• Anonym (Genuin osjälvisk kärlek)

Otrohet värre än allt?

Jag har funderat otroligt mycket på varför vi är svartsjuka på våra partners och varför det värsta som kan hända är att vår partner har sex med en annan eller ens har tankar på att vilja ha det.

Jag har varit ihop med min sambo i 6 år.. jag älskar honom otroligt mycket och vill ha ett liv tillsammans med honom. Vill ha barn med honom..Kan inte tänka mig något annat.

Men vi har inte i närheten av de sexliv jag skulle önska. Jag är 24 och han är 28.

Det har varit högst 4 gånger i månaden i alla år.. nu mera är det kanske 2 om jag har tur.. och eftersom han är så ointresserad av sex märks det ju även och påverkar dom få gånger vi har det. 

Självklart längtar jag efter att få njuta av sex så som jag en gång i tiden gjort.. Det är något av det bästa jag vet och jag blir tokig av tanken att aldrig få uppleva underbart sex igen.

Min sambo vet om detta, hur jag känner och hur uppgiven jag är.. han säger att han inte går igång på samma sätt längre trots att han tycker jag är sexig. Han påstår att det är något många av hans vänner upplever i sina relationer också.

Jag fantiserar om att få ha sex med någon annan och jag längtar efter det, varför är egentligen det så farligt att som människa njuta av sex med en annan? Jag tänker ju på det och drömmer ju om det? Varför är det så mycket värre att faktiskt göra det?

Jag fattar varför, men ändå.. är det inte bara gammal norm man har svårt att tänka förbi?

jag vill inget hellre än att min sambo och jag ska vara lyckliga, men nu råkar det ju vara såhär och varför ska man inte ge den man älskar chansen att få göra något denne älskar att göra? 

Jag skulle inte vilja att min sambo kände såhär jämt, och jag skulle verkligen inte vilja att det var anledningen att han tillslut skulle lämna mig.

Då ser jag hellre att man ser till varandras behov, och jag kan faktiskt tycka det är mer själviskt att säga att man nekar sin partner sex, om man inte själv tänkt ge det. För då tvingar man ju sin partner att välja.. och det kanske går ett tag att förtränga sina lustar men inte för all framtid.

Vet att detta inte är något alla tycker.. men om man verkligen tänker efter.. 

Tänk att du lever med någon som aldrig låter dig vara ute i solen till exempel.. och det är absolut det bästa som du vet, du älskar det och drömmer om det. 

Förstår egentligen inte varför det måste anses vara så fruktansvärt..  tycker svartsjuka är något själviskt. 

Är man två människor som helt genuint älskar varandra så borde man kunna ge varandra tillåtelse att njuta fullt ut av livet i allt vad det innebär...

Blir något motsägelsefullt i att påstå att man älskar någon men samtidigt inte tål att den människan vill ha sex med andra, även om det är smärtsamt kanske man ska fundera på vad det är man älskar.. är det verkligen människan i sig då, eller är det snarare vad den människan uppfyller hos en själv? och det är därför man inte vill se den människan igen om denne skulle råka njuta tillsammans med någon annan? För då uppfyller inte den personen ditt eget behov av att känna dig som den personen allt.. Bara funderingar jag haft ett tag.. 

Har själv varit otroligt svartsjuk förr.. men har insett att det berodde på just mitt ego och känslan den andre personen gav mig.. det var inte kärlek till den människan som gjorde mig svartsjuk.. rädsla att förlora visserligen..

• Svar på tråden Otrohet värre än allt?
  • Anonym (?)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:53:25 följande:

Du kanske läser för Lååååångsamt.. då kan det kännas långt ;) ledsen att tråka ut dig på grund av längden. själv är jag mer för innehåll

Ingen fara, du har rätt.

Jag själv är för lååångsam som en sengångare som är nyvaken och trött.
    möjligt skrev 2017-10-12 00:54:49 följande:
    Fast vill du leva i ett polygamiskt förhållande så är det väl ingen som stoppar dig från det?? Det är ju inte ett okänt koncept precis, men du kan ju inte vänta dig att det ska kännas bra för en monogam person.

Ingen av parterna i ett förhållande bör göra våld på sig själv och må dåligt, då är man i fel förhållande. Var går gränserna annars? Ska partnern ställa upp och tvinga sig att ha sex när de inte vill? Om din partner vill ha en kärleksrelation till som är mer än bara sex vid sidan av er relation är det ok? Regeln är enkel, du går med på ett förhållande under vissa premisser, vill du ändra dessa pratar du med din partner. Kan ni inte komma till en lösning ni båda är ok med så går ni skilda vägar. Aldrig enkelt att bryta upp men den ena ska inte må dåligt för den andres skull

Det du säger är mycket rätt.

funderar mer kring dessa frågor i allmänhet.. mer filosoferar om man vill kalla det så. 

Vad betyder det att älska en människa?

för mig betyder det att jag vill ha den människan i mitt liv, men framförallt att jag ger allt jag har till den utan krav att få tillbaka. Jag vill se den människan lycklig, vad det än innebär.

Klart jag skulle bli förkrossad om han ville vara med en annan istället. Inte det jag undrar över..

Anonym (Anonym) skrev 2017-10-12 00:56:09 följande:
    Ok

Skulle va intressant att snacka
    Vad har du för tankar då?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 01:03:09 följande:

Vad har du för tankar då?

Jag har varit i liknande situationer och själv funderat mycket över förhållanden i allmänhet
  • möjligt
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:58:05 följande:

Det du säger är mycket rätt.

funderar mer kring dessa frågor i allmänhet.. mer filosoferar om man vill kalla det så. 

Vad betyder det att älska en människa?

för mig betyder det att jag vill ha den människan i mitt liv, men framförallt att jag ger allt jag har till den utan krav att få tillbaka. Jag vill se den människan lycklig, vad det än innebär.

Klart jag skulle bli förkrossad om han ville vara med en annan istället. Inte det jag undrar över..

Men alla har sina gränser för vad de är ok med, bara för att du är ok med något behöver din partner inte dela den känslan. Skulle din partner Tex. vilja ha intima kärleksförhållande med tre andra kvinnor och dela sin tid jämnt mellan dessa så kanske du inte skulle må bra i den situationen? Eller tycker du att kärlek måste vara att acceptera att må dåligt för partnerns lycka? Borde inte kärlek vara att se till att båda mår bra, tillsammans eller isär?
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-12 01:05:58 följande:
    Jag har varit i liknande situationer och själv funderat mycket över förhållanden i allmänhet
    Vore intressant att höra hur dina tankar går, folk reagerar så starkt på det här ämnet utan att egentligen ta in det jag försöker diskutera kring. Hör gärna från någon som själv har erfarenheter kring samma situation.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 01:10:24 följande:

Vore intressant att höra hur dina tankar går, folk reagerar så starkt på det här ämnet utan att egentligen ta in det jag försöker diskutera kring. Hör gärna från någon som själv har erfarenheter kring samma situation.

Ja
  • möjligt

Just FYI

Jag har varit i nästan exakt din situation, för lite sex I förhållandet och valde då i samråd med min partner att öppna upp förhållandet och tillåta sex med andra.

möjligt skrev 2017-10-12 01:08:18 följande:
    Men alla har sina gränser för vad de är ok med, bara för att du är ok med något behöver din partner inte dela den känslan. Skulle din partner Tex. vilja ha intima kärleksförhållande med tre andra kvinnor och dela sin tid jämnt mellan dessa så kanske du inte skulle må bra i den situationen? Eller tycker du att kärlek måste vara att acceptera att må dåligt för partnerns lycka? Borde inte kärlek vara att se till att båda mår bra, tillsammans eller isär?

Det skulle förmodligen inte funka för mig, men jag skulle ju inte sluta älska honom för det. Men det skulle vara en sorg om han valde bort mig. 

Däremot om man bara diskuterar kring just sex. Det har han ju valt att neka mig om man ser det så, låter drastiskt men ändå. Jag kan inte tvinga honom och vill verkligen inte ha sex med någon som inte vill ha de med mig, så jag skulle kunna ge honom frihet att njuta på annat håll, av sex. Skulle han vilja dela sitt liv med andra på samma sätt som vi gör, hade jag backat, men det beror ju på att det vi har skulle ta skada.. sex har vi ju knappt? Så att ha sex på var sitt håll skulle ju fylla det behovet.

Även om min önskan är att han vill ha sex med mig,. jag lovar att jag skulle vara så jävla nöjd om jag kände bara en uns av att han ville försöka tillfredsställa mig, då skulle de inte spela någon roll om det inte var så ofta. Däremot försöker han inte längre.. vilket gör att jag funderar kring vilka uppoffringar man gör för ett förhållande....

möjligt skrev 2017-10-12 01:18:32 följande:

Just FYI

Jag har varit i nästan exakt din situation, för lite sex I förhållandet och valde då i samråd med min partner att öppna upp förhållandet och tillåta sex med andra.

Härligt för er!

min sambo och jag har också pratat om det, han var inte helt stängd för det. Vi har bara inte pratat färdigt ännu. Men det får väl ta tid.

Hur gick det för er då?

Svar på tråden Otrohet värre än allt?