• hhannaa

Vinterjacka för gravida?

Hej! Jag bor uppe i norr och är gravid för första gången. Jag kommer att börja få mage snart och börjar oroa mig för vart jag kan hitta bra mammakläder. Det som jag funderar extra mycket på är vart man kan hitta en vinterjacka som man får plats i. Det är oftast runt -30 här på vintrarna så självklart vill jag kunna ta på mig något riktigt varmt och kunna stänga jackan. Har letat hur mycket som helst på nätet men hittar bara liknande höstjackor som inte alls känns varma. Har någon tips?

• Svar på tråden Vinterjacka för gravida?
  • Carambolan

Om du planerar att bära i sjal/sele efteråt så rekommenderar jag Mamlilas ullkappa Toppen både som gravidjacka och bärjacka, men inte så prisvärd om man bara vill ha gravidjacka.

• Hjorth
    Carambolan skrev 2017-09-14 09:42:21 följande:

Om du planerar att bära i sjal/sele efteråt så rekommenderar jag Mamlilas ullkappa Toppen både som gravidjacka och bärjacka, men inte så prisvärd om man bara vill ha gravidjacka.

En ullkappa är ju för kall i 30 minus..!

Jag har också haft problem. Alla säljer så fula kläder begagnat men googla just mammajacka, gravidjacka eller maternity plus dun/down.

Parkas är bara löjligt, det funkar ju bara nu i kall September typ. Har frysit massa vintrar i parkasjackor och ullkappor, nu är det bara dunkappa som gäller som går ner över rumpan och upp ordentligt om halsen.
    Carambolan skrev 2017-09-14 09:42:21 följande:

• Carambolan
    Hjorth skrev 2017-09-14 09:47:27 följande:

En ullkappa är ju för kall i 30 minus..!

Jag har också haft problem. Alla säljer så fula kläder begagnat men googla just mammajacka, gravidjacka eller maternity plus dun/down.

Parkas är bara löjligt, det funkar ju bara nu i kall September typ. Har frysit massa vintrar i parkasjackor och ullkappor, nu är det bara dunkappa som gäller som går ner över rumpan och upp ordentligt om halsen.

Beror väl på vad man har under Jag tyckte att det var mycket lättare att hitta bra lager2-kläder för gravida än ytterplagg. Men visst, vill man inte bylsa på sig fler än ett innerplagg är det absolut för kallt.
  • EpicNurse

Köp en större herrjacka som är bra istället! Absolut inte det snyggaste men hellre lite osnygg än förfrusen

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Hjorth
    Carambolan skrev 2017-09-14 09:50:37 följande:

Beror väl på vad man har under Jag tyckte att det var mycket lättare att hitta bra lager2-kläder för gravida än ytterplagg. Men visst, vill man inte bylsa på sig fler än ett innerplagg är det absolut för kallt.

Nej alltså jag har haft ullkappa i Stockholm en hel vinter och det hjälpte inte att alltid ha stickad tröja under och ts bor i 30 minus. Vi kanske är olika värmekänsliga du och jag men ts verkar mer åt det frusna hållet så jag säger köp en dunjacka.
  • elyse

När jag var gravid första gången, BF i april, hade jag min vanliga vinterjacka. Nu, andra gången, likaså och då hade jag vinterjacka in i maj (BF juni). Jag skulle avvakta med inköp.

• elyse

När jag var gravid första gången, BF i april, hade jag min vanliga vinterjacka. Nu, andra gången, likaså och då hade jag vinterjacka in i maj (BF juni). Jag skulle avvakta med inköp.

• AndreaBD

Köp en billig begagnad i stor storlek eller herrstorlek. Jag tror jag använde min partners jacka när jag var gravid på vintern.

• Mandelkanel

Har du kollat Mamalicious. Jag köpte en varm dunjacka där förra året, inte alltför dyr. Är det väldigt kallt kanske en fleecetröja funkar under, köpte en på Stormberg. De har jackor också för gravida.

• elyse

Tänk också på att du förmodligen kommer att vara betydligt mer benägen att svettas/bli varm än annars.

• JA77

Ha din mans dunjacka, det hade jag! Med första barnet köpte jag en dunjacka på Ellos. Bara att sälja sedan. 

• Fia 28

Jag köpte min vinterjacka ifjol på HM och hade aldrig klarat mej utan den. Fast de har troligen inte plockat fram vinterjackorna i butiken ännu.

• Annelie 76

Bon Prix brukar ha bra mammakläder. Vet inte hur deras jackor är men de har några att välja mellan. De har allt man kan behöva. Jag har amningsbh därifrån och de är jättebra.

• Jsv17
    Annelie 76 skrev 2017-09-14 14:19:30 följande:

Bon Prix brukar ha bra mammakläder. Vet inte hur deras jackor är men de har några att välja mellan. De har allt man kan behöva. Jag har amningsbh därifrån och de är jättebra.

Jag har köpt min gravidvinterjacka från bonprix, köpte en sån med babyinsats så man kan använda den lite längre än bara nån månad. Jag är jättenöjd iaf!
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
Svar på tråden Vinterjacka för gravida?