort illa dig eller vet vad som hänt. Om det gör ont/hettar osv tycker jag du ska åka in akut igen.

Jo det kan jag förstå, men borde ändrat färg vid det här laget? Smärtan från knölen ömmar/strålar ner till händerna också. Nätterna är värst med smärtan.

Ja det är det som är konstigt.. ska in nu till vårdcentralen och se vad de säger.

Såhär ser det ut just nu..

• Kjell2

Har fått några smällar eller stick som gett blämärke som ditt. Har ungefär samma utveckling över tiden.

• Pubicalyx

Var åå vårdcentralen tidigare idag och nu sa läkaren att det är en missbildning av blodkärlet...? "Hemangiom" och de skulle skicka remiss till hjärt och kärlmottagningen så de kunde få avgöra närmre, då läkaren sa att man brukar göra ett mindre kirurgiskt ingrepp för att ta bort den. Men vad då, vad händer annars? Tydligen försvinner den inte av sig själv?

När kag sedan googlat på diagnosen, stämmer inget..? Det drabbar oftast barn och ser helt annorlunda ut än detta jag fått?!

• Anonym (Fia)
    Pubicalyx skrev 2017-09-08 00:26:29 följande:

Var åå vårdcentralen tidigare idag och nu sa läkaren att det är en missbildning av blodkärlet...? "Hemangiom" och de skulle skicka remiss till hjärt och kärlmottagningen så de kunde få avgöra närmre, då läkaren sa att man brukar göra ett mindre kirurgiskt ingrepp för att ta bort den. Men vad då, vad händer annars? Tydligen försvinner den inte av sig själv?

När kag sedan googlat på diagnosen, stämmer inget..? Det drabbar oftast barn och ser helt annorlunda ut än detta jag fått?!

Låter jättemärkligt, det där är inget hemangiom. Han/hon måste menat något annat men blandat ihop ordet med hematom (=blåmärke) och sagt fel. Togs några prover?

Äter du några mediciner?
  • Pubicalyx
    Anonym (Fia) skrev 2017-09-08 17:01:23 följande:

Låter jättemärkligt, det där är inget hemangiom. Han/hon måste menat något annat men blandat ihop ordet med hematom (=blåmärke) och sagt fel. Togs några prover?

Äter du några mediciner?

En aning konstigt ja... han kände även på knölen och förklarade att det är en kärlmissbildning som skett och att det inte försvinner utan kan istället råka spricka och därför man ev ska göra mindre kirurgiskt ingrepp och ta bort den.

Ja jag började med ny antidepp för 3 mån sedan för att fasa ut min andra starkare och jag misstänker att det är denna nya som spökat till det med mitt blod, för jag får blåmärken titt som tätt. Sertralin är den nya och gamla Venlafaxin.
  • Anonym (...)

Inte för att det ser ut som typisk borrelia så kanske du borde be läkarna kolla även det?

Min mamma fick ett fästingbett i knävecket och så inte alls ut som ett typiskt bett med ring osv utan lite som ett rött blåmärke. Men det var borrelia. Bara en tanke :)

Svar på tråden Konstigt blåmärke