• Anonym (Genuin osjälvisk kärlek)

Otrohet värre än allt?

Jag har funderat otroligt mycket på varför vi är svartsjuka på våra partners och varför det värsta som kan hända är att vår partner har sex med en annan eller ens har tankar på att vilja ha det.

Jag har varit ihop med min sambo i 6 år.. jag älskar honom otroligt mycket och vill ha ett liv tillsammans med honom. Vill ha barn med honom..Kan inte tänka mig något annat.

Men vi har inte i närheten av de sexliv jag skulle önska. Jag är 24 och han är 28.

Det har varit högst 4 gånger i månaden i alla år.. nu mera är det kanske 2 om jag har tur.. och eftersom han är så ointresserad av sex märks det ju även och påverkar dom få gånger vi har det. 

Självklart längtar jag efter att få njuta av sex så som jag en gång i tiden gjort.. Det är något av det bästa jag vet och jag blir tokig av tanken att aldrig få uppleva underbart sex igen.

Min sambo vet om detta, hur jag känner och hur uppgiven jag är.. han säger att han inte går igång på samma sätt längre trots att han tycker jag är sexig. Han påstår att det är något många av hans vänner upplever i sina relationer också.

Jag fantiserar om att få ha sex med någon annan och jag längtar efter det, varför är egentligen det så farligt att som människa njuta av sex med en annan? Jag tänker ju på det och drömmer ju om det? Varför är det så mycket värre att faktiskt göra det?

Jag fattar varför, men ändå.. är det inte bara gammal norm man har svårt att tänka förbi?

jag vill inget hellre än att min sambo och jag ska vara lyckliga, men nu råkar det ju vara såhär och varför ska man inte ge den man älskar chansen att få göra något denne älskar att göra? 

Jag skulle inte vilja att min sambo kände såhär jämt, och jag skulle verkligen inte vilja att det var anledningen att han tillslut skulle lämna mig.

Då ser jag hellre att man ser till varandras behov, och jag kan faktiskt tycka det är mer själviskt att säga att man nekar sin partner sex, om man inte själv tänkt ge det. För då tvingar man ju sin partner att välja.. och det kanske går ett tag att förtränga sina lustar men inte för all framtid.

Vet att detta inte är något alla tycker.. men om man verkligen tänker efter.. 

Tänk att du lever med någon som aldrig låter dig vara ute i solen till exempel.. och det är absolut det bästa som du vet, du älskar det och drömmer om det. 

Förstår egentligen inte varför det måste anses vara så fruktansvärt..  tycker svartsjuka är något själviskt. 

Är man två människor som helt genuint älskar varandra så borde man kunna ge varandra tillåtelse att njuta fullt ut av livet i allt vad det innebär...

Blir något motsägelsefullt i att påstå att man älskar någon men samtidigt inte tål att den människan vill ha sex med andra, även om det är smärtsamt kanske man ska fundera på vad det är man älskar.. är det verkligen människan i sig då, eller är det snarare vad den människan uppfyller hos en själv? och det är därför man inte vill se den människan igen om denne skulle råka njuta tillsammans med någon annan? För då uppfyller inte den personen ditt eget behov av att känna dig som den personen allt.. Bara funderingar jag haft ett tag.. 

Har själv varit otroligt svartsjuk förr.. men har insett att det berodde på just mitt ego och känslan den andre personen gav mig.. det var inte kärlek till den människan som gjorde mig svartsjuk.. rädsla att förlora visserligen..

• Svar på tråden Otrohet värre än allt?
  • Anonym (Anna)

Hur mycket elakt får man skriva här innan man blir avstängd härifrån?

Det är mycket sånt här . Tråkigt.

• Anonym (Anna)
    Ytzi skrev 2017-10-13 12:22:52 följande:

Du är ett svekfullt svin inse det du förtjänar inte din sambos trohet.

Svin är jag inget mer än vad du är som kastar skit
  • Anonym (Anna)

• Anonym (Anna)

• Anonym (Äpplen och päron)

Om du mår bra av sex och det betyder mycket för din livskvalitet skall du självklart ha sex.
    Det finns så många här på FL som bara lägger all energi för att få dig att känna skuld. Lyssna inte på dom. De blandar ihop alla korten i deras skallar. Ungefär som vi ser inom alla religioner runt om i världen. Om nu ärlighet vore det viktigaste i livet skulle de inte skriva under signatur här. Nej, dom skapar sin egen moral och vill gärna trycka in den i ditt ansikte kosta vad dt kosta vill.

Jag har träffat andra under flera år. Min partner, när hen vill, får bättre sex. Och jag mår bättre då närhet och sexighet betyder mycket för mig.

Lycka till. Sköt det snyggt. Njut av livet. 

• Pretorian IV
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:44:50 följande:

Förstår vad du menar.. men jag tänker inte vara otrogen.. det här är seriösa funderingar kring livet vi lever.. sett många förhållanden som tagit slut på grund av av att det är problem med sex på ett eller annat vis. 

Jag skulle aldrig ha tänkt såhär innan jag själv fick känna på hur det faktiskt är att försöka trycka undan en del av sig själv för att man så gärna vill vara där man är. 

Och det var då  jag började fundera kring meningen med det. 

Jag tycker undan det och han är nöjd för han slipper tjat om sex. och dör långsamt inombords, blir bitter. Du slog det mig plötsligt vad det var som jag höll på med. Och jag slogs också av tanken på hur hemskt det skulle vara om min partner gick runt i tystnad och kände som mig bara för mitt egos skull.

Finns det verkligen ingen som kan förstå mina funderingar på riktigt? vad det egentligen är jag försöker väcka för funderingar? 

känns som man reagerar så starkt på det jag skriver för man drar direkt paralleller till hur man skulle känns om ens partner ville ha sex med andra. Försök läs de med ett öppet icke dömande sinne. Strunta i vad ni tror jag har för anledning att skriva detta. se det för vad det är.. funderingar kring kärleken och livet, och vad vi håller på med. Tänkt vad underbart om man skulle kunna leva livet fullt ut, med allt vad det innebär..

Förstår exakt hur du tänker, funderar i samma banor själv ibland.

Varför kan man inte ha tryggheten och kärleken i ett förhållande, men samtidigt ha möjligheten att känna den där sköna känslan i kroppen när träffar någon man funkar med, ha en skön natt och sen gå tillbaka till tryggheten hos den man vill leva resten av livet med, men utan att känna att man gått bakom ryggen?

Hade gärna haft den möjligheten i mitt förhållande (har det ju delvis då vi ibland träffar andra par för sex), och givetvis gäller ju samma för min fru.
  • Pretorian IV
    Anonym (.-.) skrev 2017-10-13 05:46:51 följande:

Sex är inte bara sex. Sex är härligt och underbart och hör för mig ihop med stark kärlek.

Jag släpper inte någon så nära att jag har sex om jag inte är kär. Sådan sex ger mig inget. Om min partner skulle göra det tror jag att jag bokstavligen skulle kräkas. Sex och kärlek är så hårt sammanflätat för mig.

Dumpa din sambo, ni passar ju inte ihop. Du är ju jätteung, vill du leva så i 60 år till? Otrohet löser knappast problemet.

Men alla funkar inte så. Jag har bara haft sex med två kvinnor (en egentligen) där ser varit kärlek inblandat. Alla andra har bara varit ren sex för att det är kul och skönt.
  • möjligt
    Pretorian IV skrev 2017-10-14 12:24:59 följande:

Men alla funkar inte så. Jag har bara haft sex med två kvinnor (en egentligen) där ser varit kärlek inblandat. Alla andra har bara varit ren sex för att det är kul och skönt.

Men TS sambo verkar ju ha en liknande åsikt och det är ju honom TS väljer att ha ett förhållande med
  • Anonym (.-.)

Det är självklart helt ok men skulle alltså vara helt okompatibelt med mig. För TS del får hon reda ut vad som är ok och inte ok med hennes sambo. Det viktiga är att man delar sin tillvaro med någon likasinnad, vare sig det nu är strikt tvåsamhet, öppen relation, evig singel eller något annat. Det är när man lever / försöker leva med någon av annan uppfattning kring sex som det blir problem.
  • nevermind

Jag tycker inte heller otrohet är så förbannat hemskt. Inte värre än något annat svek i alla fall.

• Anonym (rationalisering)
    Pretorian IV skrev 2017-10-14 12:17:37 följande:
    Förstår exakt hur du tänker, funderar i samma banor själv ibland.

Varför kan man inte ha tryggheten och kärleken i ett förhållande, men samtidigt ha möjligheten att känna den där sköna känslan i kroppen när träffar någon man funkar med, ha en skön natt och sen gå tillbaka till tryggheten hos den man vill leva resten av livet med, men utan att känna att man gått bakom ryggen?

Hade gärna haft den möjligheten i mitt förhållande (har det ju delvis då vi ibland träffar andra par för sex), och givetvis gäller ju samma för min fru.
    Det kan du väl redan nu, det enda som behövs är att du hittar en partner som är med på det. Så egentligen är den diskussionen en non issue. Hittar du någon som vill leva som du så finns det inget problem ?
    Ja men varför har du då inte ett förhållande med någon av dessa kvinnor istället?
  • Anonym (Förstår dig)

Hej Ts,
    Jag är 23 år och har varit tillsammans med min pojkvän sen vi var 18. Vi har bra sex och jag älskar honom mest på jorden. För mig är inte kärlek och sex synonymt - jag vet att jag kan ha sex helt utan känslor bara för njutningens skull. Tror dessutom att jag skulle få skönare och bättre sex med min sambo om han "lånade ut" mig ibland till andra män. Jag vill, precis som du, öppna upp förhållandet men jag vill INTE lämna det. Han är hela min värld, och jag älskar honom massor och ser en framtid tillsammans. Jag har också pratat med honom om det, dvs att jag vill ha sex med andra. I vårt fall är det inte för att vi har dåligt sex, utan för omväxlingens skull. Det är svårt att förklara för andra hur jag känner, men jag ser det såhär: det är inte sexet vi har tillsammans som gör oss till ett par och som gör att vi älskar varandra. Det är allt det andra runt omkring. Sex kan man, enligt mig, ha med vem som helst. Men jag skulle aldrig dela mina innersta tankar med vem som helst, flytta ihop med vem som helst, introducera vem som helst i min familj... det är allt det andra som gör honom till min man, min kärlek. Inte hans penis och sexet.
    Kort sagt, jag förstår hur du tänker... min sambo förstår mig inte riktigt än, men han har inte sagt helt nej heller. Jag skulle heller inte vara otrogen, men för mig är otrohet sveket av förtroende och inte att man faktiskt har sex med någon annan. Därav kan man ha ett öppet förhållande i mitt tycke, utan att svika varandra, om BÅDA är överens om det.

• Pretorian IV
    Anonym (.-.) skrev 2017-10-16 05:35:52 följande:

Det är självklart helt ok men skulle alltså vara helt okompatibelt med mig. För TS del får hon reda ut vad som är ok och inte ok med hennes sambo. Det viktiga är att man delar sin tillvaro med någon likasinnad, vare sig det nu är strikt tvåsamhet, öppen relation, evig singel eller något annat. Det är när man lever / försöker leva med någon av annan uppfattning kring sex som det blir problem.

Absolut är det så!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2017-10-16 11:45:48 följande:

Hej Ts,

Jag är 23 år och har varit tillsammans med min pojkvän sen vi var 18. Vi har bra sex och jag älskar honom mest på jorden. För mig är inte kärlek och sex synonymt - jag vet att jag kan ha sex helt utan känslor bara för njutningens skull. Tror dessutom att jag skulle få skönare och bättre sex med min sambo om han "lånade ut" mig ibland till andra män. Jag vill, precis som du, öppna upp förhållandet men jag vill INTE lämna det. Han är hela min värld, och jag älskar honom massor och ser en framtid tillsammans. Jag har också pratat med honom om det, dvs att jag vill ha sex med andra. I vårt fall är det inte för att vi har dåligt sex, utan för omväxlingens skull. Det är svårt att förklara för andra hur jag känner, men jag ser det såhär: det är inte sexet vi har tillsammans som gör oss till ett par och som gör att vi älskar varandra. Det är allt det andra runt omkring. Sex kan man, enligt mig, ha med vem som helst. Men jag skulle aldrig dela mina innersta tankar med vem som helst, flytta ihop med vem som helst, introducera vem som helst i min familj... det är allt det andra som gör honom till min man, min kärlek. Inte hans penis och sexet.

Kort sagt, jag förstår hur du tänker... min sambo förstår mig inte riktigt än, men han har inte sagt helt nej heller. Jag skulle heller inte vara otrogen, men för mig är otrohet sveket av förtroende och inte att man faktiskt har sex med någon annan. Därav kan man ha ett öppet förhållande i mitt tycke, utan att svika varandra, om BÅDA är överens om det.

Man får acceptera vissa saker i livet. Ett förhållande innebär normalt sett att man håller sig till varandra.

Man kan inte både ha kakan intakt Och äta upp den på samma gång!
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-16 13:45:51 följande:
    Man får acceptera vissa saker i livet. Ett förhållande innebär normalt sett att man håller sig till varandra.

Man kan inte både ha kakan intakt Och äta upp den på samma gång!
    Varför inte, om båda är med på det?
  • Anonym (Man som är fri)

Hej TS, jag är gift och älskar min fru, vi har bäst sex i hela världen, men vi har valt att prova ha sex med andra, främst för spänningens skull.

Det har fått oss att ha bättre sex men varandra, oftare. Det är många känslor inblandade och mycket att reda ut.

Jag skulle gärna dela tankar och funderingar med dig, men inte så "öppet" som i ett forum. Vill du prata?

Anonym (Förstår dig) skrev 2017-10-16 15:27:03 följande:
    Varför inte, om båda är med på det?
    Om båda vill det är det inte ett problem. Men den här tråden verkar mer handla om hur man får någon som INTE vill ha ett öppet förhållande att gå med på att ha det.

Om man inte är mono så bör man kanske inte gå in i ett monogamt förhållande och sen försöka konvertera sin partner. Det vore nog bättre om man är öppen med vad för slags förhållande man vill ha redan från början.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (rationalisering) skrev 2017-10-18 12:13:55 följande:
    Om båda vill det är det inte ett problem. Men den här tråden verkar mer handla om hur man får någon som INTE vill ha ett öppet förhållande att gå med på att ha det.

Om man inte är mono så bör man kanske inte gå in i ett monogamt förhållande och sen försöka konvertera sin partner. Det vore nog bättre om man är öppen med vad för slags förhållande man vill ha redan från början.
    Jag tror det är svårt att veta sånt om sig själv i 18årsåldern som TS måste ha varit när de blev tillsammans. Varför inte försöka lösa det tillsammans?
Svar på tråden Otrohet värre än allt?