• polf

    IVF - Sahlgrenska

    Hej,

    Jag och min satte upp oss på IVF kön den 24 maj och fick tid genom kortvarsellistan igår!

    Fick träffa en jätte bra läkare men fick tyvärr inte påbörja behandling fören januari 2018 pga att det inte finns några lediga tider kvar i november och de gör ingen äggplockning i december. var jätte ledsen efter besöket. hade hoppats att få starta så fort mensen kom, med sprutorna. nu känns det som en evighet igen :(

  • polf
    zuces skrev 2017-10-25 22:41:13 följande:

    Välkommen till tråden!

    Då är det nog nära för oss också! Vi skiljer en vecka. Men Gud varför ska man behöva vänta till januari? Varför gör dom inga äggplock i december? Sa dom något om det?


    Ja jag såg det! Så roligt, då kanske vi kan följas åt.

    Jag hann inte ens fråga. Blev så chockad , då läkaren sa att jag skulle börja behandlingen innan jul. Men barnmorskan sa som sagt annat. Jag ska ha min mens ca 10 december... kan ju vara så som du säger.
  • polf
    zuces skrev 2017-10-26 00:17:58 följande:

    Ni ska köra korta protokollet va? Det måste nästan vara den anledningen för om du börjar med sprutorna den 10e så skulle det varit äggplock precis där på julen. Men i januari är ni igång iallafall! Vi får följas åt :)

    Har ni manlig eller kvinnlig faktor? Hur gamla är ni? :)


    Ja det stämmer att vi ska köra korta. :)

    Inget av det, de har inte hittat några fel alls på oss. Alla resultat och provsvar ser bra ut. Jag fyller 27 nästa vecka och min man är 26. Hur är det för er? :)
  • polf
    zuces skrev 2017-10-26 07:40:26 följande:

    Jag är 22 och min man är också 26, vi har manlig faktor med nedsatt antal spermier men de ser fina ut de som finns iallafall.

    Nu sitter jag med skyhöga förhoppningar om att Sahlgrenska ska ringa nu i dagarna! Hoppas hoppas :D


    Håller tummarna för er. Hur länge har ni försökt?
  • polf
    zuces skrev 2017-10-26 19:27:24 följande:

    Tack! Jag går liksom omkring med telefonen överallt bara för att inte missa ett samtal.. haha man blir ju lite desperat när man väntat så länge.. Vi har aldrig varit försiktiga med skydd och sånt utan har kört avbrutet sen September 2015 och visste att det kunde bli en graviditet. Men i Augusti 2016 börja vi försöka på riktigt! Efter mer än 8 månader kände jag verkligen att något inte stämde och gick då och sökte hjälp privat.. Ni då? 


    Åh jag förstår precis. Så kände jag med... och nu bara försöker jag hitta något ynka att glädjas över u livet.

    Jag och min man har ibte skyddat oss sedan 2009. Men har varit ?försiktiga? . Men sedan 2014 har vi försökt. Och sen två år tillbaka har jag tagit tempeln och kissat på ägglossningsstickor. Vi sökte hjälp januari 2016 första gången. Så allt känns nästan hopplöst.
  • polf
    zuces skrev 2017-10-26 20:43:12 följande:

    Jag tror det kommer gå bra för er! Försök att tänka att ni har oddsen på er sida då ni är unga och allt ser bra ut i övrigt. Visst brukar jag också tänka ?tänk om IVF inte funkar? men då får man lösa det på något sätt då. Men väldigt många lyckas faktiskt.

    Vad säger din man om allt detta? Min är typ ?Allt känns så overkligt så jag hänger inte ens med i att vi snart kanske har ett barn.?, så det blir ju lite att man är ensam med sin enorma längtan. Tror också det handlar om att det är VI som ska bära barnen, det kommer vara 9 månader bort för männen när vi redan skapar anknytning till barnet.


    Ja jag försöker också tänka så. Att de obesvarade frågorna var så jobbiga förut, men att de inte hittar något fel kanske i detta fall iom IVF är bra förutsättningar. Men som sagt det är psykiskt tufft alltså. Jag är dessutom sjukt jövla nål rädd. Så att gå igenom det var fruktansvärt för mig. Det bara låste sig för mig när jag skulle sticka mig i tisdags.

    Min man har fram tills för ett par månader sen tagit det med en viss distans. Men nu börjar våra vänner få barn och vissa sitt andra. I helgen fick vi red på att våra allra bästa vänner väntar barn. Det kändes. Det har varit tufft dör honom också. Men han tror sten hårt på IVF och ser det som en möjlighet och är hur positiv som helst. Stan provocerande för mog. Ibland undrar jag om han någonsin oroar sig eller förstår mig. Men det är väl så som du säger att det ändå är vi som ska göra allt och bära det.
  • polf
    Gladis84 skrev 2017-10-29 14:26:53 följande:

    Hejhej, registrerade mig här idag i hopp om att hitta andra som går igenom samma sak som oss. Hoppas det är ok att haka på denna tråd. Vi var på Sahlgrenska den 23/10 (efter lång väntan över att få komma dit!). Väl där så fick vi (liksom en annan i tråden) reda på att vi inte skall få plocka ut ägg osv förrän i början av januari!! Väldigt tung känsla och även en mindre chock då jag föreställde mig att jag skulle få börja med hormonbehandling redan nu, typ. Börjar med det den 3:e december :(

    Ser fram emot att få följa er resa.

    Stor kram till alla!


    hej!

    Vad roligt att få följa en till! Men då får du börja med hormonbehandling i början på december? det är ju bara en månad tills dess. Undra varför jag måste vänta med hormonbehandling till januari :( eller fick ni det långa protokollet?
  • polf
    Bella7 skrev 2017-10-31 17:13:40 följande:

    Ja då tog det 6månader. Sen på besöket nu så gick det fort . Fick vänta en månad innan vi ska börja med sprutorna. Så det kommer gå fort.

    Då borde ni få den korta för du är ung men man vet aldrig.. håller tummarna kanske ses i väntrummet nån gång ????


    Hej!

    När hade ni erat första besök?
  • polf
    Bella7 skrev 2017-10-31 17:32:31 följande:
    Vi har vårat första försök i början av december. Ska börja ta sprutorna i november
    Jag förstår..
    Menade mer när erat besök på Sahlgrenska var?. Du vet när man får all info och planen sätts och man får testa sprutan själv. :)

    Vi hade vårat den 24 men får inte börja med sprutor fören januari....
  • polf
    Bella7 skrev 2017-10-31 20:46:32 följande:
    Ja :) vi var där den 11 oktober. Du kan ringa när din mens kommer och kolla om det finns lediga tider. Testade det nu men var fullt. Hoppar av folk ibland
    okej, ja då var ni där innan oss. vi var där 23 oktober. Jag ska få min mens runt den 10. vilket betyder äggutplock runt den 24.... så kanske därför december inte är så bra.
  • polf
    Bella7 skrev 2017-11-04 07:52:38 följande:

    När jag ringde igår sanden kom i morgon. Jag tänkte inte mer på det förens vi la på. Sen kom jag på det är en lördag har dem ens öppet så jag ringde upp igen då fick jag som du reda på att dem nu jobbar lördag och söndag :)


    När skulle du börjat?

    Jag ska börja i januari men ska ha min mens denna veckan (hoppas ju såklart att den inte kommer alls men) så då kan jag kanske ringa och få en tid ändå menar du? ????
  • polf
    Bella7 skrev 2017-11-06 15:23:08 följande:

    Jag har nu tagit sprutorna sen i lördags så är på min dag 3.

    Jag gjorde så. Ringde och kollade folk hoppar av har sen mens med mera. Testa ! Håller tummarna


    Ja jag ska ringa imorgon! Tror jag får min mens då.

    Hur går det med sprutorna? När är det tänkt med äggplock?
  • polf
    Bella7 skrev 2017-11-08 08:35:08 följande:

    Håller tummarna att ni kan börja nu.

    Jo man vänjer sig med den första den går helt okej. Rädd för nålar så är ändå okej med den. Ska börja med spruta nr 2 i dag och på fredag är det ultraljud som gäller då får vi se om det har blivit några ägg eller hur det ser ut. Isånafall blir det i nästa vecka :)


    Åh spännande!

    Min mens skulle kommit igår, men inget spår ännu. Så hoppas på imorgon så jag kan ringa.

    Jag är också extremt spruträdd och hoppas verkligen jag klarar av det
  • polf
    zuces skrev 2017-11-08 23:20:04 följande:

    Här är en till vars mens är sen! Vad händer med allas cykler denna månad haha


    Haha är det sant?

    Märkligt. Jag brukar vara som en klocka.. och för två dagar sen hade jag en liten liten Blödning som jag brukar ha innan mens, därför tänker jag att det bör ju komma. Men inget ännu....
  • polf
    Bella7 skrev 2017-11-09 11:35:13 följande:

    Haha vad är det som händer..jag hade oxå en sån blödning sen tog det 4-5 dagar innan mensvärk och mens kom.

    Vart bor alla ?:)


    Göteborg! ???????????
  • polf
    zuces skrev 2017-11-09 22:57:00 följande:

    Göteborg här med!

    Asså jag förstår inte.. min mens har fortfarande inte kommit. Den är nu typ 2 dagar sen. Hoppas den kommer imorgon iallafall så det inte blir nån lång konstig cykel nu när ivf är nära!


    Samma här!

    När jag var på första besöket kunde gyn se att jag hade haft min ägglossning. ( min app sa att det skulle vara på tisdagen/onsdagen) Och det var två veckor sen i tisdags. Så då borde jag fått den i tisdags/onsdag.

    När man för en gångs skull längtar efter mens... suck
  • polf
    zuces skrev 2017-11-10 08:59:54 följande:

    Vi har ju knappt nån chans utan Ivf men jag tänker att ni har ju chans eftersom det inte är något fel på er. Jag har läst på många ställen att precis innan man ska börja Ivf så har många blivit gravida.. jag tkr du ska ta ett graviditetstest med tanke på att det är 18 dagar sen du hade ägglossning


    Jag plussade idag!

    Helt jäkla sjukt .. jag är så chokad och tom. Jag kan inte ta in det. Jag är så rädd nu också.
  • polf
    zuces skrev 2017-11-10 23:35:26 följande:

    Åh grattis!!!!!!!!!!!!!!! Gud vad konstigt eller hur????? Ni har aldrig lyckats bli gravida själva innan på flera år va? Så kul för er verkligen! Har du ringt Sahlgrenska än? Berätta lite mer!


    Ja!! Jag fattar ingenting. Jag och min man har försökt i stan 4 år.

    Jag är livrädd nu. Har aldrig haft ett missfall och vad jag förstår är det jätte vanligt. Nej har inte ringt och jag funderar faktiskt på att inte göra det fören i januari då det skulle varit min tur. Jag är så tidig så det kan hända vad som. Vi hade ju tappat hoppet helt... herregud!
  • polf
    zuces skrev 2017-11-11 10:33:59 följande:

    Stå ut i två tre veckor sen kan du göra ett tidigt ultraljud. Om hjärtat slår och allt ser bra ut just då så kan du pusta ut för som jag förstått det minskar risken för missfall rejält om man ser hjärtat slå!

    Tycker inte du ska vänta till januari eftersom du ändå kommer få hjälp av Sahlgrenska även om du skulle få missfall. Och det är inte som att du kan hålla det hemligt för dom heller! Bättre du går på tidigt ultraljud hos dom om nån vecka och sen kan njuta av din graviditet <3


    Jag kommer nog ringa min lokala barnmorska här vart jag bor. Men kommer vänta innan jag hör av mig och meddelar detta till Sahlgrenska. Är super orolig. Försöker bara att förstå och ta in för att kunna leva lite som vanligt. Tack för allt stöd :)
  • polf
    zuces skrev 2017-12-06 14:57:34 följande:

    Hur går det för dig? Vilken vecka är du i nu? Hur känns hela graviditeten? :)


    Missat ditt inlägg!

    Tack för din omtanke, jag är i v13 och börjar äntligen få lite mer energi och aptit. Har mått sådär.. men går in i v14 om 2 dagar och då bör det vända lite :)

    Känns fortfarande lite otroligt men har gjort ultraljud vid v12 och allt såg bra ut. :) hur går det för er? Snart hormonbehandling?
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska