Dexsmamma skrev 2017-09-18 17:14:28 följande:
Min son som alltid varit glad o nöjd och sovit relativt bra på nätterna, har helt plötsligt blivit ett monster när han blir trött. Han blir otroligt gnällig och lägger jag ner honom i hans säng blir han helt hysterisk. Jag ska gå och bära på honom och vagga honom i famnen till söms. Vilket jag inte orkar med längre då min rygg tar stryk.
När man väl fått honom att somna så sover han inte klart, han är fortfarande trött efter sin sovstund. Enda sättet att få honom att somna om är att låta honom sova på mig. Känns som om jag sitter fast i min unge.
På nätterna äter han inte längre, om han ätit ordentligt på dagen. Han kan dock vakna 10-20ggr på en natt, då ska man vända honom på sidan eller stoppa i nappen. Han blundar å skriker i sömnen verkar det som.
Sambon tycker vi ska låta honom skrika så att det inte blir en vana för honom att vi hjälper honom somna om. Men jag vet inte om jag klarar av det, då han skriker helt hysteriskt efter en stund. Vet inte vad jag ska göra, är så himla trött och orkar knappt ta hand om honom längre. Har upptäckt att en tand är påväg och han bajsar inte riktigt som han ska. Så jag hoppas verkligen att det kan vara de som är orsaken till sömnproblemen. Dock började detta lite smått vid 3mån och nu är han strax över 4mån. Någon som haft det likadant? Hur får jag honom att sova på nätterna?
Det är så jobbigt när barn ändrar sitt beteende och speciellt när sömnen blir så påverkad. Är nog tanden, magen och utvecklingsfas 4 som ställer till det, plus att det är en bebis för bebisar och småbarn sover ofta dåligt i perioder. Viktigt att komma ihåg att det är en period och inte för alltid.
Man ska definitivt inte låta bebisen skrika och en bebis lär sig inte någon olata om man kommer dit och gör det den vill för att den ska kunna sova eller vad den nu skriker för, den lär sig att mamma och pappa finns där och hjälper mig när jag behöver det och det ger ett självständigt och tryggt barn med bra självkänsla senare i livet.
Har du testat bärsele eller bärsjal på dagen? Att bära runt i bärsele är nästan enda sättet mitt barn sover på på dagen, funkar även att hen sover i min famn efter amning (då ser jag serier). Har du testat kolikmassage? Finns bra info om detta på 1177. Fungerar på mitt barn när magen är dum, 2-3 gånger per dag gör stor skillnad efter någon dag. Sover han på sidan och trillar över på rygg i sömnen och vaknar av det? Finns kuddar som hjälper barnet att ligga kvar på sidan, kan vara värt att testa. Sover han bra om han sover på dig på natten och kan du sova då? Fungerar det så gör så, finns bärtuber man kan ha på sig som håller barnet på plats om man är rädd att det ska ramla ner och hamna under täcket.
Sedan är det viktigt att du får sova någon gång under dygnet, måste inte va på natten. Kan din sambo ta honom innan eller efter jobb så du får sova då? Tar han några nätter när han inte har jobb dagen efter så du får sova då? Finns någon annan som kan avlasta, någon pensionerad mor/farförälder som kan ta någon natt? Eller kan avlösa någon timma på dagen/kvällen och gå en promenad så du får sova då?
Vill avråda från att använda någon 'sova hela natten' metod då de är att betrakta som barnmisshandel.