• zuces

IVF - Sahlgrenska

Hej! 

Jag och min man har stått i kö sedan slutet på Maj för IVF behandling på Sahlgrenska. Söker nu fler som gör/har gjort eller ska göra sin IVF på Sahlgrenska i Göteborg för att följas åt på vägen!

• Svar på tråden IVF - Sahlgrenska
  • BinniBoo
    Vildismamma skrev 2018-10-07 16:34:39 följande:

Hur räknar man RD?

RD 1 är dagen efter insättning. Sen hur tidigt man kan plussa beror på hur många dagars odling man har satt in. 5 dagars kan man testa plus tidigare än 3 dagars.

Sen beror det på om man tar ovitrell eller liknande som kan ge ett falskt positivt gravtest. När jag gjorde IVF med yngsta sonen testade jag från RD 4 bara för att se att ovitrellen gått ur kroppen, vilket det hade.

Nu har jag bara gjort en insättning av ägg vi fick till frysen så går inte på några hormoner nu.

Sen ska man ju alltid tänka på att alla är olika. Vet folk som plussat redan på RD 7 men vet oxå folk som inte plussat förrän festdag. Så plussat man inte tidigt betyder det ju inte att det är kört heller. Sen är olika gravtest olika känsliga. Jag plussade med clearblue digital som funkar upp till 5 dagar innan beräknad mens och sen slipper man fundera över spökstreck då det står om man är gravid eller inte och inte behöver tyda något plus. :)
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 Oscar 150219 ♥¸.?°´¯)
  • Vildismamma
    BinniBoo skrev 2018-10-07 17:47:11 följande:

RD 1 är dagen efter insättning. Sen hur tidigt man kan plussa beror på hur många dagars odling man har satt in. 5 dagars kan man testa plus tidigare än 3 dagars.

Sen beror det på om man tar ovitrell eller liknande som kan ge ett falskt positivt gravtest. När jag gjorde IVF med yngsta sonen testade jag från RD 4 bara för att se att ovitrellen gått ur kroppen, vilket det hade.

Nu har jag bara gjort en insättning av ägg vi fick till frysen så går inte på några hormoner nu.

Sen ska man ju alltid tänka på att alla är olika. Vet folk som plussat redan på RD 7 men vet oxå folk som inte plussat förrän festdag. Så plussat man inte tidigt betyder det ju inte att det är kört heller. Sen är olika gravtest olika känsliga. Jag plussade med clearblue digital som funkar upp till 5 dagar innan beräknad mens och sen slipper man fundera över spökstreck då det står om man är gravid eller inte och inte behöver tyda något plus. :)

Okej det har inte gått så lång tid för mig än så väntar med att testa...
  • Kawi

Vi tjuvtestade i morse.. 14 dagar sedan äggplock och nionde ruvardagen. Min man ville inte eftersom kliniken sa att testet kan visa fel, men jag stod på mig.. :)

Hjärtat hoppade ett extra slag eftersom det är ett tydligt streck (efter typ 200 gjorda test de senaste 2 åren), men ingen aning om man ska våga tro..

• Kawi
    lyckligast80 skrev 2018-10-07 08:24:55 följande:

Vad roligt! Alltid så kul att se slutresultatet:)

Idag blir det Universeum med lilleman, jättelängesen vi var där... igår var vi inte ut nånting, fixade bara hemma hela långa dagen. Ser ut att vara gott väder idag också:)

Jag var på spa med två vänner igår. Har inte pratat med dem om vad vi går igenom, men min mage är ju stor som 4:e månaden så jag var tvungen att berätta.. svårt att visa sig i badkläder :)
  • Kawi
    Elcca skrev 2018-10-06 20:42:28 följande:

Ja!! Min mage är gigantisk och det känns precis som du skriver, att jag vaggar fram. Känns väldigt jobbigt då man känner sig supergravid men man har ingen aning om man är det. Så mycket blandade känslor.

Har sedan igår börjat få molvärk o magen och längst ner i ryggen. Inget bra tecken. Brukar alltid få ont såhär innan mens, så nu är jag livrädd att det ska vara pågång!

Jag har ingen molvärk utan det är mest den här gigantiska uppsvällda magen som är problemet.. och att man är så otymplig och att det gör ont när det tar i någonstans. Men molvärk är väl en jättenormal biverkning av lutinus, tänker jag. Men man gör ju inget annat än att leta symptom... :(
  • Vildismamma
    Kawi skrev 2018-10-08 06:41:38 följande:

Vi tjuvtestade i morse.. 14 dagar sedan äggplock och nionde ruvardagen. Min man ville inte eftersom kliniken sa att testet kan visa fel, men jag stod på mig.. :)

Hjärtat hoppade ett extra slag eftersom det är ett tydligt streck (efter typ 200 gjorda test de senaste 2 åren), men ingen aning om man ska våga tro..

Men ojdå... ja det ser ju verkligen ut som ett positivt resultat... håller tummarna att det blir så även om några dagar igen... :)
  • lyckligast80
    Kawi skrev 2018-10-08 06:41:38 följande:

Oj oj sedär:) Ser väldigt positivt ut! Jag vågar mig på ett litet grattis iaf:) Vi håller alla tummar och tår att det inte är fel!
  • lyckligast80

Godmorgon,

Känner ni någonting? Förutom svullen mage? Har lite som tidigare lite smått värk i magen men absolut inget annat. Och jag skulle nog inte ens säga att min mage är speciellt svullen, inte hård, ingenting. :/

• Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-10-08 08:06:11 följande:

Godmorgon,

Känner ni någonting? Förutom svullen mage? Har lite som tidigare lite smått värk i magen men absolut inget annat. Och jag skulle nog inte ens säga att min mage är speciellt svullen, inte hård, ingenting. :/

Godmorgon godmorgon... nej jag känner ingenting heller... känns verkligen som dåligt tecken att man inte har någon som helst symtom... inte ens någon liten känsla... så nu går jag mest och väntar på att mensen ska komma...
  • lyckligast80
    Vildismamma skrev 2018-10-08 08:51:55 följande:

Godmorgon godmorgon... nej jag känner ingenting heller... känns verkligen som dåligt tecken att man inte har någon som helst symtom... inte ens någon liten känsla... så nu går jag mest och väntar på att mensen ska komma...

Tänker att man kunde få något litet tecken iaf, men det är väl bara att vänta å se....
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska