• Anonym (Orolig)

    Kommer bebisen bli jättestor?

    Jag är väldigt liten 150cm och 40kg min pojkvän är väldigt stor 195cm och 140kg. Om jag blir gravid kommer jag då kunna föda hans barn på naturlig väg? Jag tänker att det kanske blir en 8kgs bebis eller så kan någon som är så liten som mig föda en så stor bebis?

  • Svar på tråden Kommer bebisen bli jättestor?
  • Anonym (Roosa)

    Under graviditeten är det mest mammans förutsättningar som påverkar, sedan tar hen igen sin "genetiska potential" under första tiden :)

  • Anonym (Ji)

    Hans vikt spelar ju ingen roll, han är ju bara tjock. Och att föda ett långt barn är ju inge svårare än att föda ett kort.

  • GAndrea

    En vän till mig har fött två barn. Ett vägde lite över 3 kg den andra 4,3 kg. Den som vägde 3 var värre att föda eftersom hans huvud gång var 4 cm mer. Dina gener om hur stort barnet blir spelar ju också roll. 8 kg bebisar föds väl knappt i Sverige heller, det märker säkert barnmorskan under besöken och så får man tillväxtultraljud. Jag har aldrig ens hört om någon 5+ kg bebis från Sverige. Kan säkert ha fel, men det känns orimligt.

  • belletristik

    om du blir gravid skulle jag ta upp den oron med bm och läkare och be om ett extra tillväxtultraljud tills du får ett. om bebisen då ser

    "stor" ut, så ligg på om att de ska kolla ev bäckenträngsel på dig.

    min kusin är ungefär stor som din kille och hans tjej är liten, hon har fått föda med planerat kejsarsnitt pga de misstänkte bäckenträngsel på henne. på så sätt kan du undvika akut snitt ev! men oroa dig inte massor i förskott. på ett sätt eller annat kommer bebisen ut.

  • belletristik
    GAndrea skrev 2017-09-30 10:52:21 följande:

    En vän till mig har fött två barn. Ett vägde lite över 3 kg den andra 4,3 kg. Den som vägde 3 var värre att föda eftersom hans huvud gång var 4 cm mer. Dina gener om hur stort barnet blir spelar ju också roll. 8 kg bebisar föds väl knappt i Sverige heller, det märker säkert barnmorskan under besöken och så får man tillväxtultraljud. Jag har aldrig ens hört om någon 5+ kg bebis från Sverige. Kan säkert ha fel, men det känns orimligt.


    jag känner två st svenska 6kilos bebisar :) men ja, det är ju extremt sällsynt..
  • Anonym (M)
    GAndrea skrev 2017-09-30 10:52:21 följande:
    En vän till mig har fött två barn. Ett vägde lite över 3 kg den andra 4,3 kg. Den som vägde 3 var värre att föda eftersom hans huvud gång var 4 cm mer. Dina gener om hur stort barnet blir spelar ju också roll. 8 kg bebisar föds väl knappt i Sverige heller, det märker säkert barnmorskan under besöken och så får man tillväxtultraljud. Jag har aldrig ens hört om någon 5+ kg bebis från Sverige. Kan säkert ha fel, men det känns orimligt.
    Sonens kusin vägde 5,5 kg vid födseln, så det händer. Enligt statistiken för 2015 vägde  3,4 % (3917 st) av nyfödda mer än 4,5 kg , där det helt säkert finns många som även vägde över 5 kg. Det är inte stor andel, men inte helt ovanligt.

    www.socialstyrelsen.se/publikationer2017/2017-3-3
  • Heliena
    GAndrea skrev 2017-09-30 10:52:21 följande:

    En vän till mig har fött två barn. Ett vägde lite över 3 kg den andra 4,3 kg. Den som vägde 3 var värre att föda eftersom hans huvud gång var 4 cm mer. Dina gener om hur stort barnet blir spelar ju också roll. 8 kg bebisar föds väl knappt i Sverige heller, det märker säkert barnmorskan under besöken och så får man tillväxtultraljud. Jag har aldrig ens hört om någon 5+ kg bebis från Sverige. Kan säkert ha fel, men det känns orimligt.


    Jag vägde 5320 g, så jo, vi finns i Sverige. ;)
  • Heliena

    Dessutom måste jag bara få påpeka att det nog inte spelar så stor roll hur stor varken du eller pappan är.. Min mamma är 164cm och min pappa är 172cm, men de lyckades ändå skapa en 5320g?s klump! Ni kan säkert få ett så stort barn, eller så blir det en på 3 kg, det vet man väl aldrig riktigt.

  • Anonym (Elin)

    Min sambo är 197 cm. Han vägde 3,2 kg och var 51 cm när han föddes. Jag är 174 cm. Jag vägde 4,4 kg o var 54 cm är jag föddes.

    När vår son föddes vägde han 4,3 kg o var 56 cm. Dottern vägde 3,7 kg o var 54 cm. Jag hade hört att barnets storlek gick på moderns sida så jag misstänkte att jag skulle få stora barn.

    Min mamma vägde 45 kg o var 164 cm när hon blev gravid med mig. Mina syskon var lika långa som mig och vägde runt 4 kg.

Svar på tråden Kommer bebisen bli jättestor?