• Anonym (Mamma)

Vägrar betala för kläder

Jag har år efter år fått ta barnens vinterkläder på avbetalning för att jag inte har råd att betala allt rakt upp och ner.. Pappan vägrar betala och säger att ?jag får ju barnbidraget, alltså ska jag stå för sånt?.. barnbidraget räcker inte på långa vägar till allt de behöver..

Vad kan jag göra? Beställa i hans namn? Kommer såklart inte göra det, men vill inte dra på mig ännu mer skulder när jag håller på och betalar av de gamla..

• Svar på tråden Vägrar betala för kläder
  • Anonym (K)

Jag tycker att du har en väldigt konstig inställning till att köpa begagnat. Tvätta det igen, det gör jag alltid med begagnade kläder. Bra för miljön också. Fattar inte hur man hellre drar på sig skulder än att köpa sjyssta begagnade kläder som plånboken klarar av. Skulder kan ju verkligen gå ut över barnen längre fram. Men nog om det. Köp på rea. De ytterplagg jag har köpt nya har jag handlat under mellandagsrean eller med kuponger. Overallen äldsta ska ha i år köpte jag för två år sedan till halva priset.

Vad gäller pappan tänker jag att om ni har barnen lika mycket kan ni dela på barnbidragen eller ta ett var och då får han också betala hälften av alla kläder aktiviteter mm till barnen. Tjänar han mycket mer än dig tycker jag det är väldigt dåligt att han inte står för lika mycket kostnader kring barnen som du gör, även om du får barnbidragen. Han verkar ju inte fatta att det inte bara går ut över dig utan även hans barn också.

• Anonym (Rea)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 08:52:26 följande:

Två barn som har fritids.

Så allt du köper under en månad är kläder?

Behöver man ens köpa nåt till barnen varje månad? Vissa månader kanske man inte gör av med knappt något.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rea) skrev 2017-10-12 08:55:20 följande:

Läste du hade 4 barn. Du köper väl inte nya kläder till alla varje år utan låter väl de ärva lite med.?

Sen är ju barnbidrag med flerbarnstillägg till 4 barn inte så lite pengar.

Åldersglappen gör att det inte alltid fungerar att ärva året efter, men när det fungerar så görs det det.

I år har ingen något som passar.

Vad har barnbidraget med något att göra egentligen? Varför tycker inte du att pappan ska bidra?
  • enmamma

Skriv en lista på kläder och vinterskor som behövs.

Skicka iväg man och barn ihelgen på shoppingrunda.

Om ni beställer på nätet, sitt tillsammans och följ listan.

Se till att maken godkänner alla inköp.

Få honom att inse att kläder är dyrt och tidskrävande.

En liten fråga bara varför har ni inte gemensam ekonomi?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Rea) skrev 2017-10-12 08:58:52 följande:

Behöver man ens köpa nåt till barnen varje månad? Vissa månader kanske man inte gör av med knappt något.

Barnbidraget är inte öronmärkt till barnen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2017-10-12 08:57:26 följande:

Jag tycker att du har en väldigt konstig inställning till att köpa begagnat. Tvätta det igen, det gör jag alltid med begagnade kläder. Bra för miljön också. Fattar inte hur man hellre drar på sig skulder än att köpa sjyssta begagnade kläder som plånboken klarar av. Skulder kan ju verkligen gå ut över barnen längre fram. Men nog om det. Köp på rea. De ytterplagg jag har köpt nya har jag handlat under mellandagsrean eller med kuponger. Overallen äldsta ska ha i år köpte jag för två år sedan till halva priset.

Vad gäller pappan tänker jag att om ni har barnen lika mycket kan ni dela på barnbidragen eller ta ett var och då får han också betala hälften av alla kläder aktiviteter mm till barnen. Tjänar han mycket mer än dig tycker jag det är väldigt dåligt att han inte står för lika mycket kostnader kring barnen som du gör, även om du får barnbidragen. Han verkar ju inte fatta att det inte bara går ut över dig utan även hans barn också.

Vi lever ihop, jag pluggar på distans och är hemma med våra tvillingar på två år. Jag csn + bb, han tjänar mycket mer än jag gjorde när jag jobbade.

Han hatar när jag köper saker i förväg och vi måste förvara det, så att köpa i mellandagarna tex har aldrig varit ett alternativ.
  • Anonym (hur tänker du?)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:00:54 följande:
    Barnbidraget är inte öronmärkt till barnen.
    Det är det visst? Vad du vill lägga pengarna på är ingen som vet men det är klart att pengarna är tänkta till barnen, annars skulle vi inte ha barnbidrag
  • Anonym (Mamma)
    enmamma skrev 2017-10-12 09:00:38 följande:

Skriv en lista på kläder och vinterskor som behövs.

Skicka iväg man och barn ihelgen på shoppingrunda.

Om ni beställer på nätet, sitt tillsammans och följ listan.

Se till att maken godkänner alla inköp.

Få honom att inse att kläder är dyrt och tidskrävande.

En liten fråga bara varför har ni inte gemensam ekonomi?

Han vill inte ha det, det vi har nu är det närmaste jag lyckats få till. Han står för hyra och annat fast (vi har inte bil), jag står för mesta maten, allt till mig själv och det barnen behöver.. Men när mina pengar är slut så är de slut, något som aldrig händer honom.
  • fluu

Och du lever med honom för att?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hur tänker du?) skrev 2017-10-12 09:04:33 följande:

Det är det visst? Vad du vill lägga pengarna på är ingen som vet men det är klart att pengarna är tänkta till barnen, annars skulle vi inte ha barnbidrag

Barnbidrag är ett ekonomiskt stöd till barnfamiljer, det är inte barnets pengar.
Svar på tråden Vägrar betala för kläder