• kittkatta

    "Cake flour" på svenska

    Tjena,

    Jag stötte på ett amerikanskt recept där man ska använda sig av "cake flour". De har ju sina egenheter där borta med sina "cups" osv.

    Lyckades identifiera "bread flour" som vetemjöl special samt "all-purpose flour" som vanligt enkelt vetemjöl. Men "cake flour" var en annan femma.

    Nån bakkunnig människa i krokarna??

  • Svar på tråden "Cake flour" på svenska
  • kittkatta

    Sen söker jag en motsvarighet att KÖPA, inte tillverka själv, det har jag ingen som helst nytta av...

  • Anonym (f)
    kittkatta skrev 2017-09-24 11:52:50 följande:
    Om du inte har något bättre svar än att hänvisa till google så bättre låt bli att skriva. Tack.
    du fick ju ett recept på hur man skapar cake flour, om det inte duger vad vill du ha?
  • myskmalva

    Cake flour har lägre proteininnehåll än vanligt vetemjöl. I länken IsDimma gav dig finns ett recept på hur man kan fixa eget genom att blanda ut vetemjölet med majsstärkelse. Förmodligen kan du ta potatismjöl (lite vanligare i svenska skafferier) istället för majsstärkelse.

  • myskmalva
    kittkatta skrev 2017-09-24 11:54:41 följande:
    Sen söker jag en motsvarighet att KÖPA, inte tillverka själv, det har jag ingen som helst nytta av...

    Tror inte att det finns att köpa här, i alla fall inte i vanliga matbutiker.
  • Aniiee

    Man kan lätt byta ut cake flour mot finmalt vetemjöl.

    För övrigt är skillnaden i protein mellan svenskt vetemjöl och amerikansk cake flour endast 0.5-2.4 procentenheter (beroende på tillverkare), så det är ju inte direkt katastrof att använda helt vanligt vetemjöl.....

    Patisserie-vetemjölet från Ramlösa Kvarn är ett bra bakalternativ annars. Kostar lite mer än vanligt vetemjöl, men det är kanske värt?


    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • klyban
    kittkatta skrev 2017-09-24 11:54:41 följande:
    Sen söker jag en motsvarighet att KÖPA, inte tillverka själv, det har jag ingen som helst nytta av...

    Har du ingen nytta av att det räcker mer med 2 msk maizena, för få det du efterfrågar och tycker det inte ett svar.
    Hur tänkta du där?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Bagar-Micke)
    kittkatta skrev 2017-09-24 11:54:41 följande:

    Sen söker jag en motsvarighet att KÖPA, inte tillverka själv, det har jag ingen som helst nytta av...


    Vilket charmtroll du verkar vara då. Du ber om hjälp, får hjälp men det duger inte utan du är bara spydig tillbaka. Hoppas din tårta blir RIKTIGT torr
  • klyban
    Anonym (Bagar-Micke) skrev 2017-09-27 07:22:09 följande:
    Vilket charmtroll du verkar vara då. Du ber om hjälp, får hjälp men det duger inte utan du är bara spydig tillbaka. Hoppas din tårta blir RIKTIGT torr
    Och handlade om 1 msk maizena, så det besväret och göra det själv vill man ju inte ha Flört

    Jag har märkt att det börjar bli vanligare med  recept har inte nått cake flour, utan har maizenan/potatismjölet som en egen post.
    hur många meter var det?
  • Anonym (peterstormare)
    Anonym (Bagar-Micke) skrev 2017-09-27 07:22:09 följande:
    Vilket charmtroll du verkar vara då. Du ber om hjälp, får hjälp men det duger inte utan du är bara spydig tillbaka. Hoppas din tårta blir RIKTIGT torr
    Alltså för heve.... sluta klaga?
Svar på tråden "Cake flour" på svenska