• aimay

När kan man se kön och var kan man göra ul?

Hur tidigt kan man se kön på barnet i magen?

Och var i sthlm kan man göra privat Ultraljud?

Jag är bara gravid i vecka 6 med andra barnet och undrar lite över vad man skulle kunna göra för att få den blivande storasystern att känna sig riktigt delaktig.

Man får ju inte ha med sig barn på rul och kub så funderade på om man skulle boka ett privat ultraljud för att hon (6,5 år) ska få vara med. Skulle vara kul om hon fick vara med när vi tog reda på könet.

Hur tidigt kan man se och var kan man göra ul?

• Svar på tråden När kan man se kön och var kan man göra ul?
  • L1LL

På crocus ul klinik i sthlm så kollar dom kön från v 16 enligt hemsidan. Där får man även ta med barn =) gjorde nyss 3d ul där och hade sonen 5.5år med =)

• aimay
    L1LL skrev 2017-10-06 13:21:24 följande:

På crocus ul klinik i sthlm så kollar dom kön från v 16 enligt hemsidan. Där får man även ta med barn =) gjorde nyss 3d ul där och hade sonen 5.5år med =)

Va kul! Vad tyckte han?

Känns så tråkigt att jag inte får ta med dottern på rul men förstår ju regeln, kan inte vara kul att jobba om någon tar med ett riktigt trots monster:D.

Jag har precis berättat för dottern och hon är väldigt brydd i könet. Vad bäbisen behöver för kläder och om det blir en tjej ska hon få låna smycken och hårspännen . Så jag tror hon skulle bli väldigt glad om hon fick vara med när vi tog reda på könet:)
  • Trippelmamma76

Den främsta anledningen är nog ändå att det ju inte är kön man tittar efter, utan allvarliga skador hos bebisen. Inte lämpligt att ha med barn på den sortens undersökningar där man kan bli tvungen att lämna ett tragiskt besked till föräldrarna.

Men om ni redan gjort kub så kan ni ju ta med barnet på ett köns-ultraljud.

aimay skrev 2017-10-06 15:48:35 följande:

Va kul! Vad tyckte han?

Känns så tråkigt att jag inte får ta med dottern på rul men förstår ju regeln, kan inte vara kul att jobba om någon tar med ett riktigt trots monster:D.

Jag har precis berättat för dottern och hon är väldigt brydd i könet. Vad bäbisen behöver för kläder och om det blir en tjej ska hon få låna smycken och hårspännen . Så jag tror hon skulle bli väldigt glad om hon fick vara med när vi tog reda på könet:)

• annabellelee
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-06 19:06:43 följande:

Den främsta anledningen är nog ändå att det ju inte är kön man tittar efter, utan allvarliga skador hos bebisen. Inte lämpligt att ha med barn på den sortens undersökningar där man kan bli tvungen att lämna ett tragiskt besked till föräldrarna.

Ja, tänk på detta och se till att ni gjort kub innan. Om ni under UL upptäcker att barnet i magen har någon sjukdom/skada är det inte lämpligt att syskon är med.
  • aimay
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-06 19:06:43 följande:

Känner att den där kommentaren var väldigt onödig.
  • aimay

Att det ska vara helt omöjligt på familjeliv att ställa en enkel fråga.....

• Trippelmamma76

Jaha? Men det var ett svar på uttalandet om du "förstod att det inte var kul för den som jobbar om man tar med "monster", jag ville bara påpeka att det inte är främsta anledningen till att barn inte ska vara med... förstår inte vad som var upprörande med det, men ber om ursäkt oavsett då.

aimay skrev 2017-10-06 20:47:35 följande:

• ninjamamman
    aimay skrev 2017-10-06 20:47:35 följande:

Vad menar du nu? Hon svarade bara på ditt påstående om att det inte kan vara kul att jobba om man tar med en trotsig unge. Det är ju såklart dels pga att det är otroligt viktigt att det är lugn och ro under undersökningen. Dels pga att det inte är ett dugg lämpligt för ett barn att vara med om något avvikande upptäcks på ul. Det är ju därför rul görs!
Svar på tråden När kan man se kön och var kan man göra ul?