• Morty90

Koffein i läskdrycker, varför avråds dessa?

Hej!

Jag har en fundering som jag verkligen inte får ihop och hoppas att ni kanske kan hjälpa mig.

Jag är gravid med första barnet i vecka 23. Jag har googlat hur mycket som helst på koffeinintag och fått information om att rekommenderat maxintag av koffein för en gravid kvinna är 300 mg/dag enligt Livsmedelsverket. Detta motsvarar 3 koppar kaffe. Finns vissa studier som rekommenderar max 200 mg/dag också.

Koffein finns även i thé, choklad (mest i mörk), coca-cola, kaffe givetvis och såklart energidrycker.

Vitamin Well har drycker med tillsatt koffein som innehåller 75 alt. 100 mg/flaska (vilket motsvarar en kopp kaffe). Detta är 1/3 av det maximala intaget koffein per dygn så VARFÖR står det på flaskorna att dem ej rekommenderas till gravida?

Jag dricker aldrig kaffe, thé eller coca-cola och får på så vis i mig väldigt lite koffein. Det är via Marabou mjölkchoklad jag får det i mig i så fall. Jag bör väl kunna dricka en Vitamin Well 100mg koffein DÅ och DÅ utspritt under en hel dag utan att det bör ha någon påverkan alls på foster eller graviditet?

Jag menar inte att man ska dricka en-två flaskor per dag men då och då, när tröttheten är som värst, så bör det väl vara utan risk.

Det måste väl ändå vara den maximala mängden intag av koffein per dag som räknas så varför "avråds" gravida från ex. Vitamin Well med koffein trots att koffeinhalten är så låg?

Jag får inte ihop detta.

• Svar på tråden Koffein i läskdrycker, varför avråds dessa?
  • Lena

Det är inte så att vitamin well innehåller annat och gravida därför avråds från att dricka dem?

• Morty90

Tack för svar.

Vitamin Well har ju ett helt gäng drycker i sitt sortiment och de enda som avråds för gravida är de 2-3 st. som innehåller koffein. De övriga dryckerna innehåller ju i princip samma ämnen fast olika vitaminer och andra tillsatser ex tranbärsextrakt, folsyra m.m.

• Carambolan

Nu gissar jag bara men jag kan tänka mig att Vitamin Well säljs i flera länder än Sverige. Kostråd till gravida ser olika ut överallt och det där kan vara ett enkelt sätt för dem att friskriva sig ansvar och huvudvärk.

• Meriall

Jag gissar att de som dricker dem ofta dricker mer än 2-3 flaskor. De vill inte sätta någon specifik gräns och vill vara på den säkra sidan. De kan ju inte tex skriva att en flaska är ok och sedan bli stämda av en kvinna som druckit tio koppar kaffe och en vitamin well.

Kan inte tänka mig att det är farligt TS.

• Ibland måste man

Man avråds ju från att dricka saker som har gurarana (tror det stavas så). Det finns ju i olika energidrycker som exempel Red Bull etc. Det är något som fungerar lite som koffein vad jag förstår. Kanske är det samma innehåll i Vitamin Well och det är det man avråder från?

• Tow2Mater

"rekommenderas ej" betyder inte samma sak som "avrådes". Koeffein t ex kommer ju ofta från många källor små, och därfor kan man inte rekommendera en produkt med koffein till gravida. Det är ju upp till den gravida att se till att hon inte overskrider total mängd.

Alkokol däremot avrådes. Mycket starkare ord än "rekommenderas ej".

Och i slutändan handlar det om att foretag friskriver sig ansvar, naturligtvis. De vill inte bli stämda.

• Morty90

Nu har jag fått svar från Vitamin Well och det handlar tydligen om lagkrav inom EU. "Drycker med tillsatt koffein 150 mg/l eller mer måste ha en denna text som säger ?Hög koffeinhalt. Rekommenderas ej för barn och gravida eller ammande kvinnor.? Detta är enligt en förordning som heter 1169/2011 som handlar om livsmedelsinformation och märkning."

Svar på tråden Koffein i läskdrycker, varför avråds dessa?