• Mel0dy

    17 år och ensamstående

    Hej! Nu är det så att jag är 17 år och är gravid. Jag blir 18 BF-året. Saken är såhär att min sambo vill inte ha barn så jag får antigen göra abort eller behålla barnet och dra. Har haft samma situation tidigare med samma partner (haft stabilt förhållande med honom i 3 år) men då gjorde jag abort i v 14.. kände mig hemsk! Denna gången vill jag med hela mitt hjärta behålla barnet. Men frågan är om hur jag ska få ihop det? Jag har ingen egen lägenhet eller något jobb (bara haft något extra som försäljare) vart ska jag vända mig för att få hjälp? Att bo med föräldrarna är inget alternativ, då det har förekommit misshandel så pass att jag har behövt flytta hemifrån med skyddad adress. Nu har vi kontakt och träffas oså men dom har varken plats eller kärlek för att ta emot mig. Jag sitter risigt till och har ångest om nätterna, svårt att sova.

  • Svar på tråden 17 år och ensamstående
  • Rock on

    Vill inte vara dömande mot dig!

    MEN tänk efter om det verkligen är rätt läge att skaffa barn just nu med tanke på det du skriver!

  • Stårschan

    Det kan låta hårt, men om du varken har lägenhet, jobb, en förmögenhet på banken  eller stöttande familj så har du verkligen ett mardrömsläge för att bli mamma. Du är ung, och har hela livet framför dig. Satsa på att skaffa en stabil grund att stå på innan du själv blir förälder, så att du har möjlighet att ge ditt barn en bra start i livet.

  • trilskas

    Jobb och ekonomi ordnar sig. Man kan plugga ikapp sedan om man behöver det. Behåll du och gör dig av med killen. Verkar ändå vara bästa utvägen.

  • Stårschan
    trilskas skrev 2017-09-15 14:21:28 följande:

    Jobb och ekonomi ordnar sig. Man kan plugga ikapp sedan om man behöver det. Behåll du och gör dig av med killen. Verkar ändå vara bästa utvägen.


    Hur ordnar sig jobb och ekonomi? Har du några konkreta tips till TS?
  • Anonym (Laila)

    Hurr det med stöd från familjen och vänner om du behåller?

    Ett alternativ är att få hjälp från socialen med bostad och pengar tills du får jobb mm.

  • Stårschan
    Anonym (Laila) skrev 2017-09-15 14:55:14 följande:

    Hurr det med stöd från familjen och vänner om du behåller?

    Ett alternativ är att få hjälp från socialen med bostad och pengar tills du får jobb mm.


    Hon skriver ju att hennes familj är så våldsam att hon fått flytta hemifrån med skyddad adress...
  • Anonym (F)
    trilskas skrev 2017-09-15 14:21:28 följande:

    Jobb och ekonomi ordnar sig. Man kan plugga ikapp sedan om man behöver det. Behåll du och gör dig av med killen. Verkar ändå vara bästa utvägen.


    HUR kan man råda någon såhär efter det som står i ts? Förstår det inte.

    Ts. Vill verkligen inte heller såra eller döma dig. Men att behålla ett barn i den sitsen du är i nu är rent ut sagt idiotiskt. Skaffa dig en trygg grund innan du sätter barn till världen. Tycker du inte barnet förtjänar det?
  • Anonym (Laila)
    Stårschan skrev 2017-09-15 15:04:28 följande:

    Hon skriver ju att hennes familj är så våldsam att hon fått flytta hemifrån med skyddad adress...


    Hon har ju kontakt med dom igen?

    Vänner då?
  • Jemp

    Jag gissar att Soc redan är inblandade? Ring och fråga dem vad du kan få hjälp med. Såvitt jag förstår har de flesta inte lägenheter att dela ut. Men försörjningsstöd. Vet inte om de kan "gå i god" för dig inkomstmässigt.

    Dina föräldrar är försörjningsansvariga för dig (men inte sitt barnbarn) tills du är 18, eller längre om du går gymnasiet. Är du myndig när barnet föds?

    Föräldrapenning ligger på 225kr/dag innan skatt (lägstanivå). Du borde även ha rätt till bostadsbidrag om det inte är ett hinder att du är omyndig.

  • Anonym (F)
    Anonym (Laila) skrev 2017-09-15 15:10:00 följande:

    Hon har ju kontakt med dom igen?

    Vänner då?


    Menar du på allvar att hon ska be folk om hjälp som misshandlat henne så pass att hon fått skyddad identitet?
Svar på tråden 17 år och ensamstående