• Melody

    Min man vill inte behålla barnet

    Jag kan inte sluta gråta.

    Jag är en kvinna på 31 år. Min make är 34. Vi har en son på 3 år och båda har fasta arbeten. En nyrenoverad lägenhet och har det allmänt bra.

    Jag har testat diverse preventivmedel, men min kropp klarar inte av det. Jag bara blöder och blöder vad jag än testat.

    I december förra året blev jag oplanerat gravid. Min man ville inte behålla. Han var inte redo för ett till barn. Så det blev abort. En abort som för mig var fruktansvärd. Dels för att jag egentligen inte ville, och dels för att det var en medicinsk som inte riktigt fungerade. 2 månader tog det med tabletter och tillslut även skrapning.

    Min gynekolog sa då att de alternativen jag har är att räkna på min menscykel och använda kondom, alternativt sterilisering. Detta berättade jag för min man.

    Jag har gjort vad jag kan med att räkna på när jag har äl, och undvikit den tiden. Men vi vet ju alla att det inte alltid stämmer.

    Mannen har inte varit intresserad av kondom.

    Jag sa efter förra aborten att jag aldrig tänker gå igenom det igen.

    I fredags testade jag positivt igen.

    Jag gjorde klart att jag fortfarande står för att jag inte vill göra abort, samt att jag vill ge våran son ett syskon.

    Han vill inte behålla, han är inte redo, utan vill ha nästa barn om några år. Det hela slutade med att jag legat och gråtit hela nätterna, han stänger dörren till sovrummet och ignorerar mig. Vi har nu inte pratat med varandra alls sedan dess.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig igenom det här.

    Om jag behåller, och vi skiljer oss så kommer jag inte ha råd att bo själv i lägenheten och försörja två barn. Att få ny lägenhet i Stockholm är omöjligt.

    Om jag gör abort så kommer jag må fruktansvärt och har då beslutat för att jag även steriliserar mig. Dessutom har detta gjort att jag nog tappat de flesta känslorna för min man, men vi måste ju leva ihop ett bra tag iaf för sonens skull och ju ekonomin.

    Gör jag abort så försvinner sonens sista chans att få ett syskon. Vilket också gör mig ledsen.

    Jag är helt trasig, och min man pratar inte ens med mig.

    Har någon varit i samma situation? Hur löste det sig?

  • Svar på tråden Min man vill inte behålla barnet
  • nevermind
    Anonym (Hanna) skrev 2017-10-14 10:04:00 följande:

    Vänd din gråt till att bli arg istället! Förstår att du är jätteledsen men visa inte detta för din man. Skäll ut honom efter noter istället! Kräv ett svar på hur han kunde vara så JÄVLA dum att sätta dig i den här situationen när han vet att du just genomgått en abort och inte tål preventivmedel! Det är alldeles för vanligt att kvinnor får ta på sig nån slags skuld i såna här frågor. Männen glider liksom igen allt som inget har hänt. Detta är inte ditt fel, det är hans fel och det ska han få höra, han behöver få vakna upp ur sig lilla dröm.

    Var förbannad och håll huvudet högt, säg sedan att du kommer att behålla barnet och ska han ha en chans att få fortsätta med dig ska han skärpa till sig direkt! Ställ ultimatum, "antingen skärper du dig och tar lite ansvar som en riktig man, eller så lämnar jag dig här och nu"

    Gör du såhär lägger du över "skulden" på honom, den skuld han just nu har lagt på dig. Han ser såklart att du är sjukt ledsen och utnyttjar det! Ta tillbaka makten i ditt liv kvinna! Du är stark och du kommer att klara det hur det än går.

    Jag hejar på dig!:) bostad, ekonomi mm löser sig alltid.


    Håller helt med! Mannen är en jävla jättebebis som haft oskyddat sex och sen anser att du ska göra ännu en abort. Jag hade blivit helt jävla bananas. En abort är inte som att klämma en finne direkt.

    Precis som Hanna skriver, vänd på det: Om han inte skärper sig så åker han ut. Ta makten.
  • Anonym (Tjopp)

    Du ska såklart inte göra abort! Din man är en fullkomlig idiot!

    Och vad gäller ekonomin så får du som ensamstående med två barn rätt bra bostadsbidrag, med tre barn och jobb fick jag 3500 kr i månaden. När jag pluggade fick jag 4200 vilket täckte hela hyran som jag hade då. Boende löser sig, kanske får du leta dig bort från det område ni bor i nu. Du kanske kan bo tillfälligt hos dina föräldrar tex.

  • Melody

    Han har nu skällt ut mig för att jag inte accepterar att han inte är redo. Han går heller inte med på sterilisering för att han vill ha barn om ett par år.

    Så jag har nu kommit fram till att jag inte vill ha fler barn med honom. Kommer alltså göra denna abort.

    Jag ska till läkaren på tisdag för att diskutera min utmattningssyndrom, som jag dessutom lider av och har noll stöd i. Ska då be om en psykologkontakt.

    I övrigt ska jag börja kolla på alternativ till att separera. Men först måste jag få bukt på min utmattning och ta hand om den här graviditeten. Orken finns till för allt samtidigt :)

    Tack för era stärkande kommentarer. Ni har fått mig att inse att jag inte är helt ute och cyklar med att tycka att han är okänslig.

  • Anonym (usch)
    Melody skrev 2017-10-14 12:35:54 följande:

    Han har nu skällt ut mig för att jag inte accepterar att han inte är redo. Han går heller inte med på sterilisering för att han vill ha barn om ett par år.

    Så jag har nu kommit fram till att jag inte vill ha fler barn med honom. Kommer alltså göra denna abort.

    Jag ska till läkaren på tisdag för att diskutera min utmattningssyndrom, som jag dessutom lider av och har noll stöd i. Ska då be om en psykologkontakt.

    I övrigt ska jag börja kolla på alternativ till att separera. Men först måste jag få bukt på min utmattning och ta hand om den här graviditeten. Orken finns till för allt samtidigt :)

    Tack för era stärkande kommentarer. Ni har fått mig att inse att jag inte är helt ute och cyklar med att tycka att han är okänslig.


    jag tänker att mannen troligen bidragit till din utmattning, dvs han är inget stöd och den här konflikten uppepå alltsammans - jag tycker du ska separera först och sen kommer du troligen tillfriskna fortare när du slipper ha honom inpå varje dag, om du förstår? 
  • Tanta Anna

    Hmmm så hans skäller ut dig för att hn har gjort dig gravid.

    Han beskyller dig för att du inte vill genomgå en emotionell och fysisk tärande handling där du ensam ska döda ett foster (är för abort! Men du skriver ju själv att förra aborten inte fick så bra och ja.. man dödar ju faktiskt embryot/fostret med en abort).

    Han beskyller dig för att du funderar på att ta det yttersta ansvaret och sterilisera dig dör han kanske vill ha barn sen (som om du vore någon jäkla nöjesmaskin/barnalstrande robot).

    I at detta hör jag bara han han han. Vad är hans tankar om dig, din kropp och ditt mående? Du är ju hans äkta hälft och han verkar inte bry sig ett skit om dig.

    1) prata med en barnmorska NU! Och Benin kurratorsstöd och familjerådgivning. Även om han vägrar gå med på det så kan du gå och prata med utbildade expertern som kan ge DIG vägledning i detta. Börja med det och fatta beslut sen.. men du ska inte sitta gisslan med honom pga av ekonomi. Det löser sig, och tro mig.. lyckan sitter inte i materiell standard.

    Stor stor kram

  • Anonym (Sara)

    Fråga honom vad HANS ANSVAR är i detta. För han verkar inte veta vad ansvar är

  • nevermind
    Melody skrev 2017-10-14 12:35:54 följande:

    Han har nu skällt ut mig för att jag inte accepterar att han inte är redo. Han går heller inte med på sterilisering för att han vill ha barn om ett par år.

    Så jag har nu kommit fram till att jag inte vill ha fler barn med honom. Kommer alltså göra denna abort.

    Jag ska till läkaren på tisdag för att diskutera min utmattningssyndrom, som jag dessutom lider av och har noll stöd i. Ska då be om en psykologkontakt.

    I övrigt ska jag börja kolla på alternativ till att separera. Men först måste jag få bukt på min utmattning och ta hand om den här graviditeten. Orken finns till för allt samtidigt :)

    Tack för era stärkande kommentarer. Ni har fått mig att inse att jag inte är helt ute och cyklar med att tycka att han är okänslig.


    Om han inte är redo, VARFÖR HAR HAN GJORT DIG GRAVID DÅ?!?!?! Förlåt, men vilket jävla idiot han är!

    Tror du att du kommer ångra aborten?

    Kommer du fortsätta med honom? Om inte så hoppas jag du talar om för ALLA varför det tog slut. Undra vad hans familj säger om saken...
  • Anonym (Ta makten över ditt liv TS)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-10-14 10:04:00 följande:

    Vänd din gråt till att bli arg istället! Förstår att du är jätteledsen men visa inte detta för din man. Skäll ut honom efter noter istället! Kräv ett svar på hur han kunde vara så JÄVLA dum att sätta dig i den här situationen när han vet att du just genomgått en abort och inte tål preventivmedel! Det är alldeles för vanligt att kvinnor får ta på sig nån slags skuld i såna här frågor. Männen glider liksom igen allt som inget har hänt. Detta är inte ditt fel, det är hans fel och det ska han få höra, han behöver få vakna upp ur sig lilla dröm.

    Var förbannad och håll huvudet högt, säg sedan att du kommer att behålla barnet och ska han ha en chans att få fortsätta med dig ska han skärpa till sig direkt! Ställ ultimatum, "antingen skärper du dig och tar lite ansvar som en riktig man, eller så lämnar jag dig här och nu"

    Gör du såhär lägger du över "skulden" på honom, den skuld han just nu har lagt på dig. Han ser såklart att du är sjukt ledsen och utnyttjar det! Ta tillbaka makten i ditt liv kvinna! Du är stark och du kommer att klara det hur det än går.

    Jag hejar på dig!:) bostad, ekonomi mm löser sig alltid.


  • Melody
    Anonym (usch) skrev 2017-10-14 12:39:50 följande:

    jag tänker att mannen troligen bidragit till din utmattning, dvs han är inget stöd och den här konflikten uppepå alltsammans - jag tycker du ska separera först och sen kommer du troligen tillfriskna fortare när du slipper ha honom inpå varje dag, om du förstår? 


    Faktiskt så har jag insett det. Det är vårt förhållande som gör mig sjuk. :/
  • Melody
    Anonym (Sara) skrev 2017-10-14 12:57:54 följande:

    Fråga honom vad HANS ANSVAR är i detta. För han verkar inte veta vad ansvar är


    Hans ansvar I det här låter "jag orkar inte det här. Jag orkar inte diskutera det med dig. Du är extrem och jag tänker inte ta på mig att du tycker att jag behandlar dig fel. Du kan inte skuldbelägga mig för det här. Jag har inte gjort något fel"
  • Anonym (narcissist)

    Har du läst på om narcissism och silent treatment?

  • Melody
    Anonym (Sara) skrev 2017-10-14 12:57:54 följande:

    Fråga honom vad HANS ANSVAR är i detta. För han verkar inte veta vad ansvar är


    Glömde tillägga att hans svar på ansvar även var "varför har du inte sexvägrat då?"
  • Anonym (Hg)
    Melody skrev 2017-10-14 14:05:36 följande:

    Glömde tillägga att hans svar på ansvar även var "varför har du inte sexvägrat då?"


    Något som jag själv hade gjort om jag absolut inte ville riskera en graviditet. Det är ansvar också att inte ställa upp på sex om killen vägrar kondom. Om man ändå ställer upp så är det som att det skulle vara säkert. Vet man dessutom om att man inte för så länge sedan blev oplanerad gravid så varför ens utsätta sig för risken igen? Både han och du har ansvar men att avstå från sex verkade inte som ett alternativ om han vägrade kondom?
  • helenaJCO

    Förstår att det inte alls är en trevlig situation att vara i men det känns som att en abort inte alls är vad du egentligen vill ha så varför ens underhålla tanken, det är ju ditt barn också! Spelar det någon roll att just han är pappan? Du mådde ju så dåligt förra gången och du vet att du egentligen vill ha ett till barn och syskon till den lille, detta är ju kanske just det barnet! Det är ju nu redan ett påbörjat liv och barn är ingen beställningsvara, dessutom känns det väldigt trist att tänka på dig som går dit (antagligen inte med honom som stöd?) för att "ta bort" DITT (redan levande) barn.

    Blir så sur på honom, vilket kräk som låter dig må sådär utan att ens prata med dig eller försöka trösta. Du behöver inte honom, men ge inte upp hoppet för det barn som du bär på p.g.a. honom, barnet och du förtjänar bättre! Om du ändå inte vill vara med honom varför då ge honom den makten att trycka ner dig ännu mer genom att göra detta. För det är just det han gör, genom att ignorera dig och inte bekräfta dina känslor så får han dig att må dåligt (medvetet!).

    Ditt barn behöver dig men du behöver inte honom, resten löser sig alltid, boende/pengar.. finns alltid alternativ, måste inte vara i centrala Stockholm ju. Ditt barn lär du inte ångra, tror att du snarare kommer att känna dig stärkt av att komma bort från honom OCH göra så som du själv vill, vill du ha barnet så gör det!
    Du är stark nog, och känner du inte så just nu så kommer det håll ut bara, ibland fastnar man i sådana situationen och tror att det är så det är (och altid kommer vara), så fel man kan ha!

    Långt inlägg nu men jag kände att jag var tvungen att säga det till dig efter att ha läst hur du har det med honom. / Lycka till & lita på magkänslan!

Svar på tråden Min man vill inte behålla barnet