Barnmorska blev förbannad och stormade ut!
Jag och min man väntar vårt första barn. Idag är det ca 50 dagar kvar till bf. Den senaste tiden har det börjat bubbla med massa frågor i mig, och även oro över förlossning men även såklart sen när barnet är här. Jag har redan tidigt känt att jag vill ha kontroll över min förlossning. Allt mer har jag läst och hört att man får ha all kontroll man vill, vård är ju frivilligt. Små och stora saker känns viktigt för mig, som att ha mina egna kläder, kunna välja själv vilken ställning jag vill föda i, säga när och om dom får undersöka mig vaginalt (beror även på att jag har en mild vestibulit, men som är betydligt värre nu under graviditeten). Några oron jag har är bäckenträngsel då det finns i min släkt, hade gärna haft planerat kejsarsnitt om det skulle vara så att jag hade det, vill inte vara med om en akut snitt. Hur som helst har jag lega i den senaste tiden med egen "forskning" i alltihopa. Veta mina alternativ med allting. Fått veta att man faktiskt inte behöver bli undersökt vaginalt varannan timme som min barnmorska sagt att man måste, man får ha egna kläder, man kan försöka vara hemma så länge som möjligt under värkarbetet och mycket annat jag vill. Idag hade vi tid hos min barnmorska, kände mig lite nere över allt möjligt, mycket pga oron som börjat komma då förlossningen närmar sig. Hur som helst fick vi komma in till rummet, hon såg att jag var lessen. Men hade ingen lust att prata om mina känslor med henne, så sa att jag var irriterad istället och kollade på min man så att hon bara skulle anta att jag var hormonell mot honom eller så. Hur som helst så börjar hon som vanligt, frågar hur jag mår och sedan frågar om vi har några frågor. Jag säger nej då jag tycker att hon gett väldigt "rutinmässiga" svar. "Ja dom kollar dig varannan timme" etc etc. Men min visste att jag bubblade av frågor, så han ställer dom lugnt åt mig. Han började med min största oro, bäckenträngsel. Fick såklart ett liknande svar, "nej dom göra inga bäckenmätningar" vilket inte är helt sant vet jag efter att hört barnmorskan här på familjelivs webbTV till exempel säga att dom visst gör det. Även hört på annat håll och att dom gjorde det på min manma. Jag säger detta lugnt till henne, vi ser att hon ser lite störd ut av det. Iaf så ställer jag frågor angående vaginal undersökning, hon ger sitt gamla svar och jag säger lugnt vad jag läst. Sen nämner jag om att jag till exempel funderar på att vara hemma så länge som möjligt... hon ger nåt negativt svar då också. Då säger jag att många som vill undvika medicin försöker vara hemma i trygg miljö så länge som möjligt. Strax efter det så säger hon "nu blir jag förbannad!" Stormar ut och smäller igen dörren. Lämnar oss chockade där. Jag blir lessen och min man säger att nu går vi. Så vi gick efter ca två minuter. Fattar ingenting... känner ännu mer oro för förlossningen nu.