• Anonym (Mamma)

Vägrar betala för kläder

Jag har år efter år fått ta barnens vinterkläder på avbetalning för att jag inte har råd att betala allt rakt upp och ner.. Pappan vägrar betala och säger att ?jag får ju barnbidraget, alltså ska jag stå för sånt?.. barnbidraget räcker inte på långa vägar till allt de behöver..

Vad kan jag göra? Beställa i hans namn? Kommer såklart inte göra det, men vill inte dra på mig ännu mer skulder när jag håller på och betalar av de gamla..

• Svar på tråden Vägrar betala för kläder
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:06:47 följande:
    Han vill inte ha det, det vi har nu är det närmaste jag lyckats få till. Han står för hyra och annat fast (vi har inte bil), jag står för mesta maten, allt till mig själv och det barnen behöver.. Men när mina pengar är slut så är de slut, något som aldrig händer honom.
    Det låter inte direkt som om han betalar för lite. Och hans kostnader är fasta. Du har däremot mycket möjlighet att handla lite billigare. Både när det gäller mat och framför allt kläder. Om man är lite påhittig och kollar runt lite, så kan man spara mycket pengar just när det gäller kläder. Men det verkar som om du inte vill det. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:00:54 följande:
    Barnbidraget är inte öronmärkt till barnen.
    Exakt vad menar du med det? Ska man tolka det som att barnbidraget är en del av er (din) vanliga "driftsbudget"? Men bidraget går till dig (ditt konto) och det är upp till dig att använda det till "kläder och dylikt".

I så fall verkar det ju mer handla om att ni borde sätta er ned och gå igenom er ekonomi.

Vilka inkomster har vi gemensamt (lön, barnbidrag)?
    vilka utgifter har vi (boende, mat, fritids, försäkringar, telefoni, mobiler, bredband, kläder, övrigt)
    Vem betalar vad?
    Sparande?

Nu verkar allt handla om "vinterkläder" men givet dina svar, och din sambos inställning, så låter det mer som att ni borde prata igenom er ekonomi, oavsett om den är gemensam eller inte.

• Anonym (Kläder)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:15:07 följande:

Han har runt 40? kvar när han betalat det, hälften åker in på sparkontot och resten är fickpengar.

Jag får ut runt 15? med bb och det är innan jag betalat det jag ska stå för.

Det är inte kläderna som är problemet. Här har du problemet, ni lever inte under lika ekonomiska villkor. Vem vabbar? Jobbar du deltid och han heltid? Vem tar största lasset i hemmet? Städar? Läxor? Aktiviteter? Nattar på kvällen? Alltså tänk över din situation.

Det är inte kläderna som är ditt problem.
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2017-10-12 09:20:55 följande:

Det låter inte direkt som om han betalar för lite. Och hans kostnader är fasta. Du har däremot mycket möjlighet att handla lite billigare. Både när det gäller mat och framför allt kläder. Om man är lite påhittig och kollar runt lite, så kan man spara mycket pengar just när det gäller kläder. Men det verkar som om du inte vill det. 

Procentuellt (efter inkomst) betalar han otroligt mycket mindre än jag gör.

Barnens vanliga kläder är mest hm, lindex och dyl, köper inga dyra grejer och det mesta i tvillingarnas garderob är syskonens gamla.

Det är han som har mest krav när det gäller maten.
  • Anonym (Kläder)

Och en sak till. Om du deltidsarbetar "för familjens skull", avsätter din man pensionssparande för dig?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Kläder) skrev 2017-10-12 09:23:32 följande:

Det är inte kläderna som är problemet. Här har du problemet, ni lever inte under lika ekonomiska villkor. Vem vabbar? Jobbar du deltid och han heltid? Vem tar största lasset i hemmet? Städar? Läxor? Aktiviteter? Nattar på kvällen? Alltså tänk över din situation.

Jag pluggar på distans och är hemma med de små.

Jag sköter allt med hem och barn.
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:19:57 följande:
    Så du menar att du kan köpa fyra overaller, ev. Jacka och täckbyxor, rejäla skor, vantar, mössa osv för max 1500? Och nu menar jag inte på hm.
    De flesta jag känner (och då är det folk som har bra ekonomi) köper mycket på HM, för att de tycker inte det är värt att lägga ner 1000 kronor på en overall som de sedan växer ur och har lite annat för sig än att sälja på tradera.

Men nu är det ju en månad det kan kosta så mycket och då får man kanske även vara lite smart.

Vet du, jag tror ni har betydligt större problem i er relation än kläder till barnen.
    Bara det att du inte "får" köpa i förväg och lägga undan är ju väldigt knepigt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kläder) skrev 2017-10-12 09:26:26 följande:

Och en sak till. Om du deltidsarbetar "för familjens skull", avsätter din man pensionssparande för dig?

Just nu pluggar jag, men han har aldrig pensionsparat åt mig. Han har sagt många gånger att han ska göra det, men han fixar det aldrig, för vi ?ska spara till annat?.. Dvs hus i random soligt land.
  • Anonym (Mamma)
    sextiotalist skrev 2017-10-12 09:28:04 följande:

De flesta jag känner (och då är det folk som har bra ekonomi) köper mycket på HM, för att de tycker inte det är värt att lägga ner 1000 kronor på en overall som de sedan växer ur och har lite annat för sig än att sälja på tradera.

Men nu är det ju en månad det kan kosta så mycket och då får man kanske även vara lite smart.

Vet du, jag tror ni har betydligt större problem i er relation än kläder till barnen.

Bara det att du inte "får" köpa i förväg och lägga undan är ju väldigt knepigt.

Alla jag vet som köpt overaller på hm upplever att barnen fryser.

Vi har haft didrikson, molo och reima.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Kläder) skrev 2017-10-12 09:23:32 följande:

+1Miljon!

Att TS dessutom undrar varför hon lever ihop med sin sambo gör hela diskussionen och tråden smått märklig.

TS, ditt problem, ert problem är betydligt större än 4st vinteroveraller!

Sätt er ned som två vuxna, som två föräldrar, lägg mobiltelefonerna åt sidan (skicka sms om ekonomiska frågor?!?! WTF!!!), och prata med varandra!

Tråden är ju för fan nästan provocerande...Tyst
Svar på tråden Vägrar betala för kläder