Inlägg från: PSDrömmaren |Visa alla inlägg
  • PSDrömmaren

Min fru vill inte längre

Jag älskar min fru otroligt mycket och vi har varit tillsammans sedan 2008, vi har 2 barn som är 3 och 5 år. Jag lämnar och hämtar på dagis då mina arbetsförhållande tillåter det, handlar all mat och lagar mat 7 dagar i veckan. Dessutom har jag byggt ut huset själv då vi har behövt mer utrymme. Prioriterar familjen som nr 1.
    Jag har efter alla år samma åtrå för min fru och om jag kunde skulle vi ha sex varje dag, det hade vi det första åren och vi båda hade inställningen att det är viktigt med intimitet. Är som person väldigt fysisk av mig och går jag förbi min fru så för jag gärna min hand över hennes rygg för att visa att jag är där och små kyssar på nacken.
    Min fru har tidigare sagt att hon älskar när jag gör det. När vi har gott och lagt oss tidigare så har vi alltid legat och kramats, men under sista åren har hon börjat sätta på sig dubbla tröjor och långbyxor trots att det är varmt i rummet. Vill tillägga att hon har inte gått upp i vikt utan har samma kroppsform som när vi träffades. För c:a 2 år sedan så började min fru ta avstånd från mig, sexet avtog och till dagens datum för 2017 så har vi haft sex 2 gånger och dessa gånger så har jag nästan fått tjata mig till det och hon ligger på rygg och tittar bort.
    När vi är klara så lägger hon sig längst ut på kanten på sängen och sover eller börjar knappa på telefonen. Jag har försökt att prata med henne om detta men hon vill inte prata om det. Vet inte hur eller vad jag ska göra.
    Börjar bli rädd för att hon tröttnat på mig. Har fram till nu visat att jag är intresserad av att kyssas, röras och vara intim med henne. Köpt presenter och masserar ofta hennes fötter och rygg. Hon vill under inga omständigheter att jag rör hennes bröst, eller några intima delar. Har försökt prata med henne men hon vill inte prata om detta.
    Detta har på gott i 2 år och jag är desperat av närhet. känner mig inte älskad. Har nu slutat att ens försöka vara intim med min fru. Behöver tips och råd om vad jag kan göra.
    Har vid flera gånger vilja prata med henne om detta utan att anklaga henne utan vill bara komma fram till en bra lösning.
    Dock är hon inte intresserad eller vill prata om det.

Vad ska jag göra. Älskar henne så.

• Svar på tråden Min fru vill inte längre
  • PSDrömmaren

Tack för alla tips.
    Har också funderat på om hon träffat någon annan, tanken har ju förstås slagit mig.
    Vet att hon pratat med en av sina kompisar om detta och har funderat på att kontakt den vännen som även jag känner ganska bra.
    Jag kan hålla med om att jag är lite för mesig och det är något jag måste ta tag i.

Har som jag skrivit tidigare försökt prata om det med henne om att hon inte vill vara intim längre. Men hon är inte intresserad av att prata om det.

Hon har tidigare blivit våldtagen och det hände när vi precis hade träffats. Det har vi pratat om och hjälp henne med den biten så gott jag kunnat. Det va för c:a 10 år sedan. 

Har alltid försökt göra livet lätt för henne och våra barn och vill fortsätta med det.

• PSDrömmaren

Tack för alla diskussioner kring ämnet.
    Jag har väl alltid varit den som tagit största lasset gällande städning och skötsel av hemmet då jag är väldigt pedant. och i stället för att klaga på barnen eller frun så gör jag vissa saker direkt men ser inte det som något problem.
    Det som är problem är ju att hon inte vill prata med mig angående att vi inte är intima längre och ser inte att hon känner glädje för det vi har haft och kan ha.
    Fantastiska barn, jag trivs med mitt jobb och hon på sitt. 
    Måste lösa detta och det verkar som att jag måste gå lite hårdare på och tvinga henne att våga prata om problemen.
    Kanske är något som jag inte ens uppfattat som är orsaken.

• PSDrömmaren

Tack för alla tips.

1. Jag försöker ta reda på hur min fru mår, har frågat henne vid flera tillfällen. Men hon vill inte prata om det. Jag vill att man ska kunna prata om ALLT i en relation även om det är jobbiga saker. Man ska kunna föra diskussionerna utan att anklaga varandra. Har frågat min fru om det är något jag gör som gör att det inte funkar.

2. Det handlar inte om att ligga hela tiden, Men att kunna ligga i soffan och hålla om varandra, gå hand i hand när man är ute och promenerar. Det är intimitet för mig också.

3. Har aldrig tvingat henne utan har alltid frågat henne och har avbrutit flera gånger då jag verkligen märker att hon inte vill egentligen. 

TACK vara allas svar och diskussioner har jag lyckats prata med min fru idag och ett av mina förslag va att gå i par terapi för att kunna prata ut om ALLT.
    Hon har gått med på det men vill börja att prata med någon själv och har bokat tid.

Min största önskan är att hon ska må bra för hon är en underbar person och en underbar mamma. Och i en del av en stor familj så måste alla må bra då jag anser att mår någon dåligt i en familj så ska de övriga finnas där för att hjälpa till.

• PSDrömmaren
    Anonym (Alltså) skrev 2017-10-12 14:54:18 följande:
    1. Det du tar upp upprepade gånger i tråden handlar om rent praktiska/mekaniska saker. Att du städar och lämnar barn underlättar säkert vardagen då hon slipper tänka på vissa moment. Dock(!) skriver du ingenting om hur ni fördelat det känslomässiga ansvaret och -arbetet. Hur vårdar ni er relation och hur tar ni hand om varandra och er själva?

2. Ta reda på hur din fru mår och hur hon trivs i relationen istället för att tjata om att ligga. Rikta fokus till det grundläggande istället för vad du "önskar".

3. Sluta övergreppa henne. Att fortsätta ligga med någon som uppenbart inte vill är våldtäkt. Sök hjälp och anmäl dig själv.
    Ska försöka svara på ditt inlägg.
    1. Om vi ska göra något tillsammans så är det JAG som bokar ev saker för att vi ska ha tid tu man hand, ordnar spa, Jag försöker några gånger i månaden ordna romantiska middagar ute eller hemma. Tar mig gärna tid att ordna massage antingen på spa eller om jag använder mig av massagebordet hemma. Med tända ljus, hon har inte gjort något på länge för att vara romantiskt.
    2. Hoppas du inte tror att det bara handlar om att ligga. Försöker göra saker som hon gillar och frågar vad som är fel och jag vill rätta till det grundläggande problemet. Men det går inte om man inte får svar.
    3. Hoppas du inte tror att jag våldtar henne. Det är det SISTA JAG SKULLE GÖRA.
  • PSDrömmaren
    Olikasombär skrev 2017-10-14 11:47:53 följande:

Enligt den omtalade relationsrådgivaren och psykologen Esther Perel som har skrivit flera böcker i ämnet,(senast på Skavlan) och dagligen arbetar med skilsmässor och otrohet är kvinnans sexualitet helt och hållet narcissistisk. Den är centraliserad kring behovet av att bli åtrådd och begärd. En kvinna måste få känna sig oemotståndlig för sin partner och bli erövrad och förförd om och om igen. Det kan förklara varför en kvinna som hamnar i monogama relationer och långvariga äktenskap med trygghet och slentrian oftare bryter upp och tappar lusten för sin man. Efter en tid med barn, vardag och rutiner dör hennes åtrå och ersätts av omvårdnaden för barn och familj och ansvar. Trygghet och vardag är förödande för kvinnors lust. 

www.familjeliv.se/forum/thread/78098063-varfor-kvinnors-sexualitet-behover-en-badboy

Intressant!

När jag började känna att hon tappat intresset har jag började jag säga att jag älskar henne oftare och även försökt att vara mer romantisk med henne. Gjort saker som vi gjorde i början av vårt förhållande. Men det har inte varit så uppskattar. Har fram tills för c:a 2 veckor sedan varit väldigt på gällande beröring kramar och kyssar men det har gett motsatt effekt.

Jagr desperat
  • PSDrömmaren

Är tacksam för diskussionen som pågår.

Vet att det inte är sexet som är grunden till problemet utan något annat.

I ett förhållande så MÅSTE man kunna prata med varandra och försöka förstå varandra.

Det är inte lätt när någon inte vill prata om problem..

Om det är våldtäcken som är en av orsakerna eller så kan det vara något annat.

Jag har försökt nu i 2 år och prata med henne och det är först nu efter att jag skrivit här som jag lyckats få henne att faktiskt ringa en psykolog. Det är nog om bra att hon pratar själv och även till sammans med mig

Anklagar henne inte för något utan vill bara att båda ska må bra och kunna ha roligt med varandra och barnen tillsammans utan att någon mår dåligt.

• PSDrömmaren
    Anonym (Vill inte heller) skrev 2017-10-14 19:59:11 följande:

Hur gamla är ni?

Åldern (klimakteriet) kan påverka lusten.

Min fru är snart 36.
  • PSDrömmaren

Tack för alla kommentarer i tråden.
    Vad jag förstår är det många som har liknande problem i relationer gällande intimitet.
    Det handlar inte bara om sex. men att kunna kramas, gå hand i hand och kyssas.
    Det va någon som skrev att jag skulle anmäla mig själv för våldtäkt på min fru. Skulle aldrig tvinga mig på någon.
    Om ett par har haft en bra relation där det har varit mycket beröring, åter igen inte bara sex, utan en smekning på ryggen när man går förbi eller en liten kram när man lagar mat. 
    Vill ena parten plötsligt förändra relationen och ta bort i stort sätt all beröring, kan bero på olika omständigheter.
    Varför skall den andra parten alltid bara acceptera detta och varför kan man inte prata igenom allt och komma överens om en lösning som passar båda. Det handlar om att ge och få i en relation, (inte så att någon tar skada på något sätt). 

Jag jobbar på att min fru och jag ska prata mer med varandra och se vad vi kan hitta på för att lösa alla problem.

• PSDrömmaren
    Liwslust skrev 2017-10-17 21:26:02 följande:

Hej TS.

Jag tycker du ärligt verkar bry dig om din fru, det är fint. Jag tänkte lägga till en ny infallsvinkel till hela diskussionen. En del sanning kan ligga i att allt inte ska handla om sex utan om beröring, närhet osv men för mig blir det ändå lite klyschigt. Är du säker på att din fru, när hon tidigare njöt av ert samliv, verkligen kom när ni hade sex? Det är en sak att hon verkade njuta, att hon var vild och kåt. I ett nytt förhållande och närmsta åren är man ju ofta det om man är kär. Jag tror att en kvinna, precis som en man, behöver få komma under sex, lite då och då i alla fall. Annars känner man sig tillslut onormal, tappar lusten och tappar även sin partner med tiden. Jag har upplevt detta nämligen. Men det är inte säkert detta är hela sanningen. Men jag reagerar när du skriver att hon ej vill prata om ert samliv. Jag ville aldrig erkänna detta i ett tidigare förhållande, det finns liksom inget pinsammare. Men gör man inte det, vågar berätta, dör en liten bit av den man verkligen är. Och det går ju alltid att lära sig hur man kan komma....

Tack för infallsvinkel.

Jo jag är.säker på att hon kom när vi hade sex tidigare. Sen problemen började med all intimitet så känns det som att hon inte vill komma. När vi hade sex tidigare så häll vi alltid på ett tag men de sedan 2 år tillbaka så har hon bara velat att det ska gå över fort. Sista tiden har jag inte en försökt att ha sex med min fru utan bara gett henne kramar. Men känner även där att hon inte verkar njuta av det. När vi är med familjen eller vänner så sätter hon sig hos mig och lägger kanske handen på mitt ben men det gör hon aldrig om vi är själva. Det över 2 år sedan hon ville ha sex med mig och det är ungefär så länge sedan som hon ville ligga och kramas u soffa och se på film.
  • PSDrömmaren
    Tavelramen skrev 2017-10-24 17:50:11 följande:

Läs boken jag tipsat om tidigare. Där har du svaret på vad du gör fel. För Guds skull så sluta prata, tjata och tråna. Berätta inte för henne om boken utan börja agera. Löser inte boken dina problem så berättar boken också vilka alternativ du har.

Har beställt boken dig ska läsa den.
  • PSDrömmaren
    Liwslust skrev 2017-10-17 21:26:02 följande:

Hej TS.

Jag tycker du ärligt verkar bry dig om din fru, det är fint. Jag tänkte lägga till en ny infallsvinkel till hela diskussionen. En del sanning kan ligga i att allt inte ska handla om sex utan om beröring, närhet osv men för mig blir det ändå lite klyschigt. Är du säker på att din fru, när hon tidigare njöt av ert samliv, verkligen kom när ni hade sex? Det är en sak att hon verkade njuta, att hon var vild och kåt. I ett nytt förhållande och närmsta åren är man ju ofta det om man är kär. Jag tror att en kvinna, precis som en man, behöver få komma under sex, lite då och då i alla fall. Annars känner man sig tillslut onormal, tappar lusten och tappar även sin partner med tiden. Jag har upplevt detta nämligen. Men det är inte säkert detta är hela sanningen. Men jag reagerar när du skriver att hon ej vill prata om ert samliv. Jag ville aldrig erkänna detta i ett tidigare förhållande, det finns liksom inget pinsammare. Men gör man inte det, vågar berätta, dör en liten bit av den man verkligen är. Och det går ju alltid att lära sig hur man kan komma....

Tack för infallsvinkel.

Jo jag är.säker på att hon kom när vi hade sex tidigare. Sen problemen började med all intimitet så känns det som att hon inte vill komma. När vi hade sex tidigare så häll vi alltid på ett tag men de sedan 2 år tillbaka så har hon bara velat att det ska gå över fort. Sista tiden har jag inte en försökt att ha sex med min fru utan bara gett henne kramar. Men känner även där att hon inte verkar njuta av det. När vi är med familjen eller vänner så sätter hon sig hos mig och lägger kanske handen på mitt ben men det gör hon aldrig om vi är själva. Det över 2 år sedan hon ville ha sex med mig och det är ungefär så länge sedan som hon ville ligga och kramas u soffa och se på film.
  • PSDrömmaren

Hade ett samtal med min fru förra året efter att jag skrivit här.
    Hon sa åt mig att gå ut och ragga upp någon på krogen för så att du får ligga för jag orkar inte.
    Det tog någon månad men bestämde mig för att göra som min fru faktiskt hade sagt.
    Jag såg till att jag träffade någon och hade sex med.
    Jag ångrade det hela tiden och mådde dåligt under tiden.

Min fru fick reda på att jag hade varit otrogen i det här fallet. Jag hänvisade till det hon faktiskt hade sagt mitt mig någon månad tidigare.
    Och vi hade inte haft sex efter att hon sagt det heller.
    Dock blev hon rosenrasande.
    Och nu vill hon skiljas.
    Personligen så tror jag kanske att det ligger mer i det hela.

Har en fundering i detta också.

Hon sa att hon hade varit hemma hos en annan man flera gånger, En man som jag inte vet vem det är men hon hade varit hemma hos honom på nätterna och kommit hem till vår bostad vid 4-5 tiden på morgonen.
    Hon säger att de endast satt och pratade för att jag inte lyssnade på henne.
    Jag är dock tveksam till att de endast suttit och pratat.
    Han har dock varit singel, det har jag fått fram och hon har träffat honom via några av hennes nya vänner.

Vad tror Ni. Alla jag känner säger att hon inte bara har pratat.
    Mycket i och med att hon inte ens har velat krama eller kyssa mig under denna period.

Svar på tråden Min fru vill inte längre