• Kurlie
    Äldre 5 Oct 10:36
    7564 visningar
    3 svar
    3
    7564

    Vilken cheesecake ?

    Har gjort cheesecake en gång förut med gelatin, jättegod men undviker helst gelatin.

    Hittade recept på en fryst men vill kunna ha resterna i kylen till dagarna efter. Funderar nu på att göra en ugnsvariant men tycker de ser mindre bakverk ut och mer kaka om ni förstår hur jag menar. Hur är smaken på en i ugn? Tipsa gärna med recept!

  • Svar på tråden Vilken cheesecake ?
  • Äldre 5 Oct 11:02
    #1

    Enligt mig är den bästa cheesecaken Key lime pie. Upptäckte denna då jag köpte en flaska key west lime juice på ica, tyvärr verkar de slutat sälja denna.

    Men du kan hitta den på  www.kryddlandet.se/te-drycker/dryck/key-west-lime-juice/

    Fördelen är att den håller sig ganska bra i kylskåp, du har inte gelatin i den som du ville slippa och den ska inte heller frysas.
    Det är endast skalet som ska in i ugnen en stund.


    Nellie & Joe?s Key Lime Pie
    9? graham cracker pie crust
    14 oz. can of sweetened condensed milk
    3 egg yolks (whites not used)
    ½ cup Nellie & Joe?s Key West Lime Juice

    Combine milk, egg yolks and lime juice. Blend until smooth. Pour filling into pie crust and bake at 350º for 15 minutes. Allow to stand 10 minutes before refrigerating. Just before serving, top with freshly whipped cream, or meringue, and garnish with lime slices.


  • Frågvi­s91
    Äldre 5 Oct 11:38
    #2
    Kurlie skrev 2017-10-05 10:36:22 följande:

    Har gjort cheesecake en gång förut med gelatin, jättegod men undviker helst gelatin.

    Hittade recept på en fryst men vill kunna ha resterna i kylen till dagarna efter. Funderar nu på att göra en ugnsvariant men tycker de ser mindre bakverk ut och mer kaka om ni förstår hur jag menar. Hur är smaken på en i ugn? Tipsa gärna med recept!


    Bästa cheesecake'n är med pistagenötter och granatäpple. Alla jag bjudit den på älskar den och jag och min sambo avgudar den!
  • Kurlie
    Äldre 15 Oct 13:58
    #3

    Tack för tipsen! 


    Det blev en klassisk med vit chokladsmak toppade med hallon. Vansinnigt god! 

Svar på tråden Vilken cheesecake ?