• Anonym (Genuin osjälvisk kärlek)

Otrohet värre än allt?

Jag har funderat otroligt mycket på varför vi är svartsjuka på våra partners och varför det värsta som kan hända är att vår partner har sex med en annan eller ens har tankar på att vilja ha det.

Jag har varit ihop med min sambo i 6 år.. jag älskar honom otroligt mycket och vill ha ett liv tillsammans med honom. Vill ha barn med honom..Kan inte tänka mig något annat.

Men vi har inte i närheten av de sexliv jag skulle önska. Jag är 24 och han är 28.

Det har varit högst 4 gånger i månaden i alla år.. nu mera är det kanske 2 om jag har tur.. och eftersom han är så ointresserad av sex märks det ju även och påverkar dom få gånger vi har det. 

Självklart längtar jag efter att få njuta av sex så som jag en gång i tiden gjort.. Det är något av det bästa jag vet och jag blir tokig av tanken att aldrig få uppleva underbart sex igen.

Min sambo vet om detta, hur jag känner och hur uppgiven jag är.. han säger att han inte går igång på samma sätt längre trots att han tycker jag är sexig. Han påstår att det är något många av hans vänner upplever i sina relationer också.

Jag fantiserar om att få ha sex med någon annan och jag längtar efter det, varför är egentligen det så farligt att som människa njuta av sex med en annan? Jag tänker ju på det och drömmer ju om det? Varför är det så mycket värre att faktiskt göra det?

Jag fattar varför, men ändå.. är det inte bara gammal norm man har svårt att tänka förbi?

jag vill inget hellre än att min sambo och jag ska vara lyckliga, men nu råkar det ju vara såhär och varför ska man inte ge den man älskar chansen att få göra något denne älskar att göra? 

Jag skulle inte vilja att min sambo kände såhär jämt, och jag skulle verkligen inte vilja att det var anledningen att han tillslut skulle lämna mig.

Då ser jag hellre att man ser till varandras behov, och jag kan faktiskt tycka det är mer själviskt att säga att man nekar sin partner sex, om man inte själv tänkt ge det. För då tvingar man ju sin partner att välja.. och det kanske går ett tag att förtränga sina lustar men inte för all framtid.

Vet att detta inte är något alla tycker.. men om man verkligen tänker efter.. 

Tänk att du lever med någon som aldrig låter dig vara ute i solen till exempel.. och det är absolut det bästa som du vet, du älskar det och drömmer om det. 

Förstår egentligen inte varför det måste anses vara så fruktansvärt..  tycker svartsjuka är något själviskt. 

Är man två människor som helt genuint älskar varandra så borde man kunna ge varandra tillåtelse att njuta fullt ut av livet i allt vad det innebär...

Blir något motsägelsefullt i att påstå att man älskar någon men samtidigt inte tål att den människan vill ha sex med andra, även om det är smärtsamt kanske man ska fundera på vad det är man älskar.. är det verkligen människan i sig då, eller är det snarare vad den människan uppfyller hos en själv? och det är därför man inte vill se den människan igen om denne skulle råka njuta tillsammans med någon annan? För då uppfyller inte den personen ditt eget behov av att känna dig som den personen allt.. Bara funderingar jag haft ett tag.. 

Har själv varit otroligt svartsjuk förr.. men har insett att det berodde på just mitt ego och känslan den andre personen gav mig.. det var inte kärlek till den människan som gjorde mig svartsjuk.. rädsla att förlora visserligen..

• Svar på tråden Otrohet värre än allt?
  • möjligt
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 01:18:59 följande:

Det skulle förmodligen inte funka för mig, men jag skulle ju inte sluta älska honom för det. Men det skulle vara en sorg om han valde bort mig. 

Däremot om man bara diskuterar kring just sex. Det har han ju valt att neka mig om man ser det så, låter drastiskt men ändå. Jag kan inte tvinga honom och vill verkligen inte ha sex med någon som inte vill ha de med mig, så jag skulle kunna ge honom frihet att njuta på annat håll, av sex. Skulle han vilja dela sitt liv med andra på samma sätt som vi gör, hade jag backat, men det beror ju på att det vi har skulle ta skada.. sex har vi ju knappt? Så att ha sex på var sitt håll skulle ju fylla det behovet.

Även om min önskan är att han vill ha sex med mig,. jag lovar att jag skulle vara så jävla nöjd om jag kände bara en uns av att han ville försöka tillfredsställa mig, då skulle de inte spela någon roll om det inte var så ofta. Däremot försöker han inte längre.. vilket gör att jag funderar kring vilka uppoffringar man gör för ett förhållande....

Fast du vill diskutera bara kring sex eftersom det är vad DU skulle vara ok med. Det är ingen skillnad alls att diskutera om kärlek, man kan ha kärleksförhållanden till flera också, om ens relation tar skada av det kan bara de inblandade bestämma. Varför skulle er relation nödvändigtvis ta skada av om han hade känslor för någon annan också? Handlar det kanske snarare om att du inte vill dela honom i det avseendet?

Det handlar återigen bara om individuella gränser och överenskommelser. Det finns monogami, bigami, polygami, polyamori etc. så man kan välja fritt från en hel buffe av väl och leva som man vill bara man är överens.

Angående din andra fråga.

Han är nu mitt ex, av flera anledningar, och vi har en fin vänskapsrelation idag. Men något som jag lärde mig av det var att det är väldigt olika saker att välja att leva i polygami för att det är det man vill eller att använda det som ett verktyg för att fixa problem i ett monogamt förhållande. Det senare var iaf för oss ingen vidare lösning, jag ville ju egentligen ha sex med min partner och känna mig åtrådd av honom, att ha sex med någon annan löste ju bara ett litet symptom. Vi var bara inte redo att släppa det vi hade.
  • Olga1924

Jag tror att trohet är viktig för att det är symbolen för exklusivitet. Tidigare i livet var ju ett äktenskapet mer som en affärsuppgörelse.
    Sex är ofta det är det som är specifikt för oss som par. Om du nu vill ligga med andra. Vad skulle ni ha som var specifikt för er. Som ni inte gör med andra? Vilken symbol skulle känneteckna just er? Ni bor ihop men det gör man med vänner också.
    Du skulle dessutom inte ligga med någon annan som du inte är attraherad av.
    Och attraktion är ju mer än sex. Man vet aldrig innan vad det leder till. Ofta blir det en förälskelse. Jag tänker mig dig komma hem och dela den med din pojkvän. Eller skulle du mörka det?

Sex är egentligen två saker. Dels fysiskt som när man stimulerar receptorer i kroppen som känns väldigt bra. Det skall vara skönt att göra barn.
    Men det handlar också om psykologisk positiv förstärkning. Någon vill göra något väldigt intimt med mig och jag är utvald. Men det är en impulsdriven kortsiktig förstärkning och de brukar ofta leda till fler. Tänk tanken att du en fredag kväll säger till din pojkvän att i helgen skall jag knulla med X. I din värld skull han ge dig en high
    five och önska dig ett bra knull, eller? Skulle du mörka det också.

Om du blir gravid skulle din pojkvän jubla och säga " Så bra att du knullat med någon annan och blivit gravid. Jag vill vara pappan" Och vad skulle ev andra barn säga. För du tänker väl dig att man skall vara oegoistiskt tjusig hela livet. Och skulle du presentera din pojkvän som pappa till eventuella barn eller älskaren?

Som du ser finns det många praktiska problem som uppstår när man filosoferar som du gör. Och vi människor är praktiska varelser. Vi vill ha så lite komplikation i vår liv som möjligt. För övrigt är jag lite fundersam över att sex blivit så enormt viktigt. Kanske är det bara här på FL. Många verkar ju ha sex som hobby. Och för dig verkar det vara ett orsaken till att du ev lämnar någon du påstår dig älska.

• Anonym (Genuin osjälvisk kärlek)
    Olga1924 skrev 2017-10-13 00:12:16 följande:

Jag tror att trohet är viktig för att det är symbolen för exklusivitet. Tidigare i livet var ju ett äktenskapet mer som en affärsuppgörelse.
    Sex är ofta det är det som är specifikt för oss som par. Om du nu vill ligga med andra. Vad skulle ni ha som var specifikt för er. Som ni inte gör med andra? Vilken symbol skulle känneteckna just er? Ni bor ihop men det gör man med vänner också.
    Du skulle dessutom inte ligga med någon annan som du inte är attraherad av.
    Och attraktion är ju mer än sex. Man vet aldrig innan vad det leder till. Ofta blir det en förälskelse. Jag tänker mig dig komma hem och dela den med din pojkvän. Eller skulle du mörka det?

Sex är egentligen två saker. Dels fysiskt som när man stimulerar receptorer i kroppen som känns väldigt bra. Det skall vara skönt att göra barn.
    Men det handlar också om psykologisk positiv förstärkning. Någon vill göra något väldigt intimt med mig och jag är utvald. Men det är en impulsdriven kortsiktig förstärkning och de brukar ofta leda till fler. Tänk tanken att du en fredag kväll säger till din pojkvän att i helgen skall jag knulla med X. I din värld skull han ge dig en high
    five och önska dig ett bra knull, eller? Skulle du mörka det också.

Om du blir gravid skulle din pojkvän jubla och säga " Så bra att du knullat med någon annan och blivit gravid. Jag vill vara pappan" Och vad skulle ev andra barn säga. För du tänker väl dig att man skall vara oegoistiskt tjusig hela livet. Och skulle du presentera din pojkvän som pappa till eventuella barn eller älskaren?

Som du ser finns det många praktiska problem som uppstår när man filosoferar som du gör. Och vi människor är praktiska varelser. Vi vill ha så lite komplikation i vår liv som möjligt. För övrigt är jag lite fundersam över att sex blivit så enormt viktigt. Kanske är det bara här på FL. Många verkar ju ha sex som hobby. Och för dig verkar det vara ett orsaken till att du ev lämnar någon du påstår dig älska.

Man har sin egen syn på saker och ting, din bild av detta är inte fel, men den är inte min bild av det.

Om sex är något man har som par, varför saknar jag det då? 

Och att påstå att jag inte skulle älska människan jag lever med bara för jag har sexuell lust är bara korkat faktiskt.. 

tycker faktiskt du verkar lite fyrkantig i ditt tänk.. och framförallt uppstår inga graviditeter eller andra saker du nämner av att filosofera om detta.....

Det låter inte som du har något större intresse av sex, med tanke på det du nämner. eller så vet du inte hur det är att verkligen sakna något som är en stor del av livet, som faktiskt sex är för många, inget man väljer. Har försökt trycka undan det flera år men blir som sagt bara mer bitter av det. 

Ingen verkar heller riktigt förstå vad det är jag filosoferar om, alla drar direkta paralleller till sig själva och deras egen rädsla att bli bedragna.. och sen responderar utefter det..

• Anonym (.-.)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 00:18:54 följande:

För att jag älskar den människan, älskar vårt liv ihop.. Jag saknar bara sex.. vill inte byta det jag har för endast bra sex.. tycker det är för jävligt att man ska behöva välja.......det är ju bara sex, något härligt och underbart.. varför ska man behöva välja det eller den man älskar? 

Sex är inte bara sex. Sex är härligt och underbart och hör för mig ihop med stark kärlek.

Jag släpper inte någon så nära att jag har sex om jag inte är kär. Sådan sex ger mig inget. Om min partner skulle göra det tror jag att jag bokstavligen skulle kräkas. Sex och kärlek är så hårt sammanflätat för mig.

Dumpa din sambo, ni passar ju inte ihop. Du är ju jätteung, vill du leva så i 60 år till? Otrohet löser knappast problemet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-12 01:10:24 följande:

Vore intressant att höra hur dina tankar går, folk reagerar så starkt på det här ämnet utan att egentligen ta in det jag försöker diskutera kring. Hör gärna från någon som själv har erfarenheter kring samma situation.

Jag har det. Har en älskare nu sen ett tag. Som ger mig det jag vill ha. Som jag inte får hemma av min sambo.
  • Ytzi
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-13 06:25:50 följande:
    Jag har det. Har en älskare nu sen ett tag. Som ger mig det jag vill ha. Som jag inte får hemma av min sambo.
    Du är ett svekfullt svin inse det du förtjänar inte din sambos trohet.
  • Anonym (rationalisering)
    Anonym (Genuin osjälvisk kärlek) skrev 2017-10-13 00:44:07 följande:

Man har sin egen syn på saker och ting, din bild av detta är inte fel, men den är inte min bild av det.

Om sex är något man har som par, varför saknar jag det då? 

Och att påstå att jag inte skulle älska människan jag lever med bara för jag har sexuell lust är bara korkat faktiskt.. 

tycker faktiskt du verkar lite fyrkantig i ditt tänk.. och framförallt uppstår inga graviditeter eller andra saker du nämner av att filosofera om detta.....

Det låter inte som du har något större intresse av sex, med tanke på det du nämner. eller så vet du inte hur det är att verkligen sakna något som är en stor del av livet, som faktiskt sex är för många, inget man väljer. Har försökt trycka undan det flera år men blir som sagt bara mer bitter av det. 

Ingen verkar heller riktigt förstå vad det är jag filosoferar om, alla drar direkta paralleller till sig själva och deras egen rädsla att bli bedragna.. och sen responderar utefter det..

Eller så är det du som med alla medel försöker rättfärdiga en otrohet för dig själv men kallar det för att filosofera för det låter bättre och kallar alls som inte håller med dig för rädda för att bli bedragna. I så fall är den här tråden inget annat än "jag vill vara otrogen ge mig medhåll och hjälp mig rättfärdiga det för mig själv" tråd

1 är det rätt eller fel att gå bakom ryggen på sin partner?

2 om det är fel, varför utgår du ifrån att alla som tycker det är fel är rädda?

3 kan man inte tycka något är fel utan att vara rädd för det?
  • Anonym (rationalisering)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-13 06:25:50 följande:

Vad du känner för din älskare kan vara kärlek, vad du gör mot din partner är absolut inte kärlek, det är sånt man inte ens gör mot människor man ogillar
  • Anonym (Anna)
    Anonym (rationalisering) skrev 2017-10-13 12:38:42 följande:

Vad du känner för din älskare kan vara kärlek, vad du gör mot din partner är absolut inte kärlek, det är sånt man inte ens gör mot människor man ogillar

0
  • Olga1924

Lite fint av dig att försöka sätta en diagnos på mig. Sexointresserad. Som ett sätt att avfärda mig. Fyrkantig. Vi tycker inte lika. Naturligtvis. Jag är mer än dubbelt så gammal som dig. Vid din ålder hade jag experimenterat med sex i nästan tio år. Det var ganska vanligt då. Jag levde i en utvecklingsfas som krävde det och det var fantastisk. Men det blev aldrig något som jag måste göra.
    I din åldern hade jag börjat känna att jag ville vidare. Träffa någon som jag kunde leva med. Få barn med och hitta ett jobb jag  ville ha. Men jag har förstått att de tio åren varit väldigt viktiga. Jag fick koll på sex, kunde stoppa eventuella impulser som kom då och då. Kände inte att min hälsa stod och föll beroende på hur mycket sex jag fick. Viket resulterade i att jag kanske fick det bästa sexet någon sin. Naturligtvis med min partner.Jag ville nog mer men hon var viktigare än sexet. För att kunna ha ett stabilt förhållande behövde vi ett regelsystem. Ett praktiskt synsätt. Vi hamnade i en del problem men det löste sig genom att vi till slut pratade med varandra. Och omformulerade våra regler.

När vi sedan fick barn och då och då hamnade i kriser hade vi kittet som kunde hålla ihop oss. Vi tog oss igenom dess pga att vi hade varit exklusiva med varandra.
    Det gör att när jag ser ditt filosoferande blir praktisk. Du vet att all filosofi måste testas praktiskt.
    Jag skall vara ärlig och säga att du är ganska ointressant för mig.Men det då skriver  väcker intresse. Och då du skriver att du är rädd för att bli gammal och bitter handlar det inte längre om filosofi utan om ditt välmående. Sex används ju ofta som ångestdämpning.  Du har också svårt att ta till dig det andra skriver. Det verkar som om du vill ha bekräftelse.
    Dessutom raljerar du ang mina tidigare frågor. Vore bättre om du försökte bevara dem. Ex vad skulle göra din och pojkvännens relation exklusiv om du gör allt med andra som du gör med honom?  Och vad händer om du blir förälskad i din älskare?

Svar på tråden Otrohet värre än allt?