• Anonym (Fria)

Hur ska jag få honom att komma på att fria?

Såhär är det, jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år nu och är 30 år gamla. Vi vill båda två gifta oss, men har alltid sagt någon gång när vi är ca 30-35 år. Min sambo är helt säker på att han vill vara den som friar och jag är 90% säker på att han skulle säga nej av principskäl om jag friade. 

Min sambo är inte så romantisk och han är väldigt långsam och seg och inte den som tar initiativ om vi säger så. Han vet att jag helst vill ha lite planering och romantik bakom ett frieri till mig, men jag har inga spektakulära krav utan det är mer drömmar än krav. Jag pratar nästintill aldrig om giftermål/frieri men nu känner jag att det borde börja bli dags snart.

Vi ska åka utomlands tillsammans utan barn i december och jag har naturligtvis tänkt ihop ett magiskt frieri utomlands nu som jag bara går och önskar att han också skulle tänka på. Men jag är också hundra säker på att han inte ens tänker på giftermål nu.

Så frågan är:

Ska jag skita i vad han vill och fria ändå och riskera att både bli förödmjukad och sårad?

Ska jag prata med honom om förlovning öppet, riskera att få ett "njae ja kanske" och sen händer troligast inget? 

Ska jag hinta massor så han förstår exakt vad jag vill, och sen kommer dagen och 70% risk är att jag blir besviken för att han inte friar.

Ska vi strunta i drömmen om att fria och bli friad till och helt enkelt förlova oss tillsammans och ha planerat allt ihop?

Ska jag bara lämna allt och slumpen och inget händer. 

om jag berättar om vad jag har tänkt så kommer han kanske att tycka det är en bra idé men då är det inte hans idé längre så det kommer nog att slumpas direkt...Så ska jag försöka vara listig och göra nåt annat?

Töntigt kanske, men för oss är det viktigt att det är en överraskning och att han friar. Vi pratar inte om giftermål alls ofta, det är mer resmålet om gjorde att jag kom på detta ur tomma luften just nu, så därför är jag säker på att han inte har tankarna där. efter såhär många år finns det liksom ingen naturlig punkt i förhållandet vi måste nå, utan det har mer varit åldern som spelat roll tidigare. Vi har också känt att vi vill ha råd med giftermål och gifta oss ett år efter frieriet.

• Svar på tråden Hur ska jag få honom att komma på att fria?
  • Aliona

Om det nu är viktigt för er båda att det ör han som friar och att det är en överaskning så får du tyvärr släppa på kontrollen över när och hur det kommer att hända. Hinta kan du kanske, men då riskerar du att han hade tänkt fria och inte vill längre för att du hintade.

Long shot kanske, men skulle du kunna få någon kompis till er att få din kille att förstå att du vill bli friad till nu?

• Anonym (Johanna)

Hmm vad knepigt! Jag vet inte om det är rätt svar för dig, men jag vet hur jag hade gjort. Jag hade nog inte friat om jag var säker på att det är viktigt för honom att få vara den som gör det. Däremot hade jag inte pallat att inte säga nåt utan bara gå och hoppas, för det hade slutat med att jag var irriterad o ledsen hela vår semester, medan han inte fattar nånting eftersom han inte alls tänkt i samma banor. Så jag hade definitivt tagit upp det innan. Typ sagt "älskling vi har ju pratat om att gifta oss. Jag tycker att det vore jättefint att förlova oss på Maldiverna (eller vart ni nu ska), vi är barnfria och det är så vackert och allt, det känns som perfekt läge nu när vi äntligen har råd med bröllop och allt. Hur känner du kring det?" Och så får ni prata om dET.

Jag o mitt ex hade en liknande situation och vi löste det så att vi bestämde tillsammans (typ ett halvår innan) att vi skulle förlova oss på en viss resa men sen var det han som valde plats och läge att fria. Det blev jättefint :)

• Stårschan
    Aliona skrev 2017-10-11 12:56:01 följande:

Om det nu är viktigt för er båda att det ör han som friar och att det är en överaskning så får du tyvärr släppa på kontrollen över när och hur det kommer att hända. Hinta kan du kanske, men då riskerar du att han hade tänkt fria och inte vill längre för att du hintade.

Long shot kanske, men skulle du kunna få någon kompis till er att få din kille att förstå att du vill bli friad till nu?

Exakt min tanke. Lätta på hjärtat inför en av hans kompisar, och hoppas på att budskapet når fram.
  • Anonym (Nina)

Ja, om du helst inte vill fria själv, så skulle jag börja prata med honom om förlovning. Sen skulle jag också släppa alla drömmar och fantasier om ditt "magiska" frieri. Känns som att du lätt skulle kunna bli besviken, om du går omkring och hoppas att det ska ske på nåt visst sätt.

Om inget skulle hända, varken nu på resan eller sen, skulle jag ha friat själv, alt. bara bestämma tillsammans med partnern att förlova oss och skippa frieriet. Han har ändå haft 12 år på sig att fria.

• Meriall

Prata med hans kompis och be kompisen prata med honom på något sneaky sätt?

• Anonym (J)

Om han verkligen ville överraskningsfria så tror jag ärligt talat att han hade gjort det under de 12 år ni haft ihop. Tror du får ta tag i saken och ställa lite "krav" om det ska bli någon förlovning. Säg att du tycker det är dags och vill att ni börjar kolla ringar så att han kan börja planera frieriet (om han nu måste fria, eller bestäm ett datum ihop.

• Anonym (Swift)

Jag har kört på gör-det-själv-metoden.

Jag har själv skaffat mig utbildning och bra lön, ett efternamn som jag vill ha och en karl som jag ville gifta mig med. Jag friade till honom på vår årsdag i flera år och fick nej men det bekommer mig inte eftersom jag vet att han vill leva med mig.

Sedan fattade han galoppen och tog initiativet. Han var nog mest lite anti-bröllop eftersom hans far har haft två spektakulärt misslyckade äktenskap.

Har man egendriv så fixar sig det mesta, jag orkar inte sitta och vänta på att tröga medmänniskor ska göra saker.

• Anonym (Fria)

Tack för tipsen!, jag tror jag får nämna det väldigt löst och sen prata med en gemensam vän som kanske kan prata mer direkt. Tack för svaren!

• Anonym (Fria)
    Anonym (J) skrev 2017-10-11 18:41:04 följande:

Om han verkligen ville överraskningsfria så tror jag ärligt talat att han hade gjort det under de 12 år ni haft ihop. Tror du får ta tag i saken och ställa lite "krav" om det ska bli någon förlovning. Säg att du tycker det är dags och vill att ni börjar kolla ringar så att han kan börja planera frieriet (om han nu måste fria, eller bestäm ett datum ihop.

Njae det tror inte jag, eftersom vi själva alltid sagt att vi inte vill vara förlovade unga och vi inte vill gifta oss förrän vi är 30-35 år. Vilket han nu är, jag är snart 30 år. 
  • Anonym (Nyfiken)

Hur gick det ts? :)

Svar på tråden Hur ska jag få honom att komma på att fria?