• Zwillinge86

Äggdonation 2017

gilda skrev 2017-12-27 18:29:15 följande:

Tack för svar! Ja, jag tror också att risken är större ju fattigare ett land är. Fick bl a följande svar från en klinik i Riga: "Latvia is part of European Union and it is not common to operate with donors in the way you mentioned in your email. To me honest, is is a little bit surprising for us to receive this question." Det koordinatorn hänvisar till med 'in the way you mentioned' handlar om att fråga donatorn bl a varför hon vill donera, vilket jag tycker borde vara en självklarhet. 

Som sagt, upplever din fråga som högst relevant.
  • Zwillinge86
    lill111 skrev 2017-12-28 10:51:12 följande:

Är det någon här som fått antibiotika vid transfer eller är det bara penny som ger det ?

Jag har aldrig fått det. Har tandvärk nu och tänkte att då kan jag ju slå två flugor i en smäll och få testa lite antibiotika innan kommande FET, men bara för det blev det inget penicillin denna gång. Vet inte så mycket om det, mer än att jag läst i Aten-tråden att många på serum går på långa kurer.
  • Zwillinge86
    smurfen 11 skrev 2018-01-02 16:22:31 följande:

Hej där:)

vad menar du med aktivt?

Ni får tillgång till en donatorkatalog online, ni väljer ju utefter de kriterier just ni har. Om ni inte är intresserad av att ha samma blodgrupp tex så kan ni ju bortse från det. Hoppas du blev lite klokare:)

Tolkar det som att hon undrar om inte kliniken kan välja donator utifrån de kriterierna, så att man aktivt slipper välja själv.
  • Zwillinge86
    Lovsan skrev 2018-01-05 15:09:05 följande:

Ser att det är många som kämpar och hoppas här! Är ny både här och i äggdonations?världen?. Efter ett misslyckat ÄD-försök i Sverige, donatorn gav oss bara två ägg varav enbart ett var av så god kvalite att det kunde användas, men tyvärr blev det minus :/ Nu tänker vi söka oss utomlands för att helt enkelt få snabbare hjälp och på bättre villkor, dock vill vi fortfarande ha öppen donator. Vi står därför i valet mellan Fertinova i Helsingfors och StorkKlinik i Danmark. Många verkar ha erfarenheter av Fertinova, men är det någon som varit i Danmark och har något att säga om det? Tacksam för svar! :)

Ingen erfarenhet i skarpt läge, men jag var i kontakt med flera danska kliniker i våras och fick ett mycket bra intryck av både stork och vitanova. Snabba svar och väldigt serviceinriktade. För mig lockade det att det är enkelt att ta sig till Köpenhamn, att de har öppet typ året runt, att de kunde påbörja donationsbehandlibg i stort sett omgående, att det är billigare än i Sverige samt att jag tänker att svenskar och danskar donerar av liknande skäl då vi är två länder där vars invånare har ungefär samma förutsättningar. Det som gjorde mig lite tvekande (dock inte så att jag valt bort dem som alternativ) är enbart att de inte har så lång erfarenhet av ÄD som andra utländska kliniker. Hoppas du hittar rätt klinik för dig och snart är igång med nytt försök :)
  • Zwillinge86
    Sis76 skrev 2018-01-13 13:56:11 följande:

#364 2018-01-05

Vi har varit på Storkklinik i Köpenhamn. Har bara positivt att säga om dem. Känns som att de gör allt de kan. Svarar på mail alla möjliga tider. Snabba svar. Vårt första försök blev tyvärr inget. Inväntar min mens nu för nästa försök. Min syster har donerat och vi har 3 5 dagars blastocyster kvar... Jag har dock ingen erfarenhet av andra kliniker...

Spännande, vårt första försök med närståendedonator tog sig inte heller. Hade också kontakt med storkklinik innan vi valde Umeå. Fick min mens igår så är precis i startgroparna för FET, har 4st blasto i frysen. Blur det inget av de äggen blir det nog stork eller vitanova i Danmark nästa gång. När ska du få mens, kanske kan följas åt?
  • Zwillinge86
    Syskon2018 skrev 2018-01-16 20:21:46 följande:

Hej alla!

Hoppas det är OK att jag hoppar in här! Medicinerar just nu för ett FET, ska göra ett försök att få syskon med det sista ägget i frysen. Gör på kliniken i Umeå.

Zwillinge86, vi verkar vara i samma fas, fick också mens den 12:e Vore kul att följas åt med dig och er andra!

Haha så spännande, i fas och på samma klinik :) och FET för syskon dessutom! Är det tidigare barnet också ÄD? Vi fick en som via landstingsfinansierad ÄD 2015 och har fått många käppar i hjulet för att komma igång med syskonförsök, men efter lång resa gjorde vi vårt första syskonförsök i Umeå i början av december vilket inte tog sig och nu väntar vårt första FET då vi aldrig fått till frysen tidigare. Hur har er resa sett ut? Om vi fortsätter att synka kanske vi rent av ses på kliniken vid återföringen :D
  • Zwillinge86

Vul idag, slemhinna på 13mm så förhoppningsvis blir det FET i början av nästa vecka. Hoppas på att få två ägg även om jag vet att det är typ omöjligt när det gäller blasto i Sverige... hur går det för er andra? Syskon2018: har du fått tid för återföring än?

• Zwillinge86

Fortsätter väl att bomba med info om mig själv. FET planerat till 31/1. Har framfört önskemål om

2 embryon, men räknar inte med att de tillmötes går den önskan...

• Zwillinge86
    Koz85 skrev 2018-01-23 22:16:36 följande:

Hej! Orkade inte läsa alla svar men hur funkar detta? Kan man donera ägg? Jag har fått barn och vi blev gravida på första försöket så tänker att mina ägg är ok. Vill gärna ge bort om det kan hjälpa.

Fint av dig att vilja hjälpa andra :)

Förutom att bli donator genom kontakt med Umeå klinik eller annat universitetssjukhus så finns det garanterat många par (tex här på FL) som skulle uppskatta dig som korsdonator. Kötiden är ofta flera år, men med en egen donator så går man ju före i kön. Detta innebär i korta drag att du tillsammans med ett par ställer er i kö för donation, men att du sedan donerar till ett annat par som du matchas ihop med så att det blir (mer) anonymt. Du kommer således inte veta vem du donerar till och paret kommer inte veta vem du är, men enligt svensk lag kan barnet ta reda på vem du är efter att det blivit 18.
  • Zwillinge86
    Syskon2018 skrev 2018-01-23 21:29:58 följande:

Hej igen!

Också varit på VUL idag, ca 7.5 mm och treskiktad slemhinna men läkaren hade svårt att se slemhinnan tydligt...hon sa att den är otydlig...så när kliniken ringde så meddelades det att jag ska öka dosen Femanest och komma på nytt VUL om en vecka. Känns som att jag vill avbryta, återföring blir ju jättesent i cykeln då det är en blasto vi har i frysen. Har vid tidigare försök alltid haft en slemhinna på minst 10 mm vid VUL, så känner mig rätt uppgiven nu. Hade ju räknat med återföring nästa vecka...

Det är vårt sista embryo och lyckas det inte med det så blir det nog inga fler försök, varken i Umeå eller utomlands. Så det känns som att förutsättningarna måste vara perfekta och det är dom inte just nu. Hur fasiken ska man göra!?

Nej vad tråkigt att det strular med slemhinnan, det sista man vill när det är guldägget som ska användas. Inget man riskerar i första taget! Förstår att du känner dig rådvill... men att slemhinnan är treskiktad betyder väl ändå att den är redo för att ta emot ett ägg, måste ju vara av nåt värde i sammanhanget. Och jag tänker också att du borde hinna få en tjockare slemhinna till ev FET nästa vecka. Umeå sa inför vårar försök att de använde sig av plåster om det behövs. Vet inte om det ger snabbare resultat än att öka Femanest-dosen, men du kan ju fråga. Tänker också att man kanske kan planera för FET nästa vecka och avbryta om slemhinnan inte är tillräckligt tjock dagen innan eller så.... sen vad gäller hur sent i cykeln man kan återföra utan att resultatet påverkas vet jag inte. Jag har spontant känt som dig att det inte känns helt optimalt om det drar ut på tiden. Men vid min första ÄD blev det strul med donatorns stimulering så ET försköts ett par gånger och jag blev ju gravid den gången trots att enbart ett av nio befruktade ägg utvecklades normalt. Så med sonen drog jag dubbelvinstlott; ett levande barn trots sen insättning och kassa ägg.
Svar på tråden Äggdonation 2017