• Anonym (Mamma)

Vägrar betala för kläder

Jag har år efter år fått ta barnens vinterkläder på avbetalning för att jag inte har råd att betala allt rakt upp och ner.. Pappan vägrar betala och säger att ?jag får ju barnbidraget, alltså ska jag stå för sånt?.. barnbidraget räcker inte på långa vägar till allt de behöver..

Vad kan jag göra? Beställa i hans namn? Kommer såklart inte göra det, men vill inte dra på mig ännu mer skulder när jag håller på och betalar av de gamla..

• Svar på tråden Vägrar betala för kläder
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Pappa) skrev 2017-10-12 09:30:30 följande:

+1Miljon!

Att TS dessutom undrar varför hon lever ihop med sin sambo gör hela diskussionen och tråden smått märklig.

TS, ditt problem, ert problem är betydligt större än 4st vinteroveraller!

Sätt er ned som två vuxna, som två föräldrar, lägg mobiltelefonerna åt sidan (skicka sms om ekonomiska frågor?!?! WTF!!!), och prata med varandra!

Tråden är ju för fan nästan provocerande...

Jag haf gett upp för länge sen att ha såna diskussioner face2face. Han pratar bort det och jag får aldrig prata till punkt.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:19:57 följande:
    Så du menar att du kan köpa fyra overaller, ev. Jacka och täckbyxor, rejäla skor, vantar, mössa osv för max 1500? Och nu menar jag inte på hm.
    Och varför inte på HM? När mina barn var små hade vi väldigt knappt med pengar. Och vi har också köpt begagnat overall nån gång. Om man har tur och hittar något som knappt är använd, så skulle jag inte köpa nytt för minst 5 gånger så mycket även om jag har pengar. 

Och dina barn behöver overall OCH jacka varje år? Jag har tre barn och också stor åldersskillnad mellan barn 1 och 2, men de har också ärvt en del av varandra och sedan har man bytt/fått kläder av vänner eller grannar någon gång också. Hos äldre barn kan en jacka räcka i två år. Skor satsar man förstås på. Men vantar och mössor brukade jag handla där de var billiga och i god tid. Så att man slipper köpa första bästa dyra grejer. 

• Anonym (Rea)

Du får ut 2000:- mindre än mig per månad. Skillnaden är att jag får betala min hyra, mat, mobil, bredband, el, bil (ja jag har bil) försäkringar, mm själv.

Så rimligtvis så borde du ju kunna köpa vinterkläderna utan avbetalning med planering.

• Anonym (Kläder)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:26:49 följande:

Jag pluggar på distans och är hemma med de små.

Jag sköter allt med hem och barn.

Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:28:25 följande:

Just nu pluggar jag, men han har aldrig pensionsparat åt mig. Han har sagt många gånger att han ska göra det, men han fixar det aldrig, för vi ?ska spara till annat?.. Dvs hus i random soligt land.

Men du. Du hamnar ju i den berömda kvinnofällan här. Hur gammal är du?

Du har ju ingen säkerhet att falla tillbaka på. Är ni gifta eller sambo? Äger ni boendet 50% var?

Det är helt ok att plugga och lägga allt på familjen men det är inte ok att låta honom trampa på dig. När det skiljer så här mycket i levnadsstandard är det många varningsklockor som ringer. Alla sparpengar, är de på gemensamt konto eller "gömmer" han undan på separat konto?

Vad gör du om han helt plötsligt sticker? Vad har du för back up? Plan B?

Jag hopas verkligen att du inte känner att jag hackar på dig för det gör jag INTE. Jag vill bara att du tänker igenom din situation. Kläderna som tråden ursprungligen handlar om är ditt sista problem, bara ett litet gupp.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rea) skrev 2017-10-12 09:36:54 följande:

Du får ut 2000:- mindre än mig per månad. Skillnaden är att jag får betala min hyra, mat, mobil, bredband, el, bil (ja jag har bil) försäkringar, mm själv.

Så rimligtvis så borde du ju kunna köpa vinterkläderna utan avbetalning med planering.

Nej, skillnaden är att jag har en man som tjänar bra och borde vara med och betala för sina egna barn.
  • Anonym (Rea)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:30:19 följande:

Alla jag vet som köpt overaller på hm upplever att barnen fryser.

Vi har haft didrikson, molo och reima.

Mina barn har då aldrig frusit i deras overaller.

Fast och andra sidan så har man heller inte pälsat på de redan i september med tjockare kläder som en del gör.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:25:41 följande:
    Procentuellt (efter inkomst) betalar han otroligt mycket mindre än jag gör.

Barnens vanliga kläder är mest hm, lindex och dyl, köper inga dyra grejer och det mesta i tvillingarnas garderob är syskonens gamla.

Det är han som har mest krav när det gäller maten.
    Okej, jag såg att han har väldigt hög inkomst. Då skulle han kunna betala något mer. Jag kan bara inte se att barnbidrag inte skulle räcka till kläder, jag la mycket mindre på mina barns kläder och de var alltid fint klädda. Då var det en del begagnat med också, men jag ser fördelar med det överhuvudtaget. Även om jag har råd att köpa nytt. Dels slipper man tycka att det är så synt när de sedan växer ur det så snabbt. Och framför allt så kan man vara säker på att kläderna inte bli mycket sämre efter första tvätt eller några få tvättar. Har själv köpt några (märkes-) kläder begagnade som höll hur länge som helst. 

Förresten, jag hoppas att alla dem där pengarna som han sparar, att de inte bara är på hans konto, så att det är hans pengar? Iofs har du ändå rätt till en del, men du bör ha koll på det där. 
  • Anonym (Kläder)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:34:16 följande:

Jag haf gett upp för länge sen att ha såna diskussioner face2face. Han pratar bort det och jag får aldrig prata till punkt.

Då bokar ni tid hos familjerådgivning samt en jurist som tillgodoser dina behov.
    Anonym (Pappa) skrev 2017-10-12 09:30:30 följande:

Tråden är ju för fan nästan provocerande...

Ja, visst är den! Jag blir smått galen av sånt här.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kläder) skrev 2017-10-12 09:38:30 följande:

Men du. Du hamnar ju i den berömda kvinnofällan här. Hur gammal är du?

Du har ju ingen säkerhet att falla tillbaka på. Är ni gifta eller sambo? Äger ni boendet 50% var?

Det är helt ok att plugga och lägga allt på familjen men det är inte ok att låta honom trampa på dig. När det skiljer så här mycket i levnadsstandard är det många varningsklockor som ringer. Alla sparpengar, är de på gemensamt konto eller "gömmer" han undan på separat konto?

Vad gör du om han helt plötsligt sticker? Vad har du för back up? Plan B?

Jag hopas verkligen att du inte känner att jag hackar på dig för det gör jag INTE. Jag vill bara att du tänker igenom din situation. Kläderna som tråden ursprungligen handlar om är ditt sista problem, bara ett litet gupp.

Jag är 27, han är 38 och vi är gifta.

Äger inte boendet, vi kan köpa loss det om vi vill, men vi har planer på att flytta ändå, så kändes som onödigt mycket jobb..

Sparkontot är i hans namn, men vi är som sagt gifta, så det spelar väl ingen roll?

Hans släkt hade typ korsfäst honom om han lämnade mig, så tror inte den risken är direkt överhängande.. Tanken är ju att jag ska börja jobba när jag pluggat klart, så det är väl min backup antar jag.. Är alltid välkommen hos mina föräldrar om det verkligen skulle köra ihop sig..
  • Anonym (Rea)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:40:01 följande:

Nej, skillnaden är att jag har en man som tjänar bra och borde vara med och betala för sina egna barn.

Men nu gjorde han inte det och då kanske man iaf ska vara lite smartare och tänka lite längre.
Svar på tråden Vägrar betala för kläder