Hur ska jag få honom att komma på att fria?
Såhär är det, jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år nu och är 30 år gamla. Vi vill båda två gifta oss, men har alltid sagt någon gång när vi är ca 30-35 år. Min sambo är helt säker på att han vill vara den som friar och jag är 90% säker på att han skulle säga nej av principskäl om jag friade.
Min sambo är inte så romantisk och han är väldigt långsam och seg och inte den som tar initiativ om vi säger så. Han vet att jag helst vill ha lite planering och romantik bakom ett frieri till mig, men jag har inga spektakulära krav utan det är mer drömmar än krav. Jag pratar nästintill aldrig om giftermål/frieri men nu känner jag att det borde börja bli dags snart.
Vi ska åka utomlands tillsammans utan barn i december och jag har naturligtvis tänkt ihop ett magiskt frieri utomlands nu som jag bara går och önskar att han också skulle tänka på. Men jag är också hundra säker på att han inte ens tänker på giftermål nu.
Så frågan är:
Ska jag skita i vad han vill och fria ändå och riskera att både bli förödmjukad och sårad?
Ska jag prata med honom om förlovning öppet, riskera att få ett "njae ja kanske" och sen händer troligast inget?
Ska jag hinta massor så han förstår exakt vad jag vill, och sen kommer dagen och 70% risk är att jag blir besviken för att han inte friar.
Ska vi strunta i drömmen om att fria och bli friad till och helt enkelt förlova oss tillsammans och ha planerat allt ihop?
Ska jag bara lämna allt och slumpen och inget händer.
om jag berättar om vad jag har tänkt så kommer han kanske att tycka det är en bra idé men då är det inte hans idé längre så det kommer nog att slumpas direkt...Så ska jag försöka vara listig och göra nåt annat?
Töntigt kanske, men för oss är det viktigt att det är en överraskning och att han friar. Vi pratar inte om giftermål alls ofta, det är mer resmålet om gjorde att jag kom på detta ur tomma luften just nu, så därför är jag säker på att han inte har tankarna där. efter såhär många år finns det liksom ingen naturlig punkt i förhållandet vi måste nå, utan det har mer varit åldern som spelat roll tidigare. Vi har också känt att vi vill ha råd med giftermål och gifta oss ett år efter frieriet.