• assistent 13

    Vad är de för fel på min dotter

    Jag har en dotter på snart 18 mån.

    Hon har inget språk. Kan inte jollra härma ljud eller prata överhuvudtaget.

    Hörsel test på BB godkänt

    Hon lyssnar inte till sitt namn och vissa andra ljid . Reg på starkare ljud.

    Kan inte gå, kan kan knappt sitta utan stöd

    Reser sig upp men lägger all vikt på armarna o håller sig uppe så. Går inte längst med. Tar inga steg alls inte med hjälp heller oavsett om de är mina händer gåvagn/ stol.

    Kryper och är stort sätt aldrig stilla nyfiken stoppar allt i munnen . Bra ögon kontakt. Tycker om att mysa i famnen . Mycket mammig o blyg för främad.

    Kan inte heller bygga klossar vinka peka , hålla i penna /sked . Har pinset grep.

    Jag ser den stora skillnaden hos henne speciellt nu på förskolan bland jämnåriga.

    Bvc har skickat remisser till allt möjligt och utredning har startat.

    Mina tankar och oro är många. Kommer hon någonsin prata/gå ? Har hon allvarlig hjärnskada?

    Någon här ute med sent barn ? Någon som vill dela med sig om tankar kring detta ?

    Va är de för fel på min tös????????????????????????

  • Svar på tråden Vad är de för fel på min dotter
  • Meriall

    Gör hon några ljud och isf vad?

    Förstod jag dig rätt att hon bara reagerar på högre ljud fast inte tystare?

    Hur var hörseltestet på BVC gjort? Det där man ringer med en klocka bakom barnet?

    Vad händer om hon är i en gåstol? Står hon bara stilla då eller börjar hon putta runt sig? Eller i en hoppgunga?

    Har ni övat på klappa händer? Det ska vara samma hjärnmognad/funktion bakom det och att krypa så det borde hon kunna lära sig.

  • assistent 13

    Hon fick godkänt på den på BB.

    Den med klockorna tittade hon på hö öra men ej vä.

    Så de ska göra ett speciellt hörsel test under narkos. Hon reagerar på om jag kastar något i golvet ex men inte på röster . Hon har bara skrik och mmmmmm typ INTE baba dada o så utan m.m. m.m. mm mm och skrik av olika slag som betyder olika saker.

    Med gåstolen så blir hon jätte arg gråter hysteriskt och bara hänger där. Gör inga försök till att ta steg. De gör hon inte heller om man tar henne i händerna hon viker benen gå vagn fungerar ej heller. När hon står mot möbler är hon väldigt stel o står ofta på tå. Hon står snett o lutar mot ex soffan .

    Läkaren tycker hon har ökad muskel spänning i benen. Och för bra reflexer. Vi har gjort MR på hjärnan för utesluta ev synliga hjärtfel o så .

  • Hazal

    Hej! Jag har samma problem med min dotter ???? Hur utvecklas hon nu? Vad gjorde ni? ????

  • Hazal
    Hazal skrev 2018-03-09 00:09:05 följande:

    Hej! Jag har samma problem med min dotter ???? Hur utvecklas hon nu? Vad gjorde ni? ????


  • Hazal

    Jag har en flicka å 13 månader som inte står/reser sig, leker o s v. Hon har varit sen i det mesta.

    Hon är INTE intresserad av leksakerna ! När jag försöker ställa henne så drar hon upp benen i skräddarställning spelar inte roll vad jag sätter framför henne. Bara hänger hennes ben

  • Happy87

    Barn lär sig i sin egen takt, man ska aldrig jämföra sina barn med andra! Njut istället och ha kul med flickan, lek mycke tsm och utforska!

  • nnnnnnnn
    Hazal skrev 2018-03-09 22:26:57 följande:
    Jag har en flicka å 13 månader som inte står/reser sig, leker o s v. Hon har varit sen i det mesta.
    Hon är INTE intresserad av leksakerna ! När jag försöker ställa henne så drar hon upp benen i skräddarställning spelar inte roll vad jag sätter framför henne. Bara hänger hennes ben
    Det är väldigt stor skillnad på 18 mån (TS barn) och 13 mån som ditt barn är. De 7 månader som skiljer i ålder är ju mer än halva ditt barns liv! Nog har något hänt med utvecklingen hos ditt barn om du jämför ditt barn nu och hur det var för 7 månader sedan, när barnet var 6 månader gammalt?
    Så självklart händer mycket tills ditt barn är 18 månader.

    Ring BVC och prata med dem om ditt barns utveckling, de kan göra extra tester och liknande om det lugnar dej. Visar testerna att ditt barn har problem med hörsel, utveckling eller annat så kan BVC remittera er vidare i vårdsystemet.

    Lycka till!
  • Trulzuz

    Hej,

    Hur har det gått för din dotter? Har ni fått hjälp eller har hon börjat prata och gå? Följer gärna din dotters utveckling om du vill dela med dig ????

    Jag har också en dotter som inte verkar vilja (kunna) gå. Hon stödjer inte på sina ben utan håller dem rakt ut om vi försöker få henne att stå.

  • elin1989
    Happy87 skrev 2018-03-09 22:56:01 följande:

    Barn lär sig i sin egen takt, man ska aldrig jämföra sina barn med andra! Njut istället och ha kul med flickan, lek mycke tsm och utforska!


    Fast vad är det för råd? Det här handlar ju inte om att jämföra och att ts barn är lite sent, barnet är 18 månader och kan knappt sitta och jollrar inte ens eller lyssnar till sitt namn. Då handlar det om något som är allvarligt fel, inte så lätt att njuta då.
  • annabellelee
    elin1989 skrev 2018-03-14 01:04:31 följande:

    Fast vad är det för råd? Det här handlar ju inte om att jämföra och att ts barn är lite sent, barnet är 18 månader och kan knappt sitta och jollrar inte ens eller lyssnar till sitt namn. Då handlar det om något som är allvarligt fel, inte så lätt att njuta då.


    Happy 87 menade nog kommentaren åt Hazal. Jag tror inte ts är aktiv i tråden längre.
Svar på tråden Vad är de för fel på min dotter